Prova och dra ur och sätt i kabeln till skärmen. Annars är det väl omstart men då får du ju börja om med spelet antar jag.
Blev omstart med sladden. Alltså skärmen vaknade men det gick inte komma ifrån den svarta skärmen. Har vart med om det förr och det har varit en av anledningarna till att jag slutade med Linux senast, för att det hänger sig.
Vad kör du med för hårdvara? Väldigt gammal eller väldigt ny?
Jag har flera datorer, men en Intel NUC 13 fungerar inte WiFi och nätverk på. Så runt 2023 eller när den kom ut.
Vill minnas den har ett Intel I226 nätverksadapter och Intel WiFi 6E AX211 för WiFi. Har testat med senaste Windows iso (25H2). Drivrutiner finns, men man måste hålla på att ladda in dom vid installation. Och har man inte laddat ned dom innan, så kan det bli svårt att installera Windows utan en annan dator.
Edit:
Det är denna:
Körde in Lime på en Mac Mini mid 2011 och det var vberkligen busenkelt och tanken är att barnen ska få ha den som lekmaskin. Tex Roblox och Sims men har inte kommit så långt än.
Provar det på laptopen nu (live-version) och jag ska inte ljuga, muspekaren funkar och den hittar t.om 4G-modemet som jag hackat dit.
Har ju dock hänt förr att detta funkat för att dö efter installationen men har hoppet uppe iaf! Ska rensa i Windows nu först och avsluta Adobe-prenumerationen, om det går.
@Christoffer_Larsson hur går det på din Linuxresa? Var det Pop!_OS eller Zorin OS du testar?
Zorin! Provat Pop! Men fastnade inte för det, det gick inte att få att fungera på min gamla laptop. Jag vill ha samma på dom. Håller på att leta upp dokumentationen på vad jag gjorde för att på pekplattan att fungera förra gången jag testade Linux, då fungerade den nämligen i Live-versionen men inte när det var installerat sen, det var Elementary OS den gången, Zorin är MYCKET snabbare och känns mer polerat.
Jag köpte faktiskt Zorin OS 15 för många år sedan:
Här är lite bilder när jag lekt för några år sedan också:
Tror man måste leka lite för att lära sig! Testa sig fram och se vad man gillar.
Kört Linux förr, testade mycket då men mitt främsta mål är att slippa Windows och jag vill bara att sakerna ska fungera snabbt och utan för mycket meck.
sålänge det ser cleant och najs ut är jag nöjd.
Är inte intresserad av datorer på det sättet längre ![]()
Får ändå säga att Zorin är det Linux som fungerat bäst, men god marginal. Har haft en rätt dålig upplevelse annars eftersom jag kör Nvidia-grafik på min spel och CAD-dator… ![]()
Jag började med SUSE för 20 år sedan eller så. Man fick välja mellan KDE och Gnome på den jag hade. Jag valde alltid KDE då jag tyckte den såg finare ut.
Senaste åren hoppar jag inte så mycket mellan distros. Debian är där jag är hemma. Jag gillar när det rullar slött! Jag brukar dock titta till nya distros då och då när jag är nyfiken på vad som händer.
Det viktigaste är att man trivs själv! Sedan om man kör Ubuntu, Debian eller något annat är inte så viktigt.
Sånt funkar inte för oss i Apples underbara värld. Här är det smooth sailing ![]()
Hehe!
För några år sedan var man lite mera inne på nya grejer i OS. Idag vill jag bara att det ska vara stabilt och inte ändras för mycket.
Trött på betatest och allt nu.
Jobbar du med betatest / produktion / IT?
Nope, men en hel del beta och ofärdiga program har man kört. Jag var betatestare för EndeavourOS för några år sedan på ARM sidan.
Jag tycker dock det kan vara skoj att testa runt ibland också.
Det är ju roligare numer med lite snabbare maskiner tycker jag.
Minns att jag körde XFCE för längesen, snackar nog 2008, då hade dom en egen diat, på en Netbook (Asus eeePC) som var på tok för trött för Windows Vista, något som var en sjuka på den tiden.
Den blev som en ny maskin. Var en AMD APU i den där och att få ett 3G USB-modem att fungera var inte helt smärtfritt.
