Behöver man en 3D-skrivare?

Eftersom 3d-skrivare börjar bli riktigt billiga nu (i jämförelse med när de kom), så överväger jag om det är dags att ge sig in i det. Men frågan är hur mycket man använder den, och vad kostar det att bara beställa från ett 3d-skrivarföretag.

Är någon kunnig i detta? Det jag undrar är typ.

  • Hur svårt/jobbigt är det att börja?
  • Vad använder ni den till, och hur ofta?
  • Vart kan man ha den? Har tillgång till ett hobbyrum, men ventilationen där är ju inte fantastisk.
  • Vad kostar det i snitt att skriva ut något (gärna något exempel)?
  • Behöver man vara en CAD-guru eller kan behovet täckas med typ sidor som https://www.thingiverse.com

Lite sugen på en ender 3 som ligger på ungefär 2000kr på ebay, sen modifiera den lite.

1 gillning

Vad säger du @RolexJocke? :slight_smile:

Återkommer senare med svarv

1 gillning

En 3D skrivare kan man göra mycket kul med. Jag har en Ender 3som i mitt tycke är mycket prisvärd någonstans under 2500:-. Gör ett bra jobb, var enkel att sätta ihop och har fungerat bra. Köpte några rullar filament hos Clas Ohlson som går bra ihop med skrivaren. Jag tyckte det var lätt att komma igång finns massor av info på YouTube och vad jag förstått så är injusteringen av bordet det viktigaste att vara noggrann med. Filer finns att ladda hem från t e x thingiverse som du nämnt och sen kör jag ett gratis program som heter Cura där man kan omvandla filerna till det format som önskas. Här kan man justera storlek, kvalité på utskriften lägga till support stag till delar som sticker ut eftersom man måste ha stöd från botten, dessa bryter man sen av när det är klart. Det finns även Cad program att ladda hem men än så länge har jag hållt mig till färdiga filer. Kostnaden är inte speciellt hög för utskrifter nån tia eller två om det inte är riktigt stora saker. Ventilation är inte så viktigt, blir inte så varmt och luktar inget. Sen kam man ju modda maskinen med diverse saker, som sagt det finns massor på YouTube att förkovra sig med. Det ända negativa är att när barnbarnen kommer vill de ha action figurer och en sådan som är 20-25 cm hög kan ta 20 timmar att skriva ut. Det går att pausa men jag har kört på natten ibland i ett sträck, den är inte så högljudd.

4 gillningar

Guld! Tack som tusan, köper :cowboy_hat_face:

Klart du behöver en 3D-skrivare :blush:
Finns hur mycket saker som helst man kan printa ut när man börjar tänka i dessa banor. Saker till hemmet, delar till bil/husvagn/båt, leksaker till barnen osv…

Tycker man bör ha lite intresse av att skruva då man alltid kommer behöva fixa och trixa lite men det förutsätter jag nästan att man har om man går i köptankar.

Om man håller sig till PLA-plast så behövs ingen speciell ventilation men ställ den gärna i eget rum och inte i sovrummet. Material som ABS bör man vara lite mer försiktig med i hemmiljö.

Du kan hitta mycket färdigt på nätet men efter ett tag kommer du vilja lära dig att cadda själv :blush:
Rekommenderar då Autodesk Fusion 360 som är gratis för privatpersoner och väldigt kraftfullt eller Shapr3D för iPad!

Jag har jobbat med 3D-skrivare i ca 10år nu och har 9st maskiner i företaget som är en servicebyrå för 3D-print, 3D-scanning och 3D-modellering. Fortfarande lika fascinerande att se saker komma ur maskinerna :blush:

2 gillningar

Så här såg det ut när jag fick hem min och lekte lite.

Klicka här om du är nyfiken

4 gillningar

Roligt att se, fräsig klocka!

1 gillning

Intresset finns absolut, att mecka och uppdatera den kommer nog bli högre prio än att skriva ut något…
Men suttit lite i blender och slängt ihop några testsaker, så är igång!

Snyggt! Kommer nog komma en och annan fråga när paketet anlänt

1 gillning

Vad är det man kan ändra/lägga till när ni snackar om att mecka och uppgradera en 3d-printer?

då återstår ju bara frågan:
Vilken ska man köpa?

Det finns de som sätter på ett annat munstycke för filamentet, andra fläktar osv. Sen finns det filer för fästen & hållare av olika slag som förbättrar.

Här finns lite t e x https://youtu.be/JPWwEi21Hso

Om man vill ha en liten billig maskin som bara fungerar så har jag mycket bra erfarenheter av Flashforge Finder

1 gillning

Blev en creality ender 3 (inte pro, var väldigt lite skillnad enligt youtube-recensioner) så ingick en glasplatta. €172,99 för allt inklusive frakt

1 gillning

Det var lite så vi tänkte också, PRO är inte värd extrakostnaden. Då ser vi fram emot att den anländer.

Under uppvärmning, barnbarnet vill ha en Pokemon. bild

2 gillningar

Väntar troget. bild

5 gillningar

@RolexJocke nu har jag testat lite med ganska bra resultat. Men när jag ska göra ett fäste för en webbcamera så fäster aldrig supporten. Ska jag pumpa upp värmen eller har du något tips?

Ender3 Logitech 905 Thingiverse

Glömde såklart ta en bild, men om det failar nu igen så lägger jag upp den.

Kör du Cura så måste du bocka i support rutan. Kör du efter denna ritning.

Så är det bättre att vända det stora fästat 180 grader så det ligger plant mot botten, då behövs ingen support.