Allt om att tanka bensin- och dieselbil

Alltså, samma olja används till plastdetaljerna till din elbil och transporten av den :stuck_out_tongue:

Åh fan, jag trodde den plasten uppstod ur tomma intet :roll_eyes:

Härligt att höra att du inte har några moraliska skrupler kring det, ”det drabbar ju inte oss”.

Du skryter ju nedan om din universitetsexamen inom miljö, då borde du väl oroas av hur klimatförändringarna även påverkar oss här i norr?

Men hur menar du nu?
Frågeställning var att äga elbil och flyga flera gånger på semester samtidigt som man anser att man är klimatmedveten. För mig blir det tokigt. Tänker man på klimatet i en fråga borde det rimligen genomsyra ens liv....

Det är nog som så att man gör vad man kan vad det gäller miljön med de verktyg man har. Vissa köper elbil andra inte. Men få går all in, t o m Greta flyger ju. Det går ju inte att vara helt konsekvent med detta utan man måste göra något avkall för att leva ett drägligt liv. Det kommer ju komma lagar och förordningar efterhand då det är enda sättet att få nödvändiga saker att ske. Men jag förstår vad du menar då en del elbilsägare gör en stor sak av att de skaffat elbil för att de värnar om miljön samtidigt som de gör saker som inte värnar om miljön. Jag brukar då säga: Värnar du på riktigt om miljön så flytta till Indien och ta tag i problemet. :joy::joy:

Världsligt vill jag nog tro att vi är rätt långt fram i miljötänket och att vi inte är de stora bovarna. Men det går ju inte att lösa detta över en natt utan det kommer att ta lite tid innan vi är i fas med de mål som sätts upp.

1 gillning

Intressant test på olika diesel :slight_smile:

Det beror på. Ifall du anser att du står på en högre moralisk grund och läxar andra i miljö, då är det svart på vitt. Då ska du "put your money where your mouth is".

Få människor som ger ett par hundralappar i månaden till röda korset påstår att det är Moder Teresa på samma sätt som en del elbilsförare utser sig som att vara förkämpar för klimatet eller åtminstone bättre människor än de kör bilar med fossila bränslen. , samtidigt lever liv som är långt ifrån det.

Jag begär inte att någon behöver vara på Greta Thunbergs nivå för att vara en vän av klimatet. Men har du en Tesla och t.ex. flyger till Thailand på semester, äter kött alla dagar i veckan och är två personer som bor i större småhus så är du inte en klimatjesus. Långt därifrån. Du har en avsevärt större klimatpåverkan än t.ex. mig som kör en bil som går på bensin, men bor i lägenhet, i princip aldrig flyger, äter mest vegetariskt och köper kläder på second hand.

2 gillningar

Skryter? Anledningen till att jag tog upp den biten om min utbildning är att de som anser att du har en högre moralisk ståndpunkt i ett ämne generellt inte har så höga tankar om de är av en annan åsikt. Något som jag och andra har drivit med rätt så hårt i den här tråden, ifall det inte varit uppenbart.

Men jag har skapat en tråd för just sådana här diskussioner så att vi kan hålla oss till ämnet i den här tråden och andra. :+1:

5 gillningar

Jag anser mig klimatmedveten men flyger flera gånger per år. Min strategi är att minska mitt klimatavtryck teg för steg. Och kanske mer där det gör mindre ont. Helt där det dessutom är kul såklart. Jag är verkligen inte perfekt eller extrem i denna fråga. Jag accepterar dock att politikerna tar beslut som tvingar mig till åtgärder.

Sedan var nog min poäng att i en massa andra frågor accepterar vi att folk kan anse sig ta vissa steg, göra några uppoffringar men inte gå hela vägen och ändå kalla sig typ jämställdhetsmedveten, jämlikhetsintresserad etc.

