Alltså jag vet inte vad man ska köra för OS. När Windows fungerar bra så utvecklas linuxdistarna men så fort MS gör något som sabbar Windows känns det som de otroligt duktiga utvecklarna som kämpar med Linux tar en (välförtjänt) paus.
Jag tycker det är tråkigt på riktigt att de enda riktigt, riktigt bra linuxdistarna är byggda med hjälp av stora bolag, Pop-OS t.ex är det enda jag provat med riktigt bra och krångelfria Nvidia-drivrutiner, många fungerar inte alls och på laptops behövs verkligen specifika hårdvaror för att allt ska fungera.
Bästa Linuxupplevelsen jag haft är på min Dell laptop från ”supporters devices-listan” hos Google som jag la in Chrome OS Flex på, blixtsnabb, allt fungerar och bra batteritid, men det är ändå problematiskt att det är Google bakom…
Ditt inlägg fick en ny tråd för jag tycke det är en mycket intressant fråga – jag skall installera Linux på två datorer, en stationär och en laptop. Till på det är båda datorerna Intel-baserade Macar med några år på nacken.
Ja, det finns många olika sätt att se på det. Jag har de senaste 20 åren oftast valt Ubuntu just för att det (tvärtom) är ett stort bolag som ligger bakom (Canonical). Ju fler stora företag som kan livnära sig och anställa utvecklare som arbetar med öppen källkod, desto bättre. Jag känner också en trygghet i det långsiktiga underhållsåtagandet som Canonical ger alla Ubuntu-väljare.
Sympatiserar jag med alla beslut Canonical tar? Absolut inte (till exempel Snap och Unity). Det kommer aldrig att finnas någon färdig paketering som är perfekt.
Och när allt kommer till kritan är det just paketeringar det handlar om. Vi väljer mellan paketeringar av mjukvara som skrivits av en salig blandning av allt från hobbyutvecklare till företag.
Jag läser Joakim Melins @joacim blogg. Joakim har bytt ut sina Apple-enheter till just Linux och Android.
Nu är det Fedora 43 som gäller på en Lenovo-laptop. Blir intressant att se om den disten stannar.
Den har jag kört på min ena laptop, nackdelen med debianbaserade distar är dåligt hårvarustöd för Synaptics pekplatta, fick gå in som SUDO och ändra i GRUB för att ens få den att fungera, problemet var att i Live USB så fungerade den vilket gjorde mig lite extra irriterad.
Gillar det skarpt annars men gav upp när jag skulle köra på den stationära, mitt RTX 2070 super pratade inte alls Linux och till skillnad mot Windows så ändå har någon form av basdrivrutiner som ger kass upplösning och 16-bitar färg typ så blev hela skärmen vit.
Provade PopOS också men det saknar GRUB och gick inte alls på laptopen och på den stationära fungera allt men det gick segare än Windows 11 (!) så pass att jag tröttnade. Visst hårdvaran är gammal som gatan men man behöver ju inte göra det segare än det behöver vara.
Råkar veta att intelmacar kommer bra överens med Linux rent generellt, kanske för att det är ganska likt MacOS på kernelnivå så välj något baserat på Debian/Ubuntu så kommer det gå relativt smärtfritt tror jag!
Jag är inte så duktig på datorer så i mitt tycke är det otroligt svårt att implementera molnlagringar i många distar, enklast hittills är chrome os flex där man bara loggar in så finns det i filhanteraren, precis som i Windows.
Prova Zorin OS, har noll problem. Integrerat bra stöd för molntjänster (själv kör jag Google Drive), Nvidia-grafik funkar utan några som helst problem.
Hart mycket om Zorin nu. Ska nog testa! Hur är optimeringen i den?
I typ Ubuntunaserade distar stör jag mig på hur långsamt allt går så fort man använder GUI, det är kul med terminalen men ibland vill man bara klicka på saker
Personligen brukar jag gå med någon av dom stora.
Nu är det ett tag sedan jag installerade någon desktop version, men har planer på att installera Ubuntu med KDE på min laptop för att börja försöka röra mig bort från windows.
Fördelen jag ser med dom stora är att man vet att dom kommer finnas kvar länge, alla nya "super najs" distros riskerar ju att försvinna efter ett tag, ubuntu lär sannolikt finnas kvar om 20 år.
När det gäller server-versionen så kör jag nästan uteslutande ubuntu eller debian (föredragsvis ubuntu för det är så enkelt att uppdatera när det behövs).
Är ett tag sedan så jag skulle säga Ubuntu. Tidigare fanns det en distribution som hette Pardus, drevs av Turkiska staten kan man säga. Funkade väldigt bra.
Men de ändrade planerna och drog ned resurserna tyvärr.