Behöver man en 3D-skrivare?

Spännande! Jag hade helt missat att 2d-skrivare blivit så billiga. Nu blev jag sugen på att skaffa en och leka lite med. Då och då finns det grejer jag tänker att det vore ju enkelt att göra om man bara hade en 3d-skrivare…

Lite dåligt med plats än så länge men vi ska flytta under året och då blir det ett dedikerat kontor.

2 gillningar

Nu händer det grejer :+1:

6 gillningar

Kom den ihopsatt? Eller fick du montera ihop den själv?

Lite montering krävdes, kom i ett “platt” paket. Alla nödvändiga verktyg medföljde, om än av låg kvalitet.

Monteringsanvisningen var inte klockren, så kollade en byggvideo samtidigt.
Lite fundersam över glasskivan. Tyckte jag fick till nivån på skivan bra, men mellan ändlägena i y på x-minus-sidan så såg det ut som skivan var nästan vågig. På två ställen tog nozzlen nästan i fast den var bra i övrigt. Insåg nu att jag kunde ha testat att vrida skivan ett halvt varv och sett om felet följde med.

Ja det är lite pyssligt innan man får till det. Min senaste Creality cr-10s pro v2 var nästa helt färdigmonterad, bara att bulta dit överdelen. Däremot var den hemsk att ställa in med den så kallade automatiskamunstyckes höjd justeringen.

Bra jobb!
Vad snyggt det var med en ny bädd. Kanske dags att införskaffa en ny och sluta tvätta med sambons nagellacksborttagning :woozy_face:

Tack! Sonen och jag är lika fascinerade båda två av att se den stå och jobba. Imorgon får det nog bli några lite mer användbara grejer. Tänkte grabben skulle få välja och skriva ut en hållare till sin Google Home Mini.

Motorerna är ganska tysta, men fläktarna är väldigt högljudda.

2 gillningar

Jag gick lös med noctua på allt

vilket material är den där i?

Kikat lite på det. Fundersam till flöde/tryck bara.

Vet inte riktigt, är standardbädden till ender 3

Är det en sån flexibel?

Blev en hållare till Google Home Minin till slut. Var lite svårt att välja, men vi hittade en som såg ut som Chain Chomp, vilken föll sonen i smaken. När han såg modellen för själva huvudet ville han ha bara det då han snöat in lite på Pac Man och tyckte det var väldigt likt :grin:


9 timmar och 40 minuter senare

De små cirklarna ska vara ögonvita och pupill, får se om vi använder dem.
Stackarn har 40 grader feber och hann tyvärr inte se det färdiga resultatet innan han somnade för kvällen, men lär bli entusiastisk imorgon när han ser att det är färdigt.

8 gillningar

jag har glasbädd på min, tycker det funkar bra. man får vara noga med att torka av den med alkohol bara.

1 gillning

Jag körde standardbädd från start & tyckte det var ett pyssel med dessa klämmor som Creality kör med. Köpte en stålplatta med dubbelhäftande tape som sätts på originalbädden utan den lösa plattan. Sen är den en tunn mjuk & böjbar platta med magnet som man bara lägger på och då sitter den som en smäck. Bara att plocka loss böja lite så släpper sakerna lätt och fint. Har en flaska Dimafix limstift som jag applicerar på plattan.

1 gillning

Funkar bra än så länge här med. Den verkar dock inte helt plan, ska testa att vända på den imorgon.

1 gillning

Yes

1 gillning

Nån bugg i firmwaren visst. Om jag under utskrift går in i Tune, Pause eller Stop och går tillbaka utan att välja nåt så får skrivaren spelet och drar i väg och fortsätter utskriften på en annan position på bädden. Vid två tillfällen har det resulterat i att Y-axeln gått i ändläge, men inte stannat på ändlägesgivaren, utan bara tuggat på så jag fått stoppa den själv genom att slå av strömmen.

Här är slutresultatet. Och nej, vi la inte ner en sekund på nån form av underarbete :grin: Guld med röda ögon var viktigt.

15 gillningar

Tror jag aldrig lyckats pausa och få de perfekt, har dock inte lagt någon tid på att lära mig