Bilvårdstips – produkter & tvättråd

Rea nu med rätt bra rabatter på vissa saker, hos autodude:
https://www.autodude.se/sv?banner=

1 gillning

Svärföräldrarna ska sälja hästlastbil, jag och sambon erbjöd oss att hjälpa till att städa ur och göra iordning den lite.
Använde Tershine APC och en halvstyv borste på golv och andra plastpaneler, en större lite mjukare borste på tygklädseln. Fick inte med några efter-bilder på klädseln, men den blev riktigt bra.







Efter att ha rengjort mattorna blev det Tershine Refined.

Sambo och svärmor körde lastutrymme och utvändigt med framförallt Tershine Extract. Hade en skvätt Relive och Dissolve kvar som fick jobba utvändigt. Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner till hjulen. Blev en sväng med Tershine Refined på utvändiga blekta plastdetaljer som avslutning.
Helhetsintrycket blev väldigt mycket bättre och de nya ägarna lär bli nöjda när de hämtar lastbilen imorgon.

9 gillningar

APC är grym! Använder den så ofta jag kan :joy:

APC Lime luktar sjukt gott nästan att man vill dricka den. Sen att den gör ett grymt jobb försämrar ju inte det hela.

Bara att begära 10% av försäljningen då du ökat priset med 25%. :joy:

Räcker det inte med att du häller det i skägget :joy:

1 gillning

Det gör jag bara när jag ska på dans. Men har fått sluta med det då frugan inte uppskattar när groupisarna hänger som klasar på mig. :joy::joy:

4 gillningar

Lite så.

Den är väldigt trevlig. Tänkte åka och kontrollera imorgon om den lyckats ta bort något av hästlukten i hytten. Sugen på att se hur sätena blev när de torkat också, ska försöka komma ihåg att ta några bilder.

1 gillning

Lite före och efter. Svårt att få med på bild, men syntes en tydlig skillnad. Inte som nytt, men en klar förbättring iallafall.






12 gillningar

Blev lite grejer på deras rea:

Får se sen hur de funkar.

3 gillningar

Gyeon Wet Coat är riktigt najs :+1::+1:

1 gillning

Ja det va flera på youtube som rekommenderade den också. Jag är egentligen ingen bilvårdare men om jag ska få för mig att tvätta bilen så får det gärna gå relativt snabbt & enkelt och resultatet får gärna bli rätt bra. :grin:

Kan ni rekommendera något keramiskt lackskydd eller liknande som håller länge och står emot avfettning bra?

Prioriterar enkel applicering liknande spray som man bara polerar av med en mikrofiberduk.

Har inte provat själv. Men Tershines Magnify verkar grymt enkel att applicera och många gillar den. Finns instruktionsvideo här:

1 gillning

Tack, ska kolla!

Rätt ovetenskapligt men lite kul test. Intressant att Biltemas produkter klarar sig så bra.

Sen är det ju såklart skillnad på ett riktigt keramiskt lackskydd och ett keramiskt skydd man sprayar på när bilen är blöt efter biltvätten. Men även om man har lagt på ett riktigt lackskydd så har jag hört att man rekommenderar någon typ av (keramisk) spray vax så får det agera offer-lager. Så håller det riktiga skyddet längre.

Jag har sista tiden kollat på en del filmer av EJO auto. Tycker han är lugn, metodisk och förklarar bra. Han har några klipp där han testar keramiska skydd och även hur man applicerar dessa.

https://m.youtube.com/channel/UCw43F7SC_paY7-v1JC9EyIA/videos

1 gillning

Ett nytt test där återigen Biltema’s keramiska skydd får bra resultat i hur länge det håller mot tvätt med avfettning.

1 gillning

25% på Mekonomen i helgen. Passa på att handla bilvårdspryttlar

4 gillningar

Köpte lite rengöring till vindrutan:


Ska bli intressant att testa någon dag när det är lite bättre väder. (Sen när man lagt på det får man vänta på regn igen :grin:)

1 gillning