Bluish jobbsök-krislinje

Det där får du gärna utveckla, blev väldigt nyfiken :open_mouth:

Ett hopplöst svår fråga som var i värre skick än vad jag trodde och vars lösningar känns lika avlägsna som att landsätta en människa på mars.

1 gillning

Har en Teams-intervju nästa vecka :cold_face:

10 gillningar

Jag hoppas jag får besked fort denna veckan, känner mig redigt nervös över vad som kommer sägas. :no_mouth:

5 gillningar

Säger bara:

3 gillningar

Inget att vara nervös för, det har ju inte precis gått dåligt hittills...

1 gillning

Kan inte hjälpa det, är så mycket som hänger på detta nu.
Vantrivs på mitt skitjobb och det är erbjudandet för bolaget närmar sig….

Sitter i skiten om det inte skulle bli något

1 gillning

I sådana fall så kommer det nya chanser

1 gillning

När jag läser denna tråd så får jag känslan av att det inte är kompetensbrist som är problemet för de flesta företag. Trots krigsrubrikerna i media.

Det verkar som att kompetensen är det minst viktiga. Istället är det personlighetstester, registerutdrag från polisen, och läste jag för ett tag sedan, dina journaler de vill ha.

Gör de även en kreditupplysning?

Ett under att det finns någon kvar att anställa efter en sådan genomgång. Måste vara många duktiga arbetare som företagen går miste om här.

6 gillningar

Det verkar vara väldigt olika från jobb till jobb. Där jag är nu kollade dom inte ens referenser, hade intervju och sen ringde han dagen efter och erbjöd mig jobbet.

Det jag väntar på besked nu från har gjort personlighetstest, kollat referenser både skriftligt och muntligt, polisutdrag och diskussion om personlighetstestet och vad vissa saker kommer ifrån eller beror på och allt var det var.

Det på FM förstår jag är mer genomgående men ja det är mycket.

1 gillning

Om de kör personlighetstester så hoppas jag verkligen att de har psykologstöd. Annars så är jag väldigt tveksam.

Bakgrundskontroll (utdrag ur belastningsregistret) kör vi på vårt jobb. Jag är en aning tveksam inför det.

Vi brukar köra programmeringstester för att se om personen kan programmera (om inte vi kan se det hela från betygen) - mer än så är jag tveksam till

Attans vad jag är tveksam till mycket... :slight_smile:

3 gillningar

Nja, det tror jag inte. Det var rekryteraren som hanterade det men tycker det är jobbigt för fick ta upp lite saker som jag inte gillar att prata om. På ytan… men ändå.

Bra att vara tveksam till saker med haha, i vilket fall behöver jag inte göra mer nu än att vänta på att få ett samtal….men ja jag är lite av ett vrak.
Vet inte när han kommer att ringa heller.

1 gillning

Har du fått någon information vad de gör med den informationen under processen och efter processen om du får eller inte får jobbet. Var den den vägen?

1 gillning

Nej, har ingen aning.
Personlighetstestet påstår dom ska hjälpa chefen ”hantera en” utefter vad man har för personlighetsdrag.

1 gillning

Det finns för mycket bluffverksamhet inom personslighetstester för att jag ska känna mig komfortabel med sådant.

Och att cheferna kommer att använda det i sitt dagliga arbete... Det tror jag inte riktigt på.

Men jag håller fortfarande tummarna för dig!

2 gillningar

Jag vill ju ha jobbet så kunde inte direkt säga till dom att jag inte ville göra något personlighetstest.
Många företag gör så numera tydligen, fick göra ett för ett annat jobb för några år sedan med.

2 gillningar

Jag tycker du sätter fingret på något centralt här. Jag skrev här ovan att rekrytering allt mer handlar om att säkerställa att inte fel person blir tillsatt, inte att rätt person anställs.

6 gillningar

Det där med personlighetstest kan vara lite klurigt. Svårt att veta vad de egentligen är ute efter, ibland får jag känslan att de mest vill kolla hur bra man är på logiskt tänkande, ibland tror jag att de vill kolla ifall man är psykopat :rofl: Blev nyligen kontaktad av två rekryterare, gick på båda intervjuerna, den ena verkade ha alldeles för krånglig ansökningsprocess med bland annat personlighetstest, kunskapstest, utdrag ur belastningsregistret etc. Iom att jag redan har ett jobb som är okej, så hoppade jag av den. Däremot var jag på en andra intervju med VDn på det andra företaget häromdagen, nu sitter jag och väntar på ett svar men det kändes okej. Dock inte så säker på att jag faktiskt kommer tacka ja ifall jag inte får ett rejält saltat erbjudande.

3 gillningar

I samband med en rekrytering förra året (tyvärr fick jag inte tjänsten, en annan med mer erfarenhet fick den) fick jag göra ett personlighetstest kombinerat med ett kompetenstest.
Kommer inte ihåg vad kompetenstestet heter.
Enligt han som gick igenom testet med mig är det ett av få tester som det forskning kring.
Kontentan var att hade man höga poäng så presterade man bra, oavsett vad man tog för sig.
Jag kanske tycker att det testet var bra för att jag fick höga poäng :sweat_smile:
Kompetenstestet var uppdelat i tre delar, en matematisk, en logik (typ klassiks IQ) och en läsförståelse, allt på tid och man skulle INTE hinna med alla frågor.

Personlighetstestet lade han inte mycket vikt vid, det var lite resonerande kring några svar och kontentan var att se om typ var psykopat eller ej :joy:

2 gillningar

Är man psykopat borde man väl ändå kunna styra svaren utefter det? Tyckte ändå det var rätt uppenbart vilka frågor som tydde på om man vad det eller inte.
Typ ”lite smicker får en person att ge mig det jag vill ha” var det ett påstående som var.

2 gillningar