Har kollat lite nu och sett jag har deras listränta, även att jag har låg belåningsgrad på huset och har allt sparande och försäkringar där. Så borde få mycket bättre ränta, ska kontakta de idag och gnälla lite.
Hur kommer det sig att de får fler chanser, varför inte SBAB, Avanza eller liknande?
Ja, de borde hamnat i runda arkivet redan från början. Jag fick ju ”dålig” ränta på 4,25 på obundet hos Handelsbanken.
Hade jag haft flera miljoner i lån så hade det helt klart varit läge för det.
Nu har vi har runt 250.000 kvar på bolånet. Har vi allt (försäkringar, sparande lönekonto) på LF så får vi bra rabatt på försäkringarna.
Flyttar vi bolånet så höjs försäkringarna och det går på ett ut.
Okej. Jag har dock alla försäkringar och lönekonto på Länsförsäkringar, men lånet på Avanza. Det gör att jag får 20 % rabatt på försäkringarna.
Nu ringde banken och sänkte från 5,24% till 4,09%.
En viss skillnad.
Att du ens stannar kvar efter de försökt en sån rövare, nu vet jag inte hur stort lånet är men kan ju vara mycket pengar. Kommer aldrig byta från SBAB och absolut aldrig till LF
Två inlägg tidigare
Tydligen så när bindningen på lånet gick ut förra året så gjorde jag ingenting och gör man inget så hamnar men på rörlig listränta.
Även nu så gäller ränterabatten i 12 månader, sen måste jag stöta på banken för att få ha den kvar i ett år till.
Banker har ingen skyldighet att säga till när ränterabatten går ut och bara hört enskilda fall där det har hänt att de sagt till, men Finansinspektionen har nya regler på gång så bankerna måste underrätta om det.
Det har jag med råkat ut för, ett riktigt ofog
Jag gjorde en energideklaration på huset förra veckan och nu har jag "gröntbolån" vilket ger 0.1% lägre ränta. Inte så mycket, men gör några hundra i månaden iallafall
Vem utför dessa?
Många som gör och priserna skiljer väldigt mycket. Jag har nytt hus och då är det lag på att man måste utföra inom två år.
Själv hittade jag ett bra, billigt och väldigt snabbt ställe; energideklarera.se. I mitt fall kunde de utföra detta på distans, då får man en blankett som man fyller i med el- och vattenförbrukning och lite övriga uppgifter om huset. För mig var allt klart på mindre än ett dygn, från förfrågan till klart och inskickat till Boverket
Sen fyllde jag i på banken (SHB) i fredags om att jag ville ha grönt bolån och när jag kollade i måndags hade de sänkt räntan
Nu har räntan för en av tre lånedelar uppdaterats :
Det är ju det Swedbank allt mindre erbjuder
Jag har kundpaket Premium vilket är steget över Nyckelkund vilket är instegspaketet hos Swedbank. Har man bolån så tänker jag att man är minst nyckelkund eller premiumkund.
Har man kundpaket Premium så får man en personlig rådgivare.
https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/radgivningstjanst-premium.html
Är man gifta och har gemensam ekonomi så är min uppfattning att det räcker att minst en i äktenskapet uppfyller något av kriterierna för att båda ska bli premiumkunder. Avgifterna är en förhandlingsfråga.
Se där ja, lönen räcker till i alla fall.
Vi hade premium hos Swedbank ett tag, innan vi bytte bank.
Den säljaren var en riktigt oskön typ som faktiskt fick oss att byta bank efter typ 8 år