Bilvårdstips – produkter & tvättråd

Köp en bra hink först, rekommenderar

Samt en vante

Tershine är favoriten just nu, dom har massor av guider på sin kanal.

2 gillningar

Tack !
Så det är ingen större vinst i att köpa tershine vante ? :stuck_out_tongue:

Såg denna på deras hemsida : Gloss academy – tershine AB

Jag tycker det är tråkigt att tvätta bilen och vill att det ska vara så enkelt som möjligt, så bäst resultat är inte i fokus för mig.
Likt @Peder så skulle jag också rekommendera Biltemas hink och smutsavskiljare. De har även en billigare hink där man kan köpa en smutsavskiljare separat.

Jag tyckte Biltemas tvätthandske funkade väldigt bra då man kommer in mellan galler och liknande med fingrarna.

Även deras ”ler-handske” funkade bra (om man behöver ”lera av” bilen):

Sen brukar jag köpa alkalisk avfettning för organisk smuts på autodude:

Vanlig avfettning till tjära/asfalt har jag köpt på Biltema.

Jag kör med fomelance och skumschampo från autodude:

Sen brukar jag avsluta med Gyeon snabbförsefling:

3 gillningar

Ett väldigt starkt tips är att köpa deras låda med alla produkter i miniförpackning. Jag blev väldigt inspirerad av den här tråden och tänkte att det kunde vara både roligt och avkopplande men insåg snabbt att den utvändiga tvätten var inget för mig. Skönt då att inte lagt för mycket pengar. Om du upptäcker att det faktiskt var givande så har du haft möjlighet att testa de olika produkterna innan du köper de dyrare större varianterna.

I övrigt tycker jag att alla borde äga APC + borste. Rengör alltifrån invändigt i bilen till möbler hemma väldigt bra!

1 gillning

Nu har jag tvättat lite, fick använda brorsans grejor (några tershine grejor) och insett att jag vill göra rent men kanske inte köra alla steg med ceramic coat och buffning och sånt.
Så idag blev det en sväng förbi Biltema för lite mikrofiber, borstar och hink sen nu blev det en beställning från tershine.
Avfettningarna är ju grymma, så skönt att enkelt få bort flugor och skit. Sen tänker jag att purify s+ blir bra då det ger ett litet skydd och jag slipper extra steget med en coating.
Har en slit och släng bil ihop med brorsan som han har haft hunden i så den ser jag fram emot att göra rent invändigt :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Tack för tipsen :+1::blush:

6 gillningar

Köpte en fälgborste i mikrofiber på Biltema för ett tag sen. Den var sådär. Den släpper en del strån och handtaget är alldeles för smalt och halt, måste hålla i hårt vilket resulterar i kramp i handen.

Nu rengöring av gummimattor. Spraya på Tershine APC Lime, gno med en borste och torka av med mikrofibertrasa.

3 gillningar

Vilken tryckspruta är värd att köpa till alkalisk avfettning?

Jag har den här från Tershine , den funkar bra tycker jag. Inte haft nån annan, så har inget att jämföra med. Hade dock gärna haft nån större variant, typ nåt sånt här.

Är lite sugen på att köpa en fälgborste man kopplar till skruvdragaren:

Någon som har bra tips på hur man rengör insidan av vindrutan? På vintern kan det hända att jag får frost på insidan och sen blir det plottrigt och jag tycker det är svårt att få ”blankt” igen.
Tips mottages tacksamt! :relaxed:

De flesta i den här tråden (inklusive jag) gillar produkterna från svenska Tershine. Deras Vision+ är riktigt bra även på insidan.

2 gillningar

Jag använder en fönsterputs blandad av vatten, ättika och handdiskmedel. Har övergett mikrofiber till rutorna för tillfället då de jag har luddar av sig. Jag använder typ Torky-papper istället, blir perfekt varje gång. Spraya i ett papper och gno på rutan, sen ta ett torrt papper för att torka av med.

2 gillningar

Jag använder en sådan här, funkar riktigt bra.

Tips är att lägga in en torrboll i bilen så kanske det hjälper lite mot fukten på insidan

2 gillningar

Verkar nice! Är det efter man rengjort då?

Av någon anledning blir det nästan värre när jag håller på med papper, det är ett jävla jobb med men ska kolla på det när jag har bilen hos mina föräldrar i helgen.
Den behöver lite kärlek.

Är nog både handskar och skyddsglasögon när man hanterar den. Den innehåller av någon anledning doftämnen

Saxat från GP

https://www.gp.se/livsstil/konsument/fyra-värstingar-inom-hudvården-1.4746592

Allergiframkallande ämnen

Inte lika stor värsting som de andra tre. Det är ofta parfymämnen i hudkrämer som är orsaken, men återfinns i alla slags hygien- och sminkprodukter. De kan ge kontaktallergi när immunförsvaret reagerar, och då får man eksem som kliar och gör ont. Enligt lagen ska de 26 värsta doftämnena skrivas ut på förpackningen.

De kan heta:

  • limonene
  • benzyl alcohol
  • citronellol
  • amyl cinnamal
  • alpha-isomethyl ionone
  • amyl cinnamal
  • amylcinnamyl alcohol
  • anise alcohol
  • benzyl alcohol
  • benzyl benzoate
  • benzyl cinnamatebenzyl salicylate
  • butylphenyl methylpropional (lilial)
  • cinnamal
  • cinnamyl alcohol
  • citral
  • citronellol
  • coumarin
  • eugenol
  • evernia furfuracea (treemoss extract)
  • evernia prunastri (oak moss extract)
  • farnesol
  • geraniol
  • hexyl cinnamal
  • hydroxycitronellal
  • hydroxyisohexyl 3-cyclohexene
  • carboxaldehyde
  • isoeugenol
  • linalool

Som duk när du rengör

1 gillning

Beställde lite rengöringsbös från Apotea nu, kollade mekonomen men dom har inget sånt på butiken vid mig.
Billigt på Apotea med microfiber haha.

Tobbe som är grundare och ägare till Tershine är väldigt noga med att göra sina produkter så ”vänliga” som möjligt. Både för miljö och människa. Sedan är det ju så klart en balansgång.

Han har till exempel en ny wet coat som är helt biologiskt nedbrytbar och helt fri från märkningar.

Tyckte bara det var märkligt med sådana ämnen i en fönstertvätt. Och att det kan vara bra att veta vid användning av en sådan produkt vilka ämnen man kan reagera på.

1 gillning