Apple rör om i grytan ordentligt efter EU-kraven – så här kommer det bli framöver

Från sajten:
image

Apple har anpassat iOS och App Stores regler efter EU:s krav – men det får nog inte så stor ekonomisk effekt som vi trodde.

Bara sex procent av App Stores totala omsättning kommer från Europa. Det blir ändå en hel del pengar när den totala omsättningen är ungefär 24 miljarder dollar. Men Apple försökte inte komma undan de nya reglerna i EU – snarare tvärtom. Avgifterna för digitala köp sänktes till och med för appar i App Store från 30 procent till 17 procent. För appar från andra app-butiker kommer Apple att ta ut ungefär 5 kronor per nedladdning när appen har nått en miljon nedladdningar.

Investeringsbanken JP Morgan tror att den där femkronan kommer att räcka för att omsättningen ska vara relativt oförändrad. Apple är kanske mer bekymrad för att det här ska sprida sig till resten av världen. Men så länge Tim Cook styr skutan verkar Apple aldrig sluta växa ekonomiskt.

Via: Appleinsider

Om man vill använda Apples betallösning i sina appar så tillkommer 3% i fee.

1 gillning

Man får se hur det går och implementeras. Blir en slags avgift som kommer tas ut:

2 gillningar

Tror inte den där modellen kommer att flyg genom EU direkt.

Ja det blir spännande att se hur EU reagerar.

28 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Batterihälsa

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Batterihälsa

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Kul att Apple håller sina utvecklare som gisslan om nu EU går med på detta......

Kan inte tänka mig att det går igenom.

1 gillning

Det var länge sedan... (Kenta)

1 gillning

Pratar du om min fru?

Finns inte en chans att hon skulle ha något annat än den plattform som jag kör. Det är nog med problem trots det :slight_smile:

Kan även vara mina föräldrar eller svärföräldrar. Eller väldigt många som är av generationer där datorer inte var en del av uppväxten.

Svärmor lyckades trots ovan gå på en varning om att hennes dator var utsatt för någon form av säkerhetshål och att hon omedelbart skulle ringa Microsoft på ett nummer som angavs.

Den trevliga personen hon pratade med instruerade henne att ladda ned mjukvara för att kunna fjärrstyra hennes dator. Men där någonstans började verkligheten komma ikapp svärmor och hon avbröt och kontaktade mig. Visar hur lätt det går att lura personer som normalt inte vågar klicka på något de inte vet var det är...

Ja, jag känner mig rätt otypisk för min ”generation”. Jag tillhör bland de första som började använda datorer och gick en av de första datorrelaterade utbildningarna på Luleå Tekniska Högskola (numera Tekniska Universitet)

Alternative app marketplaces will only be available on the ‌iPhone‌, not the iPad, so there will not be an option to install a third-party app store on an ‌iPad‌. There will also be no way to install an app from an alternative app store on an ‌iPad‌. Alternative marketplace apps will be ‌iPhone‌ only.

Allowing browsers to use an alternative engine is a feature that is also ‌iPhone‌ only. Chrome, for example, would only be able to use a non-WebKit engine for its Chrome for ‌iPhone‌ app, not the Chrome for ‌iPad‌ app.

Hade missat att iPadOS inte kommer att bli annorlunda i EU.

Skön…T.

Från sajten:
image

Till en början lät Apples nya avgifter som en fin paketering inför lagändringen i EU – men 5 kronor kan snabbt bli miljontals kronor.

När Apple öppnar upp för andra app-butiker för EU i mars så sänks avgifterna för digitala köp i appar i App Store. För appar utanför App Store så kommer det inte att finnas några avgifter på dessa köp men däremot en nedladdningsavgift.

Om iOS-användare laddar ned appen över en miljon gånger så tillkommer det en avgift på 0,5 euro per ny nedladdning och användare. Dessutom så kommer varje nedladdad uppdatering att kräva den här avgiften på ungefär 5 kronor. Så en app som laddats ned två miljoner gånger och släpper en uppdatering som installeras av samtliga under ett år kommer att kosta ungefär 10 miljoner kronor i avgifter till Apple. Det krävs inget mattegeni för att förstå att det här snabbt blir ganska mycket pengar för en utvecklare som släpper en gratis-app som växer i popularitet utan några större inkomster från digitala köp eller reklam.

After sitting with our legal team to parse through the fine print of Apple's DMA announcement (that took a while), which is, at best vague and misleading, I wanted to share my thoughts.

While Apple has behaved badly for years, what they did yesterday represents a new low, even…

— Daniel Ek (@eldsjal) January 26, 2024

Spotifys vd Daniel Ek som längtat (kanske mest av alla) efter dagen utan App Store på iOS, fick sig nog en chock när han i samråd med revisorer räknade ut vad Spotifys avgifter till Apple skulle bli. Han tog sig åtminstone tiden i helgen att släppa ett pressmeddelande och skriva på X om vilka utpressningsmetoder som Apple använder för att behålla utvecklare i App Store. Han ber nu om stöd från EU att stoppa det här och har börjat återpublicera andra utvecklare som ställer sig bakom Spotifys nya kamp.

Via: Feber

Sad Baby GIF

2 gillningar

Ser bara problem med detta. Nu kommer frugan att komma hem. ”Jag installerade denna konstiga appen från någon random place.” Nu funger inte telefonen som den ska mm mm. Nää nog att det fortfarande inte är bulletproof med appstore. Men om inget annat en falsk trygghet. Nu blir iphone en glorifierad android telefon. Det är svårt nog nu att hjälpa mindre teknik intresserade att inte ska sig problem. Lär inte bli lättare. EU borde lägga krutet på andra saker än detta. I slutändan är det vi konsumenter som kommer få betala notan för detta.

1 gillning

Den snåle jäveln kan väl se till att Spotify är den tjänst som betalar mest till artister innan han gnäller.

3 gillningar