Apple Music kommer med något nytt, snart

Esse svarade mig längre upp, lossless (dock inte högsta ”nivån”) funkar med AirPlay2.

För att spela upp högupplöst förlustfri, som Apple kallar det på svenska, krävs en dac (hittar dock inte detta om dac på deras hemsida idag, läste det där igår)

1 gillning

Att AirPods Max och HomePod Mini inte kan spela lossless är faktiskt märkligt. AirPods Max då de ändå är av sådan kvalitet att de vore värda att få det och HomePod Mini då de marknadsförs hårt av Apple.

Att Mini knappast kan spela den kvaliteten på en märkbar skillnad är en annan sak. Jag är personligen inte säker på att jag skulle höra någon skillnad ens på en riktigt bra anläggning. Däremot är jag nörden som skulle vilja kunna sitta och testa, gång på gång för att se om det inte ändå finns en liten, liten skillnad. Kanske skulle jag till slut bestämma mig för att det är lite bättre med lossless och sedan leva lycklig i alla mina dagar…:sunglasses:. Och undvika alla blindtester likt bränt barn som flyr elden…:grin:.

1 gillning

Kan inte släppa denna fråga riktigt… Jag antar att Apples ljudprodukter har en DAC-lösning som på något sätt är begränsande och tvingande. Begränsande så att de skalar ned ljudet till lossy och tvingade genom att inte kunna kopplas förbi. Frågan är varför? Kanske är det billigare med dessa DAC än sådana som skulle fungera? Möjligen har någon ljudnörd fått med sig företaget på att lossless knappt gör någon skillnad på dessa produkter eller så har olika delar av Apple gått i otakt? Det senare skulle kunna vara att det är Apple som fått span på Spotifys planer om lossless och skyndade på sina egna. Inte tvärt om som jag skrev i ett annat inlägg.

Jag har lite förenklat två användningsfall där jag använder Apple Music. Det första är iPhone till någon form av lurar via Bluetooth vilket såklart ger icke-lossless.

Men det i det andra fallet så kopplar jag upp en iPhone/iPAD till min förstärkare via 3,5 mm kabel > 2xRCA och en lightning > 3,5 mm kabel emellan iPhone/IPAD och RCA-kabeln.

Någon som vågar spekulera vad man kan förvänta sig? Lossless eller lossy?

Enligt The verge så kan inte AirPods Max spela lossless över kabeln för att det sker en konvertering från digital till analog och tillbaka till digital igen. Det kommer nog att låta riktigt bra ändå i dem även om det inte är riktig lossless.

Apple tells The Verge that when you play a 24-bit / 48 kHz Apple Music lossless track from an iPhone into the AirPods Max using both the cable and Lightning dongle, the audio is converted to analog and then re-digitized to 24-bit / 48 kHz. That re-digitization step is the reason that Apple can’t say you’re hearing pure lossless audio; it’s not an identical match to the source.

Finns väl en anledning till att de inte heter Pro Max. :wink:

(Jag vet att det hela faller på att det finns AirPods Pro som inte heller stödjer lossless.)

2 gillningar

Enl Naims mjukvaruutvecklare har Airplay 2 i dess nuvarande form stöd för 16 bitar vid 44.1 kHz (CD-standard). Men protokollet för Airplay 2 klarar upp till 24 bitar vid 96 kHz sampling.

Så väljer Apple att öppna upp det så finns det möjlighet att strömma i HD kvalité. Det ställer dock högre krav på det trådlösa nätverket.

2 gillningar

Vad klarar Sonos Beam kopplad till Apple TV via HDMI ARC?

1 gillning

Vilket skämt egentligen. Ingenting av det Apple har släppt stöder det fullt ut.

Lustigt med HomePod faktiskt, mycket lustigt.

Där finns det ju bandbredd så det räcker och bli över så det är ju upp till Apple TVn där tänker jag.

1 gillning

Om man kör -music direkt från Sonos-appen då? :thinking:

S1 stödjer 16 bit och S2 stödjer 24 bit (I båda fallen i 48 kHz) - S1 stödjer alltså så kallad cdkvalité medan S2 stödjer den maximala kvalitén som Apple lossless går upp i. (Alltså inte Hi-Resolution Lossless som når ända upp till 192 kHz)

https://support.sonos.com/s/article/79?language=en_US

1 gillning

Innebär detta då att man kan spela lossless med spatial/Atmos via Sonos Arc?

Lossless skall inte vara några problem. Sonos Arc kan ta in Atmos via Dolby Digital Plus och Dolby True HD-signaler. Högst oklart om hela den kedjan behåller Atmos-signalen från Apple Music in i Apple TV in i teven och sedan ut till Arc:en.

2 gillningar

tack för snabbt svar! Så AM via Sonos-appen i sig kan inte stå för Atmos utan måste gå via ATV?

Du tänker så! Ja - även det är ju en bra fråga. Apple kräver tex W1 och H1-chippet i hörlurarna för Atmos. Varför är lite oklart. Samtidigt fungerar det via HomePod som ju kör via AirPlay 2.

Vi får vänta och se helt enkelt.

2 gillningar

Spotify ser ut att vara på ingång nu också =)

Här kan ni i Göteborg förbereda er med riktiga HiFi-prylar:

https://hifigoteborg.se/

1 gillning

@RolexJocke tog kanske nyss hem pokalen för bästa kommentar nyss, men undrar om inte vi här, redan nu, kan kora årets roligaste inlägg…:joy::joy::joy:

2 gillningar