Apple rör om i grytan ordentligt efter EU-kraven – så här kommer det bli framöver

Fast det där gäller väl vöerallt i samhället? Du kan ju köpa en laddare på din lokala Elgiganten-affär emn du kan också beställa en laddare från AliExpress - blir det då problem får du ju skylla dig själv. Det är inget tvång att ladda ner konstiga appar från konstiga appbutiker, fortsätt som ni alltid har gjort så är ju detta ett icke-problem?

Jag har släktingar, barn vänner som kört Android hela sina liv utan att ha testat andra appbutiker eller fått problem, så jag är övertygad om att vi iPhone-användare kommer klara det lika bra som Android-användarna har gjort :slight_smile:

Vänta lite nu … man behöver alltså inte ladda ner Spotify från någon annan appbutik i Android? Varför vill de göra så i iOS? Tar inte Google också ut en kostnad för Google Play? :thinking:

Jag är inte jätteoroad eftersom du även måste ladda ner/hitta den alternativa App Store. Men vi får väl se.

Antar för att det tekniskt sett skulle kunna gå att ladda ner den från en annan AppStore.

Google har avtal med Spotify om att ladda ner appen från Google Play och om man då skapar konto och betalar utanför appen så får Google 0 procent. Betalar man via appen och Google så får de 4 procent kommission.

Apple bryr sig mer om aktieägare än utvecklare och användare. Har de alltid gjort och denna installationsavgift är ju ett bevis för det

Glad jag inte är i det ekosystem utan kan ladda ned hur jag vill :blush:

Är det inte en säkerhetsrisk att ta betalt för uppdateringar?

Han får väl skicka med en Android lur när man tecknar ett abonnemang. :joy::joy:

Jag reagerade på det också, låter helt galet...

Det är väl bättre att alla har samma spelregler, svårt för någon mindre att få samma deal som Spotify har med Google.

Inte för att ge mig in för djupt i diskussionen men det är väl just det som EU försöker göra. Att även ge de mindre spelarna en rättvis chans.

Spotify vs Apple är inte riktigt vad jag tänker på då

Brukar inte ge mig in i så många trådar här utan läser mest och följer diskussionerna här med mycket nöje. Men som en hobby-utvecklare blir jag lite nyfiken på vilket/vilka problem ni anser att denna avregleringen löser?

Känns som att hela den här debatten har väckts av de stora företagen som givetvis vill behålla dessa 17-30 % själva och av någon anledning så har dom fått många av oss att trumma på deras trumma. Att få igenom en app till Apples app-store kan vara utmanande ibland pga Apples kontroll men samtidigt så är det just denna kontrollen som gör att appar är rätt utvecklade och använder mobilens resurser på rätt sätt. Det är ju just detta som gör att våra iPhones flyter på och är så effektiva som vi alla uppskattar.

Vad händer om/när Spotify, Netflix och Youtube väljer att inte utveckla appar till Apples app-store utan vi måste gå via deras egna sidor? Jag är ganska säker på att då kommer dessa apparna göra väldigt mycket mer saker i bakgrunden som vi verkligen inte vill med sämre prestanda och batteritid som följd.

För egen del så föredrar jag att Apple tar dessa avgifter för att tillhandahålla en bra upplevelse av min iPhone. Självklart gör inte Apple detta för att dom är godhjärtade och tycker om mig som person utan såklart är det ett ekonomiskt intresse, som alla företag. Men skillnaden, som jag ser det, är att Apple har ett intresse av att hela din upplevelse av att äga en iPhone är bra inte bara en enstaka app eller tjänst.

Ingen tror väl att tjänster som Spotify och liknande blir billigare väl?

Håller med. Det är de stora företagen som vill ha mer av kakan som driver detta. Och. Den andra sidan. Android. Som vill se denna försämring, som jag skulle vilja kalla det.

Från sajten:
image

Apple har sedan tidigare presenterat sin plan för att följa EU:s nya lagar men den har fått hård kritik från Epic Games, Spotify och nu även Microsoft.

