Är du en klimatvän eller en klimathycklare?

Eftersom trådarna gällande fordon som drivs antingen med el eller fossila fordon ofta spårar ut och blir ett flame war så varför inte skapa en tråd där vi kan prata om just den biten?

Är du en miljövän, och vad gör du för att minska din påverkan på miljön eller är du en trumvirvel klimathycklare som gillar Greta Thunberg, och kanske kör elbil, men gärna flyger till Thailand på semester?

Do väljer här att vara extremt polemisk i din trådstart och så brukar in Bibblans trådar se ut. Därför avstår jag den här.

8 gillningar

High Five I Got You GIF by TJ Jackson

2 gillningar

Detta kan ju bara spåra ur så jag ser redan hänglåset komma. :joy::joy:

1 gillning

Stay Out See Ya GIF by Arrow Video

1 gillning

Det blev kanske lite väl mycket honey pot vibbar på den här trådstarten :smile:
winnie the pooh dogs GIF

Kör du elbil men i övrigt inte lever klimatsmart är du skenhelig om du samtidigt vill framhålla att du minsann räddar klimatet med ditt val av fordon. T.ex. en flygresa till Thailand släpper ut mer koldioxid än en bensindriven SUV gör under ett år.

Som jag poängterar tidigare. Jag bryr mig inte om du flyger jorden runt några gånger per år och har en elbil, men om du samtidigt vill mästra de som kör en fossildriven bil för att de gör ett dåligt klimatval när du egentligen har ett avsevärt större negativ påverkan på miljön än de har så är du en hycklare av rang.

How Dare You Greta GIF

Elbilar har inget motorljud men om du lyssnar tillräckligt väl så hör du klagan från de 250 000 (varav 40 000 barn) i Kongo som bryter mineralerna som används för att tillverka batteriet under slavliknande förhållanden.

Färsk artikel från Aftonbladet

Embarrassed Shame GIF

Lite musik överröstar gnället :sunglasses: :grin:

Finns ens personen som kör elbil, åker till Thailand och hävdar att den "räddar klimatet"? Låter mest som en projicering.

Det blir ett problem i debatten om den som gör någon form av åtgärd för klimatet också avkrävs att genomföra alla andra tänkbara åtgärder, för att undgå att bli kallad hycklare. Klimatfrågan är ju inget man löser på individnivå.

Om man bor litet , åker tåg när det går , handlar i lokal butik när saker finns i lager istället för att beställa , beställer till ombud istället för hemleverans (t.ex budbee), pantar och sorterar sopor , handlar nya kläder när det man har är trasigt men ibland flyger när man ska semester och aldrig säger något om hur man själv eller någon annan påverkar miljön är man då en klimatvän eller klimathycklare?

Jag kör elbil för att det är roligare än att köra trött avgasbil. Batteriet innehåller inte kobolt och nickel, inga små barn har skadat sig vid tillverkningen. Är inte speciellt förtjust i resor och flög senast 2005.

Men jag gillar att släppa ut avgaser och väsnas med mina vapen. Så jag är väl en riktig klimathycklare.

4 gillningar

Här blev jag nyfiken, är man per definition motsatsen till klinathycklare om man gillar/stödjer Greta Thunberg?

Nyfiken även här, då man hör sådana påståenden som ovan ibland…är ovan påstående menar per resenär i flygplanet till sådant resmål?

Inte nödvändigtvis. Hon har en del kontroversiella åsikter som jag inte håller med om. Min poäng är att jag var så himla trött att se folk köra med virtue signaling ( vad det ni blir på svenska ) genom att dela saker om Greta på sociala medier för att kort senare lägga upp bilder från solresor på sociala medier. Detsamma gäller om väljer en elbil av strikt miljöetiska själ och sedan flyger på semester.

Det är enkelt att räkna ut hur mycket koldioxid din bil släpper ut på ett år. Min RAV4 hybrid t.ex. släpper ut 131 gram/km. Med mina 2500 mil om året, vilket är betydligt mer än snittet på 1500 mil släpper då ut ca 3,7 ton koldioxid årligen. De allra mesta av de resorna är i jobbet kan jag tillägga.

