Bolånsbubblan

Var tydlig med att du fått erbjudande från andra banker och fråga sedan om de kan göra något mer.

Jag är,trots allt, rätt nöjd över att vara skuldfri med friköpt tomt och hus…

Gjorde slag i saken 23/12 som en julklapp till mig och frun

7 gillningar

Gött, kanske är där när jag är 50+ :disguised_face:.

2 gillningar

Blir 1-åringen till 3,30 och 20% rabatt till på hemförsäkringen. Då en ska gå på föräldraledighet i sommar känns det bra med bundet

3 gillningar

Det hade jag som mål och var där när jag var 47 både privat och med företaget. Så vill man så går det men det är lite tuffare idag då fastighetspriserna är betydligt högre än då.

2 gillningar

Låter som en rejäl amorteringstakt :ok_hand:

1 gillning

Swedbank, banken du inte skall ha dina lån i :slightly_smiling_face:

Jag är rätt nöjd med att ha 1,39% hos swedbank i nästan tre år till :wink:

Har dock en väldigt liten del rörligt, mindre nöjd med den, tror räntan är över 3,5% nu trots rätt bra rabatt. Men det är så lite att det inte gör många hundralappar på året som tur är.

Jodå visst kan man ha sina lån hos Swedbank, det gynnar aktien. :innocent: :money_mouth_face:

Det var ju inget dumt beslut så här i efterhand...

1 gillning

Hur ser det ut för låntagarna i bubblan?
Vårt bundna 1-åring till 3,30 löper ut vid nyår, ska träffa banken på fredag och höra vad de kan erbjuda.
Har läst runt lite i andra forum och det är väldigt spretigt.

Alla våra lån på huset har löpt ut nu och vi har bara rörligt. Ligger på ca 4,5%.

1 gillning

Alla mina huslån är betalda... Det hjälper ingen men jag känner mig glad

5 gillningar

Har Swedbank och vårat rörliga ligger på 4,84% med 1,1% ränterabatt.
Om ett år går det sista bundna ut, då byts det bank säkert.

Samma här, en av fördelarna att vara 60+ då är omkostnaderna minimala. :rofl::rofl:

1 gillning

4,54% rörligt genom Avanza, omöjligt för mig att komma under det trots att jag ringde samtliga banker och ur deras ögon är en stabil och bra kund. Lite skönt dock då de inte sysslar med rabatter och listräntor utan det de specar på webben får man och det är ingen rabatt som behöver förnyas, gillar det.

Jag har 5,99% nu på Länsförsäkringar på lånen, efter fått aktieutdelning och lite fonder skulle jag kunna betala alla lån.
Men misstänker att banken lägger på en ordentlig summa om man vill lösa lånen i förtid?

Mitt inlägg nu hjälper heller ingen. Hade en diskussion hemma kring att binda eller inte våren 2022. För husfridens skull så förlorade jag den diskussionen så nu är lånen bundna till 2027.
Tackat frugan flera gånger sedan dess, särskilt sista halvåret.

4 gillningar

Vad lyckades ni binda till då?

Vi band till vad jag nu i efterhand inser är väldigt bra ränta, nivåer som vi inte lär se igen på många år.
Däremot har jag månadspris på elen så det är inte alla affärer man gör som blir så bra som bolånet i mitt fall.

1 gillning