Apple tänker ta ut en avgift på 0,50 euro per appinstallation efter en miljon nedladdningar från andras app-butiker på iOS i EU. Dessutom ska iPhone-tillverkaren ha 17 procent i provision från köp i appar som använder andra betalningslösningar än Apples egna. Microsoft, som planerar att lansera en egen mobil Xbox-butik, kallar Apples plan för ett steg i fel riktning.

We believe constructive conversations drive change and progress towards open platforms and greater competition. Apple's new policy is a step in the wrong direction. We hope they listen to feedback on their proposed plan and work towards a more inclusive future for all. https://t.co/mDRI5KPJf6

— BondSarahBond (@BondSarah_Bond) January 29, 2024

Epic Games och Spotify har sedan tidigare anklagat Apple för utpressning och uppmanar EU att ingripa. Förutom dessa förändringar så kommer företag som Microsoft kunna släppa molnspelstjänster till iOS. Det är något som Apple inte tillät tidigare, men det har hittills varit tyst om det här från Nvidia, Microsoft och Sony.

Via: The Verge

Från sajten:
image

Apple har meddelat att de kommer att göra ändringar i iOS, Safari och App Store för att följa EU:s nya lag om digitala marknader som träder i kraft i mars.

Ändringarna innebär bland annat att användare kan välja standardappar för webbläsare, kontaktlösa betalningar och appbutiker. Utvecklare får också nya möjligheter att distribuera och ta betalt för sina appar utanför App Store.

Apple meddelar också att de inför nya skyddsåtgärder för att minska de integritets- och säkerhetsrisker som detta medför. Men Apple varnar så klart för att många risker kvarstår när iOS öppnas upp på det här sättet för utvecklare. Apple släpper även en smidig kalkylator för de utvecklare som vill räkna ut vad det kommer att kosta dem att släppa appar både genom App Store och en tredjepartsbutik.

Apples pressmeddelande

Sammanfattning:

• Apple gör ändringar i iOS, Safari och App Store för att följa EU:s nya lag om digitala marknader (DMA).
  • Användare får välja standardappar för webbläsare, kontaktlösa betalningar och appbutiker.
  • Utvecklare får nya möjligheter att distribuera och ta betalt för sina appar utanför App Store.
  • Apple inför nya skyddsåtgärder för att minska de integritets- och säkerhetsrisker som DMA medför, till exempel attestering för iOS-appar, godkännande för marknadsplatsutvecklare och upplysningar om alternativa betalningar.
  • Apple varnar för att många risker kvarstår, till exempel skadeprogram, bedrägerier, otillåtet och skadligt innehåll samt andra integritets- och säkerhetshot.
  • Apple presenterar fler än 600 nya API:er, utökad appanalys och funktionalitet för alternativa webbläsarmotorer.
  • Apple erbjuder också nya alternativ för streaming av spel och mer än 50 nya datarapporter om engagemang, handel, appanvändning och mer.
  • Ändringarna gäller endast för utvecklares appar inom EU, där iOS, Safari och App Store har utsetts till “centrala plattformstjänster” under DMA.
  • Ändringarna blir tillgängliga för användare i de 27 EU-länderna från och med mars 2024.
  • Apple kommer att släppa mer information för att hjälpa EU-användare att förstå och navigera i de nya ändringarna och riskerna.

Läs mer:

Progressive web apps (webbsidor på hemskärmen) kommer inte längre att fungera :face_with_diagonal_mouth:

Pure BS från Apple.
WebKit är fortfarande en del av iOS, precis som Androids WebView.

Kanske vi slipper en massa andra "App Store lösningar" från tredje part.

Är det inte själva valet av webbläsar standardapp som är kravet, inte vilken motor som iOS eller på G sidan, andriod använder?

Meeen kanske blir nästa steg...

Ja det känns som att de medvetet gör en hel del saker krångliga och begränsande med flit för att få användaropinionen med sig på sin sida när det gäller att lobba mot EU. Blir användarna sura för att de får en sämre tjänst kan Apple peka på lagstiftarna. Barnsligt men inte direkt oväntat.

Trist

Tar tillbaka det utalandet!

SKIT också! har hur många som helst!