Bilvårdstips – produkter & tvättråd

Jag har ju märkt att det finns ett intresse för bilvård i diverse trådar, och tänkte att en bilvårdstråd kan uppskattas.
Här samlar vi matnyttig information om de produkter vi provar samt tips och råd gällande bilvård.

Kwazar Hand Foamer Venus
Tryckspruta med skumfunktion som faktiskt ger ett skum, om än inte lika fluffigt som med högtryck. Bra komplement för oss som använder GDS-hallar utan möjlighet att byta munstycke. Den rymmer två liter men rekommendationen är att bara fylla hälften för att kunna bygga ordenligt med tryck. En liter räcker för hela bilen.
Handskar rekommenderas, annars lär handblåsor uppstå av allt jävla pumpande :smiley:.

Tershine Refract V2 - Ceramic Quick Coat
Riktigt enkelt sätt att efter en ordentlig tvätt bygga upp en riktigt bra avrinning och glans, håller i flera veckor. Går att använda som wet coat och torkstöd. Använd en mikrofiberduk av bra kvalitét, kan lätt lossna strån vid avtorkning.

4 gillningar

Använder det mesta från Tershine. Riktigt bra grejer och man gynnar ett svenskt företag, som han byggt själv från grunden.

1 gillning

Beställt relieve, extract och dissolve från tershine. Ska bli kul att prova.

Hade samma tanke med trådskapandet, men fick inte tummen ur, så tack för att du tog det initiativet :grin:

Kör en blandning av Tershines och Biltemas produkter för tillfället.

Biltema:
Kallavfettning gel - inget avancerat, kallavfettning i gelform helt enkelt. Hänger kvar lite bättre, rinner inte av lika snabbt. Märkte dock ju när det var lite kallare en dag att det blev mer som sorbet på lacken och blev mer verkningslöst.
Tjär- och asfaltslösare - går bra att lägga på blöt yta, så brukar köra på med den efter avspolning av kallavfettning om det finns rester kvar.

Tershine:
Relive - flygrostlösare. Effektiv och hyfsat prisvärd.
Extract - alkalisk avfettning. Funkar OK, löser upp insekter och fågelskit rätt bra, luktar gott.
Purify - shampoo utan vax. Bra glid och skum. Brukar skumma på ett lager över hela bilen och sedan “svampa” på från hink för att få mycket skum och glid.
APC - allrengöring som jag främst testat på inredningen. Gjort rent säten, mattor, dörrsidor, panel mm med gott resultat. Kör lime-varianten som luktar fräscht utan att bli för påträngande.
Refract V2 - keramisk quick coat som är enkel att applicera och håller hyfsat. Ganska prisvärd.
Apex+ - glansförstärkare. Ger lite extra härlig glans. Kör den efter Refract ibland och för sig ibland.

Tidigare har jag använt Gyeon Wet coat, vilket är en riktigt enkel och trevlig snabbförsegling. Bara spraya på blöt bil och spola av med ett riktigt trevligt resultat. Tyvärr hittar jag den inte i nån butik nära mig och tycker frakten är väl saftig på de ställen jag funnit den på nätet.

Använder mikrofiberhandske från Gyeon till lacken, mikrofiberhandske från Biltema till fälgarna, mikrofibertrasor från Turtle wax och Depå.

Funderar på att köpa en polermaskin för att testa på det lite grann.

1 gillning

Köpte ett start kit från Tershine men har inte hunnit testa det än.

Deras APC - Interior Cleaner Lime är sanslöst bra och luktar så gott att man vill dricka den. Rengjorde ett par “omöjliga” dörrklädslar som jag provar och få bort fläckar på i tyget med massor av olika medel utan framgång. 2 varv med detta dundermedel och tyget blev som nytt.

2 gillningar

Jag kör med REGN.
Bilen blir alltid lite renare efter det regnat.

