Bilvårdstips – produkter & tvättråd

Flygrostborttagare tar just flygrost, de rostfärgade prickarna som är metallpartiklar som fastnat på lacken. Dessa kommer från t ex bromsar och dubbar.
De svarta är asfalt eller annan petroleumbaserad smuts och tas bort med kallavfettning.

Jag använder Tershines produkter till detta och applicerar enligt följande.

  1. Dissolve(kallavfettning)
  2. Relive(flygrostborttagare)
  3. Extract(alkalisk avfettning)
  4. Spola av med högtryckstvätt
    Låter respektive produkt verka 5-10 minuter innan nästa läggs på.
    Upprepa steg 1 eller 2 om det behövs. Dissolve funkar bra på blöt bil också.

Tänk på att medlen kan behöva verka ännu längre nu när det är kallare ute.

4 gillningar

Vad är ditt bästa tips på att få bort det ”sträva” (salt?) från bilen ?

Perfekt, spolar du av mellan de olika produkterna eller får de ligga i varandra?

Ingen shamponering efteråt?

Lägger dem på varandra.

Jo, detta är bara för att få bort asfalt, flygrost och organiskt smuts innan shamponering. Tänker att det kanske kan funka innan maskintvätt också eftersom det efterfrågades. Vet dock inte hur populärt det är att dra in andra produkter i maskintvättarna.

1 gillning

Kanske får köpa på mig medel och köra själv någon dag. Firman jag tvättade på sist påstod att flygrosten bara går att få bort vid polering :sweat_smile:.

1 gillning

Jag köpte en flaska kallavfettning i förmiddags och sprayade utanför butiken, lät det sitta 10min på hemfärden och sen spola av med högtryck i lokala polettvätten. Det verkar vara precis rätt medel, för nu är det svarta borta.

Tack tack.

2 gillningar

Sitter det hårt så kan det gå åt tuffare tag, men jag tycker att Relive får bort tillräckligt för min del iallafall.

1 gillning

Var iväg och gjorde en snabb vintertvätt på mynttvätt. Bara snabbt med kallavfettning och avspolning.

I ett av båsen torkade en kille HELA sin nya fina v90 med en fönsterskrapa… :scream::joy:

5 gillningar

Säkert leasingbil så den ska tillbaks igen efter 3 år. :joy::joy:

1 gillning

Otroligt. Förra veckan när jag var och tankade så tvättade en kvinna hela bilen med bensinstationens vindruteborste. Reagerade inte först då hon tog rutorna men när övergick till lacken blev jag lite konfunderad :slightly_smiling_face:

Det är lika smärtsamt att se varje gång :confused:

Nu vet jag inte om det var en sån han hade, men jag har en silikonskrapa och drar av vattnet med, funkar kanon :+1:

Tur att det inte var en isskrapa då… :cold_face:

1 gillning

Det var en helt vanlig fönsterskrapa köp på Ikea. Har en precis likadan till glasdörrarna i duschen :joy:

1 gillning

Vad rekommenderar ni att lägga på en ren bil för att den ska bli lätt att hålla ren genom bara en avspoilning/högtryckstvätt?

Tvättar bilen med avfettning följt av schampo. Därefter sprayar jag ofta på Autoglym våtvax och sedan torkar jag av bilen. Undrar om det finns något riktigt bra medel jag kan lägga på bilen när den är ren så att smutsen enkelt kan spolas bort vid nästa tvätt. Vill inte göra någon keramisk behandling eller liknande lackförsegling då det är en tjänstebil, men vill att det ska vara riktigt enkelt att hålla den ren.

Ge mig era bästa tips, antingen något jag lägger på varje gång jag tvättar noggrannare eller något jag enkelt själv kan lägga på en gång eller två per år.

Denna kör jag på vår bil. Hyffsat skyddande i ett par veckor om man lägger den på torr ren bil enligt det som står på sidan.

Refract V2 - Ceramic Quick Coat | tershine AB

Vill man vara lite mer “hardcore” och har mer tid så gäller
Magnify - Coating | tershine AB

Vill du vara riktigt lat emellanåt så använd detta schampoo
Purify S+ - Shampoo | tershine AB

1 gillning

Tack för tipsen, den första verkar likna denna som jag kollat på:

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B08Y6YNWJV/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A2LIN92CPEODUD&psc=1

Behöver väcka liv i den här tråden, hoppas det uppskattas bland dom tvätt glada medlemmarna :grin:
Har ny bil , vit är den och ser redan väldigt skitig ut :confused: Så jag tänkte lära mig tvätta ordentligt, har aldrig gjort något mer avancerat än att spola av bilen så se mig som en total noob.
Har ingen utrustning eller parkeringsplats så kommer tvätta i gör-det-själv hallar.

Tershine verkar prisas i den här tråden, betyder det att det är lätt att använda ? Inga konstiga blandningar man behöver göra själv och så ? :stuck_out_tongue:
Hur många hinkar, vantar och borstar behöver man, något fabrikat som är bättre än de andra?
Räcker det med 1 hektar mikrofiber duk för en sedan? :wink::sweat_smile:

Tar gärna emot tips på youtube videos som går igenom hela tvätt flödet med de produkter som behövs , specifikt för sommar perioden nu då
Tack på förhand :blush:

1 gillning