Började egentligen köra Linux i mitten av 2000-talet, jag fick alltid någons gamla avdankade dator och har aldrig varit mycket för piratkopiering så det föll sig ganska naturligt, särskilt när det gick så fort så Windows inte ens lirade på skiten.
Började egentligen köra Windows igen när jag köpte mitt livs andra dator, begagnad jättebillig liten formfaktor från Nordway Store och hade 10pro förinstallerat, detta var kanske 2017 eller så med en 4:e gen intel i5 sen har den fått stå och kötta på mestadels problemfritt, så hackade jag in Windows 11 i den runt 2022 sen kom Copilot och och lite annat strul så nu fick det va igen.
Allt är inte smooth sailing men det går.
Jag skippade mycket av Windows då jag körde Mac ett tag också. Mellan 2006 och 2013/14. Sedan gick jag över helt på Linux efter det. Men jag har skruvat en hel del med Windows 10/11.
Jag har nog alltid varit mycket för open source. Nästan alla appar/program jag använt, och använder är open source. Finns undantag som codecs och säkert drivrutiner som inte är helt öppna.
Det är dock en bra tid att börja med Linux om man har planer på det. Linux är moget och redo för många människor. Så länge man inte behöver någon app som bara fungerar i Win/macOS.
Vi hittar hem tillslut!
Nu rök sista Windowsinstallationen… Nu kör även gammel-laptopen linux ![]()
Sitter och kollar på molnlagrningsalternativ på european-alternatives.eu för att migrera från Onedrive. Finns en del instressanta alternativ.
Säg den lycka som varar. Stängde locket, datorn i viloläge, öppnar och pekplattan är stendöd. Fungerar på Live-USB och fungerade innan, inte varit några problem med Windows i flera år. Provat ALLT jag hittar utan resultat. Startat om, t.om varit inne och ändrat i GRUB utan resultat..
Problemet är löst, för nu iaf. Det berodde typ på att min dator från 2015 är för modern och för gammal på samma gång. Bad AI sammanfatta, tog lite hjälp av Gemini till slut.
Sammanfattning: Fix för pekplatta på Fujitsu LIFEBOOK S935 (Linux)
Problemet
Pekplattan fungerade inte alls i operativsystemet, trots att tangentbordet fungerade. Vid kontroll med xinput list saknades enheten helt, vilket tydde på att Linux-kärnan inte kommunicerade korrekt med hårdvaran (Synaptics).
Analys via loggar
Genom att köra dmesg | grep -i "psmouse" identifierades att systemet faktiskt såg hårdvaran men gav följande ledtråd:
"...your touchpad says it can support a different bus. If i2c-hid and hid-rmi are not used, you might want to try setting psmouse.synaptics_intertouch to 1"
Detta innebär att pekplattan försökte använda ett gammalt och begränsat protokoll (PS/2) istället för det moderna "Intertouch"-gränssnittet, vilket ofta krockar med moderna fönsterhanterare som Wayland.
Lösningen
Lösningen var att tvinga Linux-kärnan att använda rätt protokoll vid uppstart genom att ändra i GRUB (boot-hanteraren).
-
Redigera GRUB: Öppna
/etc/default/grubmed root-rättigheter. -
Modifiera boot-parametrar: Lägg till
psmouse.synaptics_intertouch=1på radenGRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT.- Exempel:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash psmouse.synaptics_intertouch=1"
- Exempel:
-
Uppdatera systemet: Kör
sudo update-grubför att skriva över ändringarna till systemets boot-filer. -
Omstart: Efter omstart initierades pekplattan korrekt och överlevde även att locket stängdes/öppnades (suspend/resume).
Varför detta händer på "Enterprise"-maskiner
Datorer som din Lifebook S935 designades ofta för att vara bakåtkompatibla med äldre Windows-drivrutiner och dockningsstationer. De har därför ofta en "multiplexad" koppling där pekplattan delar buss med tangentbordet. Utan den specifika intertouch-flaggan försöker Linux ibland prata med pekplattan som om det vore en enkel mus från 90-talet, vilket får moderna system att ge upp.