Apple vs resten

Vilken platta är det har du beteckning?
Är det grå import

Gissar på något billigt skit, fick den utbytt 2021 och har den till min framvagnsinställare. Är inte uppkopplad mot nätet normalt men nu skulle jag uppdatera databasen och kollade även på Android. Kanske inte så stor nytta att uppdatera den blev bara lite förvånad att det inget fanns.

Modellen heter ibuddie TU11MK1_2.

Det märket har jag aldrig hört talas om och inte mycket data på nätet. Stämmer säkert. Det jag vet är att vissa billiga tillverkare av Android plattor har usel nivå på säkerhetsuppdateringar. Sedan finns det nog fortfarande Samsung Galaxy Nordic version som får alla uppdateringar i Sverige / Norden, vilket ger att vissa återförsäljare tar in från andra länder som grå import och då säljs de billigare men får inte alla uppdateringar

Som sagt den är inte uppkopplad på nätet och används bara med en applikation så den funkar bra till det jag använder den till.

1 gillning

En annan tanke jag fick är ju att plattan kom med den appen jag använder. Kan man kopiera och spara ner appen på något sätt om plattan skulle haverera?

Har inte tänkt på det men detta kanske kan fungera

1 gillning

Vad heter appen?

Den fanns tydligen att ladda ner. Sen verkar det som att säljaren har lagt in ett google konto på plattan. Så om något händer med plattan får jag väl kontakta säljaren för kontouppgifter och eventuellt serienummer.

2 gillningar

På fabriken har vi ett par gamla maskiner som kör väldigt gamla Windows versioner. Behöver de bytas så kommer maskinleverantören och gör detta, inte IT leverantören. Din leverantör borde ju ha grejor om plattan haverar men hur är det med backup av data?

Jag hoppas det, annars är verktygen odugliga.

1 gillning

Major Boom :blush:
Ni som orkar kolla från 0721

Hoppas att alla andra gör samma sak.

2 gillningar

Nästa steg: Halvera månadslönen för dem som använder AI i jobbet.

1 gillning

Angående varumärken på mobiler hade jag en liten diskussion med två arbetskamrater innan semestern. En har nyligen uppgraderat till en ny Samsung åt sin fru via Tele2. Den andra hade funderingar på det. Bägge Samsung användare. Jag nämnde att Google tillverkar mobiltelefoner också. Ingen av dem hade en aning om att Google gjorde mobiler.

Kanske visar hur starkt grepp Samsung har med sina användare. Tror det motsvarande kan sägas om iPhone ägare.

Google når nog dit så småningom också, men det tar tid.:slightly_smiling_face:

Det där låter exakt som något typografgamlingarna sa, under desktoprevolutionen på 80-90-talen. Det var ju bara leksaker, datorerna.

Mycket spännande och stämmer rykten så blir 2027 ett riktigt Samsung Galaxy år

https://www.phonearena.com/news/your-next-galaxy-phone-might-get-a-dream-battery_id181577?__cf_chl_f_tk=rovxQdVXRw3JLhJl868tdqpF8qLmCFZtV37LABDXJHM-1783438114-1.0.1.1-0bOO_8xeGBntdRpG5HY3zymnPHyZKwN9HloDL4LVk.g

1 gillning

Skratta lagom @Casico när iPhone hamnar efter igen eller måste köpa Samsung batteri :blush:

1 gillning

Motorola släpper en ny modell inom kort:

https://www.phonearena.com/news/motorola-edge-70-max-high-end-phone-coming-soon-magnetic-wireless-charging_id181705

Möjligen att den får inbyggda magneter som iPhone och Google Pixel. Verkar som det blir Motorolas första riktiga flaggskepp med den bästa tillgängliga processorn på ett antal år.

Google Pixel ökar, märket är inte globalt på samma sätt som Apple eller Samsung men ändå :slight_smile:

https://www.androidheadlines.com/2026/07/google-pixel-is-growing-faster-than-all-top-5-smartphone-brands-right-now.html

Tror de behöver gå in i några fler länder. Brasilien, Thailand, m.m..

1 gillning

Samsung säljer sina mobiler väldigt bra, men det är tufft med komponent priser som stiger i pris:

Jag tror stora företag som Apple, Google och Samsung kan svälja kostnaderna och vänta ut RAMageddon som det brukar kallas. Men man undrar hur det blir med andra mobilmärken?

Försvinner någon tillverkare.

1 gillning