Bilvårdstips – produkter & tvättråd

I mars är leasingbilen 1 år gammal.
Vad säger experterna, dags för vaxning?

Det där är intressant. Förr vaxade jag bilen en gång per år, valde ett vax som skulle hålla genom en brakmiljard med tvättar osv. Numera lägger jag på ett våtvax, torkar av och sedan är det klart. Det tar 5 minuter. Ibland lägger jag också på Ultima Paint Guard Plus för att få den där galet sköna ytan.

Vad föredrar ni, vaxa på “riktigt” eller småprutta på lite vax vid varje biltvätt?

Jag tänkte lämna in bilen 🥸

Ah, ja så kan man ju göra det om man vill få det gjort ordentligt :slight_smile:

Vill inte vara dryg, men varför vaxa en leasingbil?

2 gillningar

Man vill väl ändå har en fin bil?.

2 gillningar

Avfettning, handtvätt och spraywax kommer man långt med på en fräsch lack :slightly_smiling_face:

Mina bilar är bara fina en gång om året, nånstans i april när jag kör igenom en automat för att tvätta bort vinterns salt.

1 gillning

Vi alla sköter om våra bilar på olika sett.

Lite nyfiken som man är.
Har ni några speciella problem där du bor när det kommer till att hålla bilen snygg?

Salt antar jag att ni slipper :grinning_face_with_smiling_eyes:

Typ samma här. :joy:

Otroligt ovärt att tvätta bilen vintertid om man som jag bor där det ofta är runt nollan. Bilen är skitig innan man lämnat tvätthallen. Eventuellt försöker jag passa på någon gång när det är kallt i någon vecka i alla fall.

1 gillning

betongstänk från byggen. Lera från när det regnar… och sand…ÖVERALLT.

Så skiten rinner av lättare när det regnar :sweat_smile:

Idag tvättade jag i automat och efteråt var det en hel del svarta prickar kvar nedre delen på sidorna av bilen

Finns det något jag kan spruta på en stund innan jag kör igenom automaten nästa gång? Vilken produkt är den bästa för detta?

2 gillningar

Kallavfettning, köp den billigaste du hittar och låt den ligga minst 5 minuter gärna lite till. Undvik dock lyktglas(plast) och spraya bara upp till dörrhandtagen.

Edit:
Alltid kallavfettning på torr bil.

2 gillningar

Jag provar det Tack.

Funderar lite på samma sak, vad är bästa sättet att få bort de där svarta prickarna. Har historiskt kört kallavfettning och gnuggat bort dom, men fungerar på om flygrostborttagare är bättre eller ett komplement? Och i vilken ordning ska dessa två läggas på?

Kör flygrostborttagare bara, låter det få jobba några minuter, sen spolas det av.

Alright, ska testa det. Köpt på mig så blir utvärdering vid nästa tvätt.