När man räknar ut hur flyg påverkar så brukar man räkna ut på sittplats. T.ex. tur och return Stockholm Bangkok med en Boing 767 i ekonomiklass ger ett totalt utsläpp på 3.9 ton koldioxid. Tänk dig då vad en familj på t.ex. 5 personer blir, 19.5 ton.

Här är ett exempel på en räknare på nätet där du kan räkna ut koldioxidutsläpp för en flygresa.

Hoppas att det klargör!

Då skulle jag vilja säga att man är en klimatvän i en sådan pass stor utsträckning man kan vara. Jag har inget alls emot att folk flyger egentligen. Vad man själv gör, eller inte gör, är upp till var och ens samvete. Mitt problem med hyckleriet är när man målar ut en del av sina val som klimatsmarta medan man i själva fallet gör väldigt mycket annat som är väldigt dåligt för miljön.

Det är i alla fall så jag ser det själv. Sedan är det fritt fram att ha egna tolkningar.

Jag förstår att det är något som kan irritera dig och det är ok, alla reagerar olika. Personligen stör det mig inte.

Men, det du då säger är att det är antingen eller. Man kan inte göra aktiva val för att bidra till ett bättre klimat samtidigt som man åker på solresor. Det är antingen eller. Håller inte alls med dig om det, alla bidrag ser jag som bra bidrag.

Vad det gäller utsläppen vid flygning så var det ingen data jag kände till. Med andra ord skulle utsläppen vid en fullsatt Boing 737 t o r från Bangkok släppa ut ca 525 ton CO2…känns spontant mycket.

:+1: jag är lite på samma bana , vissa är på en för att man gör något dom tycker är dåligt(enligt dom), sen gör dom något som också är dåligt (enligt mig)
Menmen man kan inte göra allt, men man gör något allafall

Edit : jag har en elbil som förmånsbil , vet inte om det är billigare än att skaffa en privat men jag antar att det är det. Men om jag skaffar en bil privat så lär det bli fosildrivande bil för det måste kosta mindre
Jag behöver inte ha en bil. Jag kan dagligen åka till de flesta ställen kollektivt men det är smidigare om jag åker bil. skulle jag behöva åka på en roadtrip så kan jag isåfall hyra en bil.
Jag antar att det är så de som har råd med det resonerar när de flyger privat, och spontant så hade jag nog också gjort det

Nej, det är såklart rappakalja. Utsläpp Stockholm - Bangkok (direkt) är ca 350kg CO2/person.
Bara att räkna ut här (samma räknare som flygbolagen själva officiellt använder, inte någon aktivist-kalkylator som TS hänvisar till) om man är intresserad, ICAO Carbon Emissions Calculator (ICEC)

Kul trolltråd dock där TS bestämmer vem som är vad och vilket fack man tillhör.

Skäms.

:joy:

2 gillningar

Vi lever inte i en glaskupa så jag gör inte ett skit för miljön och kommer aldrig göra heller.

1 gillning

Tack för länken och korrigeringen. Med tur och retur blir 700kg CO2/person. Det blir väldigt respektabla 3.5 ton med exemplet på 5 personer som jag nämnde tidigare.

Jämför du det med någon som har samma bil som mig som kör mer som normen, dvs. 1500 mil, så kommer du upp i 1.9 ton CO2. Då kan du få in en semesterresa med 5 pers i bil ner till kontinenten bland de milen.

Är väl medveten om att jag har ent tendens att se saker i svart eller vitt och att jag är väldigt dömande och långsint. Några av mina olater, men i övrigt är jag väldigt trevlig. På hedersord!

Jag skäms inte det minsta för något av de val jag gör i livet. Allra minst för de mil jag avverkar med fossila bränslen. Enda nackdelen med timmarna på vägen är att man statistiskt råkar ut för fler incidenter, och det var lite väl nära en älg för ett par månader sedan.... :confused: Men det hade varit detsamma ifall jag körde en elbil.

Blir lätt så att man räknar fel på en 400% sådär när man har en naturvetenskaplig universitetsexamen och har jobbat inom miljöbranschen i över 13 år och har mindre klimatavtryck än dom flesta här på forumet. :wink:

Det blir knas ibland, eller hur? :joy:

3 gillningar

En Boeing 737 måste ju stanna och tanka på vägen för att nå Bangkok från Stockholm så det borde ju bli ännu mer CO2