Högre moralisk grund, klimatjesus. Du tar i så du spricker. Jag har inte sett några spår av det här i Bubblan. Jag har i princip aldrig stött på någon i verkligheten heller. Tror jag. Man ser kanske sådana i media och sociala medier. Men det gör man i många frågor. Jag fascineras av att jag tycker en del verkar bli helt rasande och därmed anta extrema uppfattning själva just i denna fråga. Man får känslan av att vissa känner sig väldigt hotade.

1 gillning

Idag får jag också va med i den här tråden! :grinning:
Diesel, 22,61kr litern, snabbt gick det ju, men helvete va dyrt! :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Jag håller med dig i sak. Men låt mig ta ett exempel. Jag kör till återvinningsstationen för att källsortera med min bensin bil. Bredvid parkerar säg en Tesla för samma ändamål. Den som kör teslan tittar snett på att jag kör en bensin bil utan att veta vem av oss som har störst klimatavtryck.

Nu är detta inte rätt tråd men gör gärna detta testet

För 2023 fick vår familj på 2 vuxna och 2 barn 5.1

:blush:

Det var nog tur att jag bytte till elbil annars vetetusan vart det där hade tagit vägen :scream:

1 gillning

När jag tankade för någon dag sedan så var bensinen 18.55 kr / litern. Det kändes som julafton!

2 gillningar

Här slutade jag att fylla i, blev nästan kränkt. :joy::joy:

2 gillningar

Är du en sån där tvåstegsvegeterian som äter djur som äter grönt? Tycker det är den finaste formen av veganism ändå :blush:

2 gillningar

Du har ju dubbelt så högt klimatavtryck som jag! Det ser inte bra ut för min miljöbovstatus. Får kanske skaffa en sådan och ha den på tomgång för att kompensera.

1 gillning

Nu pratar vi fina fårrdar här.

Men den kan behöva en till hjulaxel. Lägg sedan till ett dussin wunderbaums och ett par sydstatsflaggor så är det komplett!

Vågar man visa det här ? :grimacing:

Edit: fattar inte riktigt och shopping är så högt , tycker inte jag handlar mycket alls , svarsalternativ var lite för svartvita. Eller så är det sånt stort klimatavtryck när man bara köper nya saker och inget begagnat

1 gillning

’Bra jobbat’, hehe..

1 gillning

Ja, det var ju väldigt trubbigt test men ger väl en viss fingervisning.

Hamnade på 4,3 ton, varav shopping utgjordes av 3,1 ton.

2 gillningar

Jag är helt med på ditt resonemang, Det viktiga är ju att alla försöker bidra till minskad klimatpåverkan. Var och en kan ta olika steg, det viktiga är att man gör det man kan utan att ta i så att huvudet blir blått. Sedan kommer det inte att räcka. Då får vi använda lagstiftning, skatter och andra styrmedel som då inte bygger på frivillighet. Men att elbil skulle vara någon form av enskild lösning är inget jag någonsin sagt. Det är ett bra steg, men det finns andra bra steg också.

Sedan är det väl så att det börjar sjunka in hos allt fler att fossilbränslepriserna kommer att öka ganska kraftigt. Annars klarar inte Sverige sina åtaganden enligt Parisavtalet. Att Sverige som är ett av världens rikaste länder inte skulle kunna bidra med sin del är helt oacceptabelt tycker jag. Dessutom var vi på väg att lyckas med att klara vår del, men befinner oss nu i en form av egenpåtagen "på stället marsch". Men när väl denna marsch beordras framåt så kommer återigen trycket uppåt på bräsnleprisera att öka. Det innebär att det kommer kosta mer att transportera sig med egen bil per km och frågan är då vilket som är bäst? betala mycket för att påverka klimatet eller betala mycket för ett betydligt mer klimatvänligt sätt att transportera sig?

Sedan undrar jag om inte denna formulering säger en del om den här debatten.

Undrar om inte detta ligger mer hos vissa fossilbilsägare än hos elbilsägare?

5 gillningar