Behöver man en 3D-skrivare?

Jag har pausat, bytt rulle till en annan färg utan problem. Synd bara att man inte kan slå av strömbrytaren för då funkar det inte med paus.

Fixat galgar till grabbens dockkläder :+1: Fokus på att hitta en bra inställning för att skriva ut fort snarare än högsta finish, därav lite sloppy resultat.


8 gillningar

3D-skrivare tycker jag är väldigt bra att ha. En modell för 3000:- är ofta inte lika bra som en för 30000:-. Räkna med en del trimmande och modifierande för att få en billig modell att fungera tillfredsställande.

Vad förvånande att en modell för 3000 inte är lika bra som en för 30000 :joy:

Fast det är inte dyrare är bättre iofs
https://caviar-phone.ca/victory-diamond-full-gold.html

Tyvärr tror många att det inte är kvalitetsskillnad på billiga och dyra maskiner, därav min kommentar.
Jag kan varmt rekommendera Ultimaker som skrivare men det är i fel prisklass för TS tror jag.

Jag killgissar nu men i det här forumet tror jag de flesta förstår att en maskin för 3000 sek inte är lika bra som en för 30000 sek.

Vilken Ultimaker rekommenderar du? Ser att priserna är helt annorlunda mot t.ex. Ender 3. Som ändå verkar göra jobbet för en hobby person.

Jag äger ingen själv så vet inte, utgår endast från vad jag läst och sett online. Jag kanske har helt fel. :slight_smile:

1 gillning

Varför skulle jag läsa den här tråden där? Sitter och botaniserar bland 3D-skrivare :joy:

FLSUN Stor storlek Delta 3D-skrivare med 255 x 360 mm utskriftsstorlek med höghastighetstryck, gitterglasplattform, pekskärm

https://www.amazon.se/dp/B08JLSTS91/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_V2A20VHDYGFR74JGRK9R

2 gillningar

Lite för litet bord tycker jag.

Ender gör jobbet helt ok för hobby.
snabbt vill man dock ha större printbed då kan man tex ta en longer.

Är man riktigt mån om kvalitet skulle jag rekommendera en elagoo 3d… De är sjuuukt bra. Mycket meck med härdning och kladd…men kvaliten blir magisk

Det beror ju på vad man ska göra för något med skrivaren. jag startade med en Ender3 för 2,5K tror jag den kostade. Tyckte det var kul och körde en del saker. Kände att jag ville steppa upp lite och gick på en Ender runt 7K. Denna är jag riktigt nöjd med och täcker mina behov.

3 gillningar

precis.

Min daily driver är en longer mk5 pro… i princip likadan som ender fast större och högre. Känner inte jag behöver en bättre.

Den kan ju ta lite tid på sig. Skrev ut en portafilter hållare och tog 8 timmar.

Jag tror just tiden det tar att skrivaut något är något som kommer som en förvåning för många.

3 gillningar

Jag tror inte så många hobbyskribenter köper en printer för över 10K. Det jag märker på min vs den första jag hade är att ytorna och precisionen blir bättre men den är inte snabbare. Jag var också förvånad över tidsåtgången, den ser ju ut att jobba snabbt men timmarna går. Mitt rum ligger i andra änden på lägenheten än sovrummet så jag kan köra på natten utan att den stör och det är ju positivt när det är 12 timmars saker.

3 gillningar

Jag kör en ender3 med klipper firmware (använder skrivarens kretskort till enbart styra motorer och läsa sensorer, all logik och processorkraft körs på en rpi 3a), skriver fort som tusan. Visst kanske någon mindre vacker linje här och där, men de jag printar är 99,9% saker som inte syns ändå. Kör mellan 100-150 mm/s (inte helt säker på enheten, ska se i cura).
Ska tilläggas att de tog ganska lång tid att konfigurera allt… och de viktigaste, den är nästan helt tyst :partying_face:

4 gillningar

Vad printar du för saker? Alltid kul att höra vad folk har sina skrivare till. Hovrar själv över köpknappen, behöver bara sista knuffen :grin:

Extra mugghållare för bilen
Stativ för portafilter
Snöskydd för laddporten till bilen
litet stativ för mobilen som man alltid kan ha med sig
Gummisnodds pistol
Mandalorian hjälm (bara där förstår du ju att du måste köpa)

Lite sådant.

1 gillning

Låter de mycket?. Om den ska stå och skriva i 12 timmar vill man inte den ska störa

Ja de för en jäkla liv. Det är fläkten till PSU som låter mest på min. Går nog att lösa men har ett rum grejerna står i så stör inte.

Vald modell beror på kraven. Möjlighet till mer än ett materiel på modellen? Arbetstemperatur på materialet?

Skiljer en hel del på olika modeller, vissa låter mycket och andra relativt tysta. Har inte jättestor erfarenhet av de allra billigaste men antar att de låter mer.

1 gillning