Är du en klimatvän eller en klimathycklare?

Så är det! Det blir knas i bland :wink: Men jag erkänner gärna när jag har fel. Det är så man utvecklas som person.

Lite kuriosa: Jag blev erbjuden ordförandeskapet i en miljöorganisation en gång i tiden, men jag tackade nej. Jag är en stark förespråkare för kärnkraft, något som organisationen och den större delen av deras medlemmar inte är. Därför tackade jag nej till ordförandeskapet. Jag kunde inte personligen ha en åsikt som går i stäv med organsationen och medlemmarna, även om de valberedningen tyckte att det var en mindre detalj. Jag må vara många saker, men jag är inte en klimatHYCKLARE.

Känns som hela den här tråden går ut på att sätta folk i fack. Verkar inte finnas några mellanting enligt TS. Känns som något radikala åsikter. Vad är syftet egentligen med denna tråd? Åsiktsregistrering eller allmän pajkastning? Väldigt låg nivå.

2 gillningar

Frågeställning är ställd medvetet för vara provocerande, och för att den här diskussionen dyker upp då och då i andra trådar fort som spårar ut.

Här kommer S ut som klimathycklare i en uppfriskande självkritisk rapport. Den anser att bland annat att de felaktigt har lagt fokus har på att ge miljöbonusar till företag och de med hög inkomst i storstäderna (för att köpa elbilar). Vilket jag helhjärtat håller med om.

Det framgår dessvärre inte i artikeln hurvida de har reflekterat om deras inställning om att makten går framför allt när de gäller att kompromissa med vem de samarbetar med, MP i det här fallet.

" – Klimatpolitiken förstärkte ojämlikheten. Den har inte varit för vanligt folk och vanliga hushåll, säger Anna-Caren Sätherberg, klimat- och miljöpolitisk talesperson.

Ett exempel som nämns är elbilsstödet där 82 procent gick till storstäder. Där var det främst höginkomsttagare som nyttjade förmånen.

– Folk vill ställa om men de har inte getts möjligheten. Då drar man isär landet istället för att bygga ihop det."

Amen på den

Jag saknar ett tredje alternativ.

För såna som mig typ; Kör elbil eftersom det är billigare i drift°, tar flyget till Cypern eftersom jag gillar värmen, har varenda lampa påslagen hemma eftersom det är mysigt, älskar kärnkraft eftersom det är för j*a bra°°, ogillar Miljöpartiet eftersom de är tomtar, och så vidare.
Samtidigt källsorterar jag, slänger aldrig skräp utanför en papperskorg, klimatkompenserar via skatt och avgifter, och så vidare.

° Finns det någon som kör elbil för att rädda miljön?
°° Inser ni hur många mil koppar ett normalt vindkraftverk förbrukar, och hur mycket natur som förstörs enbart på grund av kabeldragning?

Vad gör det mig – En helt normal Svensk kanske? :thinking:

2 gillningar

Oerhört komplex fråga och jag fattar att frågan är provocerande ställd.

Jag tycker alltid att det svåraste är att veta vad som faktiskt är det bästa valet i varje given situation. Är det bättre att köra några år till i sin gamla bensinbil istället för att köpa nytt? Är det bättre för miljön att köpa närodlade grönsaker även om dom inte är ekologiska än grönsaker som har odlats miljövänligare men transporterats långt? etc. etc.

Jag skulle ofta vilja ha en enkel lathund för jag tror att det är som små individuella besluten som i slutändan kommer göra stor skillnad.

Skulle nog säga att de flesta i ett land som Sverige är hycklare till viss del, inkl. jag själv. Vi lever i lyx och konsumerar sådant som inte är nödvändigt och det gör även många som kallar sig miljökämpar, tror inte dom lever som Amish och odlar allt dom äter.

Men samtidigt så kan alla göra något för att minska sin egen påverkan. Men som @Gurra säger så är det inte så jäkla lätt att veta om det där valet som låter smart egentligen är det.

Och ibland kan jag känna att man fokuserar ofta på småsaker men struntar i de riktigt stora miljöbovarna. Om man kunde minska på de största utsläppen först så kan vi väl prata om våra redan moderna och relativt miljövänliga bilar sen....

2 gillningar

Av de två påstående så är jag klimatvän. Men tänker inte på klimatet i allt jag gör. Men vi i vår familj har rätt lågt klimatavtryck ändå :blush:

Däremot är jag förvånad över att mycket handlar om växthusgaser och inte om alla gifter vi har omkring oss

Sedan är ju Greta Thunbergs resa intressant från att låta människor få upp ögonen (framförallt yngre) angående klimatet till dagens mer radikaliserade inställning

Alltid någon annans fel, enligt S. Ingen förvånas.