Apple Vision Pro – Apples VR-headset

Lite ironiskt att den här produkten heter Vision.

Tim Cook saknar vision för produkterna. så länge de säljer. Se alla iPad-modeller, bara rörigt. Dessförinnan var det gamla MacBook Air som hängde med typ fem år för länge och skämde ut Mac-plattformen bara för att den råkade ha rätt prislapp.

Vision är en typisk Cook-produkt, som inte vet vad den vill och vem den är till för (som första Apple Watch). En lösning för 50 000 kr som letar efter ett problem.

Tekniskt imponerande? Ja. Men inte till det priset.

Jag vet inte om jag håller med. Prispunkten gör möjligen att det blir märkligare men jag upplevde första generationen iPad 2010 som en produkt som Steve Jobs inte heller visste riktigt vad den var till för. Det tog en generation eller två för Apple att förstå hur man skulle pitcha den.

Tyckte i övrigt att det här var ett intressant klipp om varför Steve valde Tim. Att leda ett tre-biljoners-företag har helt andra utmaningar än att rädda ett sjunkande skepp (som Apple var när Jobs kom tillbaka).

3 gillningar

Har inte kollat på videon. Jag håller med om att Cook inte ska försöka vara en ny Jobs.

Jag är främst emot att pengar är prio 1 istället för en bra produkt. Om man bara hade kapat alla gamla produkter i tid hade jag i princip varit nöjd även om det innebar att Apple tjänade några miljarder mindre.

Att t.ex. AW3 såldes fram till nyligen är en sån grej som stör mig. Det ska inte finnas någon produkt eller konfiguration som man behöver avråda nära och kära att köpa. Har svårt att tro att de flesta anställda på Apple tyckte att AW3 var en produkt att vara stolt över de sista åren den såldes.

Såg nu att Vision Pro kommer med 16 Gb RAM.

Det förklarar ju det höga priset.

Helt rimlig poäng som jag håller med om och jag skulle hellre se att Apple var bättre på att göra fler 'lågpris-modeller' i still med iPhone 5C för att erbjuda en bredare prispunkt än sälja så många tidigare generationer.

"I already see people on Reddit thinking the device is as powerful as a multi-screen Mac, and they're going to be quite upset when they realize it’s an iPad with a very limited app selection"

Märkligt statement tycker jag. I princip så är väl ändå Vision Pro "as powerful as a multi-screen Mac". Spatial Computing är mer en fråga om interaktionsmodell än en fråga om hur kraftfull prylen är.

1 gillning

Är det inte som vanligt, folk som går efter siffror och specs likt Android-users och om något har lägre värden är det per definition sämre?

Känns så.

2 gillningar

Nu handlade det om människor som säger att det inte går att jobba på en iPad. Samma grej kommer att upprepa sig med Vision Pro.

Ah, ja ok. Men, det är samma typ av människor som i mitt exempel.

Tänker mest på iPad-kritikern @Marcus_Attefors. :wink:

Jag tänker att det är de företag som tänker på pengar som kan ta fram bra produkter. De som tänker på bra produkter få inte in pengar för att utveckla bra produkter.

Vill man skriva ett stycke till kan man tillägga att det är en sak att vara ny på marknaden och vara innovativ och egensinnig. Något helt annat att hålla ordning på ett gigantiskt företag.

Inte kritiker, motståndare!

1 gillning

”Motståndare” till iPad, kräver runda klockor…var tar tokeriet slut egentligen? :joy:

2 gillningar

Nu är Apple premium. Precis som Mercedes, BMW, Rolls och Rolex mfl. Ingen kräver att dessa skall komma ut med en produkt i lågpris eller ens mellan segmentet. Det finns mindre kostsamma modeller, men de är ändå dyrare än icke premium.

Förstår inte denna önskan om att Apple skall ta bort funktioner som gör Apples produkter det de är, endast för att få sälja några enheter i lågprissegmentet.

@Ibish AW 3 var är den lågpris modell du efterfrågar. Apple har valt den vägen i stället för att tillverka en ny som inte har de senaste.

Hela SE-segmentet är väl precis det?
En ny modell som inte har det senaste alltså.

1 gillning

Ja, men är det tillräckligt lågt pris (6500kr) för att kallas budget eller är det fortfarande inom premium?

1 gillning

Ah, då är jag med på hur du tänker.

Lågpris är ju såklart lite väl att kalla det, känns väl mer rimligt att klassa det som ett mellansegment i så fall.

1 gillning

Instegsmodell är kanske ordet vi letar efter?

Frågan är när AVP kan förväntas säljas officiellt i andra länder eller till och med Sverige. Gissar på att dom vill testa försäljningen i USA först, innan dom ökar tillverkningstakten.