Realme hamnar under Oppos vingar, ett submärke:
Rätt svårt att hålla reda på alla märken. Man förväxlar ofta Realme med Redmi.
Realme hamnar under Oppos vingar, ett submärke:
Rätt svårt att hålla reda på alla märken. Man förväxlar ofta Realme med Redmi.
Det jämnar nog ut sig med minneskrisen. Men eftersom Android kräver 200gb RAM för att inte lagga så kommer nog även de bli dyrare ![]()
Nu kastar du sten i glashus ![]()
Är endast Apple som snålade med RAM så att ett flaggskepp med bara något år på nacken inte kunde köra Apple intelligence
Funkar väl på iPhone 15 och framåt.
De snålade väl med flit eftersom Apple Intelligence i sig var en produkt som inte fanns när den lanserades. Behövs inte mycket ram för att köra ingenting ![]()
15 Pro serien och framåt. Så om du köpt en iPhone 14 Pro Max för 15k så funkade inte den. Google och Samsung AI, inte allt, men många funktioner släpptes till flera år äldre mobiler
Ända ned till S21 Ultra men inte alla funktioner dock.
Där var det bra med extra RAM
Vet fortfarande inte vad man ska ha skiten till, det är mest störande
Samma sak med Siri och Google Assistant. Jag använder Google Assistant till att tända och släcka mina Philips Hue lampor, annars är den rätt kass. Siri kan jag använda om jag behöver ringa nån från kontaktlistan när jag kör bil, eller be den diktera ett SMS till någon.
De funktioner jag använder gällande Galaxy AI är
Circle to search
Insta slowmotion
Sudda och flytta i bilder
Översättning och tolk
Ritassistenten
Sedan använder jag Copilot och Gemini men det ingår ju inte i ovanstående ![]()
Höga komponentpriser gör nog att det mobila landskapet blir lite tråkigare. Blir nog Apple, Samsung och Google som blir dominerande de närmaste åren. De har resurser att svälja kostnader till en viss utsträckning.
I år är nog första gången jag är väldigt ohypad på ny iPhone. Tror det är för att jag har macen nu. Nuförtiden använder jag inte telefonen knappt alls när jag är hemma, allt är bättre på Mac. Funderar allvarligt på att skippa i år faktiskt. Villhöver en iPad, men jag vet inte riktigt vilket syfte jag ska uppfylla med en padda dock, mer än typ kolla YouTube i sängen. I sängen är inte macen så bra, iPhonen är lite för liten för att ge en bra användarupplevelse.
Jag tycker det är lättare att använda MacBook i sängen än iPad. Svårt att få iPad att stå stadigt på magen (även med ett fodral) den är topptung, medans MacBook funkar fint.
Är du säker på att det är iPaden som är topptung? ![]()
![]()
Ja, kanske. Vet ärligt talat inte vad jag ska med en iPad till mer än att jag villhöver en. Självklart måste det vara en 13" Pro. Känns dock som att den mest kommer bli liggandes. MBPn gör ju allt bättre egentligen. iPaden blir för stor att skriva på, om man inte har tangentbordsfodral, ska man ha det, så kan man ju lika gärna använda MBP. Men ändå vill man ha en ![]()
Är ju ett mycket bra komplement till PC'n. ![]()
Har två PC och en MBP och en iPhone 17 PM, vet allvarligt talat inte riktigt vilken lucka en iPad skulle fylla i mitt digitala liv mer än att den är nice to have.
Jag använder mest min iPad till att rita och surfa (i.e Bubblan) i soffan framför TV’n, läser recept vid matlagning och följer tutorials på då jag sitter vid Macen.
Fast om du ska skriva på bubblan är väl iPaden rätt värdelös om du inte har tangentbordsfodral? Tänker att om man har TGB så blir den ju ändå lika klumpig som MBP. Då kan man lika gärna använda macen. Jag dömer inte, jag är bara nyfiken på vad man faktiskt kan använda den till.
Inte alls, jag tycker att tangentbordet fungerar ypperligt. Behöver absolut inget externt.
Det jag känner att jag saknar på macen är inbyggt SIM, så skulle jag köpa en iPad blir det en med eSIM, skulle vara sjukt smidigt när man är ute och reser exempelvis. Dela internet från telefonen funkar ju, men det drar så mycket batteri. Sen vill man inte koppla upp sig på publika wifi.