Bolånsbubblan

Länsförsäkringar slängde in en ny variant nu.
Binda på ett år till 4,39% med 3 räntefria månader = snittränta på 3,30 på helåret.

Kan man skylla ifrån sig så kan man. Lite ansvar har han nog :slightly_smiling_face:

Ingves hade 1 uppdrag, att hålla inflationen vid 2%. Han fick 1 verktyg, att justera styrräntan. Så jag skulle inte lägga allt för mycket ansvar på honom. Politiker har kunnat göra väldigt mycket åt vår dysfunktionella bostadsmarknad. T.ex som jag personligen tycker ta bort ränteavdraget.

4 gillningar

Där har du en stor poäng

Blev precis erbjuden 3,05% på 3 mån rörligt hos Handelsbanken

1 gillning

Får man anlita dig som förhandlare nästa gång? :moneybag::heart:

Men hur lyckas du! Den skulle jag ta direkt. Genom ditt lokala kontor?

Verkar skapligt rörigt att köpa hus och labba med olika kreditgivare och räntor, skönt att slippa detta gissel. :joy::joy::joy:

1 gillning

Jupp, genom lokala kontoret. De ger dock bara rabatten i 6 månader. Erbjudandet hos Länsförsäkringar är fortfarande lite vassare

2 gillningar

Vad är nyttan med att jaga tillfälliga rabatter? Är det inte bättre att få en "bra" rak ränta under en längre tid? Eller går det inte att binda för tillfället? Verkar ju som om de flesta lockar med olika saker under en kortare tid för att få kunden.

3 gillningar

Skiljer rätt mycket mellan de bundna och rörligt. Är intressant att se hur långt man kan pressa dem, lite blodad tand :nerd_face:

4 gillningar

Kan man pruta så ska man, de har marginaler att tumma på

1 gillning

Velar om vi ska köra på 1-åring på 3,30% eller rörligt på 3%. Rörligt brukar ju löna sig i långa loppet men kommande månaderna känns det som att räntan kan gå upp mer

Efter inflationssiffrorna i fredags spekuleras det i en räntehöjning redan i februari.

Jupp, troligtvis dubbelhöjning

Beror ju på vad man jämför med :stuck_out_tongue:

bild
Från swedbanks ränteblad som kom idag.

1 gillning

Börjat jaga räntor nu då min bundna ränta på 1,04% går ut om en månad. Men vilken sunkig upplevelse det är hos de stora bankerna. Fruktansvärda hemsidor och den personliga kontakten är inte bättre. Lite smått desperat försöker de pracka på mig juristtjänster, fonder, lönekonton och att jag ska bli "helhetskund". Så övertydligt att de kan ge lite rabatt på räntan bara de kan räkna hem den på några andra överprissatta tjänster.

Kommer inte vidare alls om jag inte vill bli helhetskund vilket jag kommer vägra rakt av.

Landshypotek eller Avanza/Stabelo leder på 3,52% vilket jag tycker är iaf ett par tiondelar för högt vid 35% belåningsgrad.

2 gillningar

Kollat med länsförsäkringar?

Skickade precis in den nu, fick inte prata med någon utan var tvungen att fylla i ett formulär först. Borde har förutsättningarna för att få en bra ränta men verkar inte få till det, känner mig lite kränkt faktiskt :upside_down_face: