Jag har tänkt samma sak för min Mac mini 2018. Men frågan är vad jag ska i Linux att göra.
För 25 år sedan tyckte jag det var kul med olika operativsystem, hade en Mac med BeOS PPC, en gammal häck med NT4, körde betaversioner av Win2000. Men i dagens läge vill jag bara att allt ska fungera så bra om möjligt och vara så lättanvänt som möjligt.
Men alla *nix-appar jag provat på macOS har ett användargränssnitt från helvetet, vissa från helvetets inre cirklar. Säkert så som *nix-användarna vill ha det. Ett annat land, kontinent, planet eller rent av universum.
Jag kör Ubuntu server 24.04 LTS (Long-Term Support) på en "headless" Mac Mini (2012). Det fungerar mycket bra som server-OS för Docker.
Använder Cockpit som övervakningsverktyg för själva maskinen och Portainer för min Dockermiljö.
Mac:en är "uppgraderad" med 256 GB SSD och 16 GB RAM. Allt rullar på utan avbrott och alla docker-containrar känns snabba responsiva. (Till skillnad när de kördes på min Synology-NAS.)
Provade liveversion av zorin nu, harnorecis tagit backup på viktiga filer. Sliter serbisk blir det ren installation av Windows, inte ominstallerad sedan typ 2023 i alla fall.
Provade precis en Live-USB av zorin. Verkar lovande och allt jag behöver verkar funka utom Lightroom och Catia men det sistnämnda kan ändå dra åt h. Tänker att bäst att slita plåstret nån gång
Lightroom kan ersättas av Darktable med NEF-plugin (hoppas jag denna gången) och Catia har jag bara för att jag kan det genom jobbet, håller på att fasa ut det till förmån för Onshape. De gångerna jag behöver Excel eller så får jag väl köra via webbläsaren, OneDrive får jag hoppas på en inte alltför osmidig implementering (har ingen bra erfarenhet av molnlagring ihop med Linux) men hoppas bygga en NAS nångång
Så att nästa felmeddelande jag får, då åker Windows ut. När jag skulle avinstallera lite skit jag inte använde så fanns ingen app för att avinstallera appar, då gav jag upp.
Det är det, är inte så lätt att veta att man inte kan installera med grafikdrivrutin utan måste göra det utan
Aja nu är OS inne, Google Crome installerat, darktable installerat (istället för Lightroom). Nu ska jag ansluta till OneDrive och Google Drive bara, kanske ICloud med.
Ska testa att få en AI-bildbehandlingsmodell att fungera med, var ju smidigt i Windows med en .bat-fil, fungerade inte lika enkelt i Linux så lär bli en del knappande i terminalen. Hade hoppats .sh-filen hade funkat
Har inte stött på några jättehickor. En AI-bildbehandling jag använt lyckas jag inte få igång, garanterat skit bakom spakarna här för det stökar med versioner av docker, llava OCH Python3 så får ta den när jag känner att jag har lust för terminalknappande
Fått igång Steam och passade på att provspela GTA V enhanced, mest för att jag aldrig provat att spela med RayTracing. I Windows gick typ inte det
Vart lite strul att få igång först men det var också handhavandefel, lägger alltid spelen på en egen disk där jag har filer och sånt, men eftersom Steam lägger loggfiler och spel ID på samma disk fungerade det inte för att disken är formaterad som NTFS men lite ~mkdir pill i terminalen så var det löst. Hade dock gått fortare med ett felmeddelande eller att han som kört startat Steam via terminalen och läst loggar direkt
Hittade dock ett till synes schysst ritprogram för byggnader och byggnadstitningar i appcenter, perfekt när det är bastubygge på g