Bästa Linux-versionen för datorn

Nej, Unix.

Kerneln är XNU/FreeBSD. Så ganska lik.

Nä. :slight_smile:

Jaså? Om jag inte minns fel tillhör macOS Unix, BSD familjen?

Ofta enklare att installera än Windows till och med.

Nä kernel I MacOS är först från NEXTStep (Steves bolag när han fick sparken från Apple), sen XNU (X is Not Unix) och lite BSD, därför vissa terminal kommandon fungerar men det är ändå inte Linux.

1 gillning

Den tron har jag också levt med halva livet men det verkar som övriga säger vara "baserat på" mer än att vara BSD.

1 gillning

Så det här från Copilot stämmer inte?

Det säger ju inte emot:

1 gillning

Minns inte alla detaljer exakt, men som @esse skriver så stämmer det ganska exakt med vad jag skrev.

MacOS är inte Linux i grund och botten, även om många tror det. (jag själv inkluderat) Däremot finns det vissa saker som är tagen från olika forks och sen optimerat, men det är inte Linux i grunden.

Vad ska det där ”nä” syfta på?

”Vissa kommandon” är väl snarare alla kommando., t.ex.

Att macOS inte är linux är vi helt överens om.

Menar du att inga källor stämmer? ChatGPT, Wikipedia tex?

Nu trodde jag vi snackade om MacOS i förhållande till Unix/BSD inte Linux.

1 gillning

För att sammanfatta allt

Linux = nej.
BSD = nej (BSD är nerlagt sedan länge)
BSD-baserat = ja
UNIX-likt (*NIX) = Till och med Mac OS X 10.4 "Tiger"
UNIX = Ja från och med Mac OS X 10.5 “Leopard"

Det köper jag.

1 gillning

MacOS är - tillsammans med en handfull andra OS som AIX och HP-UX - certifierat som UNIX av Open Group (se ovan) som äger varumärket UNIX och macOS får använda sig av den beteckningen, om inte någon kan ge källor på något annat.

Det är väl så nära man kan komma även om HP-UX, AIX, Oracle/Solaris må ha ett ”renare” stamträd.

1 gillning

The Register of UNIX® Certified Products Klart och tydligt. :blush:

Då får vi uppdatrera!

1 gillning

Du vet att han är kvar? Han har gått in i ett läs-mode bara + glömt lösenord till sitt konto!

Efter nästan ett år uppehåll från forum och annat blir det lätt så!

Edit:

För att säga något om tråden, så spelar det inte så stor roll vilken distro man använder. Det mesta har med skrivbordsmiljön i alla fall.

Sitter man på nyare hårdvara så nyare kernel, annars brukar det mesta fungera bra. Själv så kör jag oftast Debian KDE Plasma. En LTS kernel vilket är uppe i 6.18. 6.19 är den senaste just nu. 7.0 på väg.

Om jag installerar Windows 11 så finns knappt några drivrutiner till min dator i MS .iso. Jag kommer inte ens ut på internet om jag installerar om Windows. Wifi och nätverksdrivrutiner finns inte från början, och jag måste hålla på att ladda in dom vid installation.

I Linux fungerar allt från början! Även med en äldre kernel. 6.12 som Debian har i 13.3 .iso'n som är den senaste. Jag har dock kört in 6.18 på min burk!

Stötte på ett problem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa, pausade ett spel, gick och hängde tvätt och då hade datorn gått ner i viloläge men när jag väckte den och skulle fortsätta var skärmen svart och inget funkade. Hurnlöser man detta?