Bästa Linux-versionen för datorn

@katho Kör du Zorin fortfarande? Jag funderar på att installera om min gaming dator till Linux. Är så sjuk less på Windows.

Jag har datorn endast för lite surf och spelar en del ibland typ Steam med CS2 & Fortnite.

Jag skulle gärna vilja kunna köra docker under linux. Hatar hur det fungera på Windows.

Bara att slänga in va? Eller har du andra tips?

Ja Zorin rockar på klockrent.

Docker är gjort för att köras under Linux från scratch, bara att tuta på. :slight_smile:

https://medium.com/tuanhdotnet/reasons-why-docker-runs-natively-on-linux-but-needs-virtualization-on-windows-f7764ca9da0d

1 gillning

Jodå, jag vet om det där med docker. Kör headless debian sen flera år tillbaka på en server. (Du hjälpte mig med en installation vill jag minnas av ny hårddisk till den.)

Blir en installation imorgon. Orkar inte mer ikväll. Jetleg fortfarande och det har ringt konstant i 2 dagar på min telefon :sleeping_face:

1 gillning

Just det, det stämmer nog. :slight_smile:

Har också labbat lite med Docker containrar med Hyper-V på Windows Server Core. Har inget med Linux att göra men ändå :slight_smile:

Blev pop_OS istället för Zorin. Varför? Gillade namnet bättre. :rofl:

2 gillningar

Tar man lite av varje så blir det Zop_OS.

2 gillningar

Sedan måste du ha ett ! för att markera det. Zop!_OS

1 gillning

Efter att windows 11 update kladdat ner min laptop med skräp som copilot m.m. tröttnade jag igår och grottade runt bland distarna och singlade till slut slant mellan zorin och mint debian edition. Det fick bli mint debian. Laptopen är en Lenovo IdeaPad slim 3 från 2023 och alla distar jag testade klarade av hårdvaran inklusive wifi. Lenovo har den goda smaken att ha wifi på en m.2 så det går att byta om det är “fel”. Satte i en ny NVMe och sparade den gamla om det blir ett nödläge. För att det ska funka har jag inte stängt av secure boot och inte rört TPM.

Nu håller jag på att fixa lite för installation på desktopparna men vilken dist det blir har jag inte bestämt men jag gillar cinnamon DM.

1 gillning

Jag såg denna från Lon.TV:

Jag har dock aldrig haft så mycket när jag installerat OS eller upptareringar. Antar att det har lite med vilket land man bor i.

Nä jag känner inte heller igen mig i de där videona. Men som sagt beror nog på vilket land.

1 gillning

Om du gillar Cockpit och Portainer så kommer du älska Webmin och Dockhand som ersättare. Just sayin'

TY. Ska ta en titt på dom.

Apptips:

Localsend.

Fungerar som AirDrop fast bättre för att den är cross platform.

Behöver inget konto eller något, bara installera och köra.

Jag installerade som flatpack men den finns som snap, deb, Appimage och TAR.GZ också om man tycker det är najs.

Kör mellan IPhone och Linux och det funkar 100% av gångerna.

(Också till Windows som portable, exe och Winget)

1 gillning