Var föreningen ny när ni köpte lägenheten 2006 eller är det en gammal rik förening?
Föreningen är sedan 1989 och har haft revisorer i styrelsen som gjort upp den ekonomiska delen. Sen är det ju bundna lån just nu.
Med den räntefria månaden blir rörliga räntan 2,97%
Hur mycket är kravet på amortering på sådana lån månne
450pix för parkering i garage räcker till ungefär en fjärdedels parkeringsruta där jag bor i Sumpan ![]()
Beror på bostadens värde och hushållets inkomst, så mellan 0-3 % är kravet. ![]()
Om jag minns rätt så om belångingsgraden ligger mellan 50-70% är det 1%, är det mer än 70%, så ligger det på 2%, och om lånet är större än hushållets totala årsinkomst x4,5 så tillkommer ytterligare 1%
Japp, vi har en parkeringsplats också för 300:-. Så 750:- totalt i månaden för 2 bilar en inne och en ute klagar man ju inte på.
Jösses, det är vad ett boendeparkeringstillstånd för gatuparkering kostar för mig...
Ja Stockholm är inte att leka med när det gäller parkeringspriserna. Glad att man bor i en lagom stor stad.
Oftast 2% är min erfarenhet.
Som redan nämnt så gäller 1% amortering vid lägre än 70% belåning, men har man precis köpt en 7-8 mille bostad har man nog oftast mer än 70% belåning. Så då har vi 2% amortering. Lånar man mer än 4.5x bruttolönen gäller 3%. Har hushållet två medianlöner (33200) kan man låna 66400x12x4,5 = 3.5 mille utan att komma över 3% amortering. Men man ska ju också behöva insatsen till bostaden, så de flesta som köper en 7-8 mille bostad har högre än medianlön (iaf det är min erfarenhet). T.ex. om båda tjänar 40k kan man låna 80000x12x4,5 = 4.3 mille.
Handelsbanken erbjuder oss 3,15% på rörligt (dock bara 6 månaders ränterabatt).
Jag beställde amorteringsunderlag från Swedbank, de ringde upp mig men kunde inte göra mer på räntan sade de.
Har möte med Länsförsäkringar idag.
Det är ju riktigt bra, personliga kontakter eller bara solid ekonomi? ![]()
Solid ekonomi måste det vara i sådana fall. Ringde upp lokala bankkontoret och pratade med dem
3.15 låter grymt, men ööh vad betyder det, att man får listränta efter 6mån? Det låter ju riktigt kasst? Eller måste ni böna och be varje halvår resten av livet?
Så här skrev de i ett Mail:
” Rabatten på 3-månaders lånet gäller i 6 månader och därefter sätts en ny ränterabatt.
Det är vår intention att du fortsatt ska bli erbjuden bästa räntan på marknaden, det ska inte finnas anledning för er att konstant jämföra villkor.”
Går att tolka lite hur som. Därav känns Länsförsäkringar bättre i och med räntefri månad
Jösses, 3,15 är bra i dessa tider. Dock konstigt av SHB att erbjuda 6 månaders ränta. Jag har också SHB, behöver omförhandla mitt lån i mars nästa år. Just nu har jag bundet på 1.56%, lär ju bli att räkna med minst det dubbla ifall inte räntorna faller stadigt det närmaste året.
Kanske har den postats förut men snitträntan inrapporterad av bankerna är bra vid förhandling med banken:
Här kan ni också se vad användare på Byggahus.se får för ränta som inspiration:
Man får tänka på att deras siffror släpar efter dock, nu när det är så täta höjningar är det inte säkert att man kan få samma ränta som senaste mätningen.