Apple rör om i grytan ordentligt efter EU-kraven – så här kommer det bli framöver

Från sajten:
image

Apple släppte ikväll en första beta av iOS 17.4 som innehåller uppdateringar av App Store och tredjepartsbutiker för appar.

Det är stora förändringar Apple gör i sitt app-ekosystem för de som bor i EU, när de nu implementerar uppdateringar som gör det möjligt för iPhone- och iPad-användare att ladda ner och installera appar utanför App Store via alternativa app-butiker. Företaget kommer inte att ta ut någon provision för appar som installeras via alternativa marknadsplatser eller alternativa betalningssystem, som nu också är tillåtna enligt de direktiv som kommer från EU. Utvecklare kan integrera en alternativ betalningsprocess för köp i sin app, eller så kan utvecklare länka till sina webbplatser där användare kan göra ett köp. Något som tidigare inte var tillåtet enligt Apples riktlinjer.

De utvecklare som väljer att fortsätta att distribuera sina appar i ‌App Store‌ kommer att betala Apple en reducerad provision med de nya villkoren. Apple sänker provisionen på 30 procent till 17 procent och den provision på 15 procent som betalas för prenumerationer som är äldre än ett år eller av småföretag kommer att sjunka till 10 procent. Apple säger att den stora majoriteten av apparna kommer att kvalificera sig för den lägre nivån på 10 procent.

Apple är fortfarande negativt inställda till alternativa appbutiker och tror att det kommer innebära en stor risk för plattformens integritet, men de åtgärder som de vidtar med attestering syftar till att minska risken för skadlig programvara och andra problem så mycket som möjligt. Apples automatiska kontroller kommer att söka efter kända virus och skadlig programvara, plus det kommer att göras en grundläggande mänsklig granskning för att säkerställa att en app uppfyller plattformens policy för säkerhet och integritet. Utvecklarna av butikerna för alternativa appar måste betala en ny avgift på 0,50 euro per år och installation, för nedladdningen av själva den alternativa appbutiken.

Vad detta betyder för utvecklarna är redan ganska uppenbart, en lägre avgift kan ge möjlighet till lägre priser på både appar och prenumerationer men vad det betyder för slutanvändare är inte riktigt lika uppenbart. Med en mindre kontrollerad marknad finns möjligheten att skadliga appar kan ta sig igenom de säkerhetskontroller som Apple har satt upp men det kan också ge användarna större valfrihet i hur man väljer att stödja sina favoritutvecklare.

Källa: Apple

2 gillningar

Det såg man ju inte riktigt komma men helt rätt beslut.

1 gillning

Från sajten:
image

EU och iOS 17.4 fortsätter att stuva om i Apples urgamla regler och webbläsare kommer kunna ge en helt annan upplevelse och möjligheter på iPhone.

Renderingsmotorn WebKit har varit Apples absoluta krav på webbläsare som släpps till iPhone och iPad. Men efter att EU:s nya krav så måste Apple släppa även på den här regeln. Med andra ord så kan exempelvis Google använda sin egna populära renderingsmotor Blink för Chrome. Även i appar lär det bli en snyggare upplevelse när vi klickar på länkar.

Dessutom så slipper vi ha Safari eller de utvalda webbläsarna som standard på iOS. När din iPhone har uppdaterats till iOS 17.4 kommer det att komma upp ett popup-fönster som frågar om du vill ändra webbläsare. Vi kommer att kunna välja vilken nedladdade webbläsare som helst som blir den primära för när länkar öppnas. EU har verkligen sett till att Apple har fått jobba och det ska bli spännande att se resultatet framöver – men vi kan inte svar på om det bara för med sig fördelar till iOS.

Via: Macrumors

3 gillningar

Mycket att sätta sig in i idag. Kollade av Mastodon där jag följer många utvecklare och Apple folk. Kommer vara lite underligt att det bara är inom EU som detta gäller och skall bli intressant om det även öppnas upp i övriga världen.
Ännu ett steg i rätt riktning känns det som ändå.
Sådana här förändringar kommer ju inte av sig själv utan det krävs makthavare som EU att det händer något.

2 gillningar

Det här är riktigt bra. Tack EU. :slight_smile:

2 gillningar

Från sajten:
image

EU har kört hårt mot Apple med allt från USB-C till möjlighet för andra utvecklare att ha en App Store och de kommer även behöva öppna upp NFC.

Ett av EU’s flera krav mot Apple är att de inte får ha monopol på betalningslösningar som de har idag med Apple Pay. Det betyder att Apple inom en snar framtid kommer öppna upp NFC i tredjepartsappar. Det kommer även gå att ställa in vilken app som ska vara förstahandsvalet för betalningar när vi placerar vår iPhone eller Apple Watch mot en betalterminal och trycker på sidoknappen.

Frihet och valmöjligheter är alltid trevligt och frågan är hur många banker som kommer dra sig ur Apple Pay nu och köra på sina egna lösningar och kan det bli en nackdel för oss användare i slutändan?

Via Macrumours

3 gillningar

Satan vad jag hatar EU.

3 gillningar

Utveckla :slight_smile:

Usbc :+1:
Nfc :ok_hand: (för annat än plånbok)
Är inte appar döda ändå?

Alternativ App Store. Öppna NFC. Påtvingad USB-c?

Kommer inte bli bra.

1 gillning

Varför?

Döda vet jag inte, använder många. :slight_smile:
Men det är ju inte ett problem på Android och lär inte vara ett problem på iOS (och dess varianter).

Kommer bli ett hav av halvtaskiga betalningslösningar.

Finns en anledning IOS är iOS.

Vad händer när dom öppnar upp andra App Store? Jag ser kaos framför mig. Föräldrar och vänner lär ringa gnälla dom fått in någon skit.

1 gillning

Det kommer bli rörigt men samtidigt är det ju helt upp till en själv hur man vill göra.
Ladda ned den där appen där eller fortsätta som nu?
Använda den där webbläsaren eller den som jag har nu?

Men däremot blir det jobbigare om utvecklare och banker drar sig ur nuvarande lösning

1 gillning

Är det så? Om Spotify enbart erbjuder en betallösning som inte gillar är det ju inte upp till en själv hur man vill göra.

Det gör dom väl typ redan? :sweat_smile:

Hittade detta i betan som kom idag.

2 gillningar

Så kanske det är. Svårt att se vad de erbjuder när de inte har ett ljust tema.

1 gillning

Appar är bara en fluga, därför bryr jag mig inte om de så mycket. :joy::joy:

1 gillning

Ser ut som min lista över djuraffärsappar. :joy::joy: