PolySpatial som Unitys verktyg heter gör det enklare för utvecklare att porta och utveckla spel till Apples senaste headset.
När Vision Pro presenterades i juni så avslöjade Apple ett samarbete med Unity. Det här samarbetet har resulterat i utvecklingsverktyget PolySpatial. Förutom utveckling av nya spel så hjälper PolySpatial till att porta gamla spel med tillägg för att ge dessa den tredimensionella verklighet som Vision Pro erbjuder.
PolySpatial använder även Apples RealityKit och påminner om Unity Engine för utvecklare som har erfarenhet av dessa verktyg. Unity har inte avslöjat när den officiella versionen släpps men en betaversion finns tillgänglig redan nu.
Batteripacket som presenterades med Vision Pro kan ha fått ett nytt ”magiskt” namn.
När Vision Pro presenterades visades det upp ett batteripack som skulle göra headsetet ”trådlöst” i två timmar. Nu kan ett namn på denna powerbank ha hittats bland kod till tvOS 17 beta 5. Tidigare kallades det för MagSafe Battery Pack men senaste namnet är alltså Magic Battery. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker att Apple ska döpa deras batteri för byxfickan som ansluts till Vision Pro med sladd.
Ingen yttre skärm och ett lite sämre chip ser ut att bli receptet för att halvera prislappen på Apples headset.
Något som utmärkte Vision Pro var den yttre skärmen som visade ögonen på den som bar headsetet. Vision Pro lanserades med prislappen 3 500 dollar och Apple har länge ryktats släppa en billigare version senare. Enligt Bloombergs Mark Gurman så satsar Apple på ett pris mellan 1 500 till 2 500 dollar för den modellen. Så klart måste något bort för att kunna nå det priset.
Gurman skriver att det troligtvis blir den yttre skärmen och ett lite snålare chip under huven. Istället för Mac-datorernas M-chip så kan det bli ett motsvarande A17 Pro-chip som sitter i Apples iPhones. Den lägre prislappen är tänkt att locka en bredare marknad men 1 500 till 2 500 dollar känns ändå lite väl mycket för att vinna över massorna.
Apples storsatsning i VR och AR ser ut att bli försenad och Bloombergs Mark Gurman tror sig veta när den blir tillgänglig.
Vision Pro är tänkt att släppas i januari men mycket pekar mot att Apple kommer få det svårt att hinna få deras headset redo tills dess. I Mark Gurmans senaste nyhetsbrev skriver han att Apple troligtvis kommer att släppa den i mars.
Apple brukar hålla ett event runt den tiden och kan passa på att pusha den lite extra då. Enligt Gurman kommer Apples största butiker ha ett demo-ex redo för att testas. Det förväntas tillverkas 400 000 exemplar av Vision Pro under nästa år och den kommer inte att bli tillgänglig i Sverige under det året.
Det här är året som Vision Pro släpps och det ryktas nu att Apple tänker ge VR-headsetet en mindre presentation nästa vecka inför lanseringen.
Enligt Bloombergs Mark Gurman så tänker Apple sno åt sig lite strålkastarljus nästa vecka inför lanseringen av Vision Pro i februari. Gurman skriver även att Vision Pro-headsets redan har börjat skickas ut till Apples butiker i USA. Det här för att de anställda i butikerna ska kunna utbildas på den nya produkten inför släppet.
Vision Pro kommer släppas först och främst i USA för att sedan ta sig till länder som Kina, Kanada och Storbritannien. Prislappen ligger på 3 499 dollar eller närmare 50 000 kronor med moms inräknat om den skulle ta sig hit till Sverige.
Apple Vision Pro är Apples första nya produktkategori på mycket länge – AR-headsetet börjar säljas i USA den 2 februari.
Hugande spekulanter kan förbeställa redan 19 januari men det är tveksamt om det blir några större köer. Apple Vision Pro kostar 3499 dollar plus försäljningsskatt. Utrymmet är då 245 GB.
Behövs det linser för att göra allting större går de på 99 dollar respektive 149 dollar beroende på behov.
Apple-hövdingen Tim Cook skräder inte med orden i pressmeddelandet och säger
“The era of spatial computing has arrived, Apple Vision Pro is the most advanced consumer electronics device ever created. Its revolutionary and magical user interface will redefine how we connect, create, and explore.”
Skall bli intressant och följa denna release och få riktiga recensioner. Kommer utvecklare hoppa på tåget. Och hur smidigt kommer det gå att köpa en i en Apple Store när man behöver linser.
Grymt sugen på en Vision. Får nog sälja av lite skog i år. Om det finns en app för att räkna träd som är klara för avverkning, med den så kan jag säkert ta den på firman också
Jag kan inte för mitt liv rättfärdiga ett köp av Vision Pro men det betyder inte att jag är lite sugen.
Samtidigt är det en typisk produkt som är oerhört imponerade teknisk men som jag har jättesvårt att se ett use case för, speciellt i en första generation. Jag hade samma känsla när första Apple Watch kom ut och det krävdes en pandemi innan jag hittade ett användningsområde som motiverade ett köp.