1 gillning

Intressant tråd. Jag var riktigt nördigt förut med tvätta bil osv. Nu är det skittrist att hitta tvättställe där man kan ta med egna grejor, annars ska man använda de där högtrycksgrejor med borste och poletten… Det är som att be att få bilen repig. :slight_smile:
gillar Meguiars prylar, luktar väldigt gott. Har nästan alltid haft lackskydd på bilarna genom åren, så det har varit väldigt enkelt att tvätta bilen.

Men ibland fuskar man och tvättar på uppfarten med sina produkter som är trevliga att arbeta med. Kanske ska kolla in era rekommendationer…

Kul tråd! Antar att bilvårdsprodukter för mig är som smink för min fru. Köper kanske ibland på mig lite för mycket… :slight_smile:

Kör många produkter från Autoglym, bra priser och väldigt bra produkter. Älskar tex deras “Vinyl & rubber care” som får plastdetaljer och gummimattor att se som nya ut. Kör också Meguiars bilshampo, svårt att säga om det är bra då ett shampo sällan gör underverk. Avfettning köper jag i dunk från Bollnäs Bilvård och spär ut själv och kör i en tryckspruta.

Håller med @Bulldog76

Bor själv i lägenhet här i Malmö och mig veterligen finns det bara 3st OKQ8 i stan som har GDS-hall där man får använda egna kemikalier. Men det brukar funka om man gör det på lite udda tider.

Gillar att tvätta bilen men som andra har nämnt så är det svårt att göra det när man bor i lägenhet.
Brukar passa på och tvätta bilen ordentligt när jag är i stugan på landet. Brukar köra med Pingens Artic clean-produktserie.

Går förövrigt förbi en “polett-tvätt” varje dag på väg till jobbet. När man se hur folk använder borstarna så skulle jag ALDRIG sätta den mot lacken på vår bil.

2 gillningar

Dum fråga kanske, men kör ni med varmt eller kallt vatten när ni schampoonerar? Gör det någon skillnad?

Är väl ofta lika svårt för den som inte bor lägenhet?

Är ju inte lagligt att tvätta bilen på uppfarten eller på gatan, då smutsvattnet går helt orenat direkt ut i sjöar och vattendrag.

Som jag förstår det finns det inget generellt förbud att tvätta hemma. I alla fall inte i Malmö där jag bor.

Med det sagt så KAN miljönämnden (i mitt fall) förbjuda enskilda privatpersoner från att tvätta på gatan.

I praktiken är det är samvetet som styr :wink:

Köpte en ny (beggad) bil förra veckan som har några fläckar i det ljusa taket. Ser lite trist ut. APC låter på några kommentarer här som att det kan vara värt att prova. Någon som har erfarenhet av något annat som kan vara värt att testa?

Jag har inte kollat så noga på fläckarna än, så vet inte riktigt vad det kan vara.

Jag kör varmt, mest för att det är bekvämare för händerna. Tror det skummar mer med varmt, därav fördelaktigt för att lyfta upp smutsen?

Vart köper ni handskar? Har inte orkat köpa men kemikalierna tar väl ut sin rätt.

1 gillning

Kör kallt, mest för att jag inte har nåt smidigt sätt att få fram varmt. Hade gärna kört varmt av komfortskäl och lägre ytspänning. Upplever att skummet blir bättre med varmt. Kallt vatten vid avspolning.

Börjat fundera på handskar också, kör utan nu. Men som sagt, kemikalierna är väl inte så snälla mot händerna.

1 gillning

Är väl upp till kommunerna och det brukar kunna vara förbjudet för att man inte vill gå ned kemikalier i dagvattensystemet. Har inte det problemet på landet.

Fascinerad över denna tråd… Vilken kunskap vissa har om olika produkter. Har aldrig varit intresserad av bilar direkt och kör mest i maskintvätt eller Clean Park.

Jag misstänker att Naturvårdsverket kan ha ett och annat att säga till om också. Mina föräldrar bor inom ett vattenskyddsområde och där får inte kemikalier hanteras hur som helst. Man kan kolla upp vad som gäller via deras karta: https://skyddadnatur.naturvardsverket.se