Apple Music kommer med något nytt, snart

Är det i och med iOS 14.6 detta släpps?

Det påstås att det kommer en uppdatering till HomePod (Mini)
”Can I listen to lossless audio on my HomePod or HomePod mini?
HomePod and HomePod mini currently use AAC to ensure excellent audio quality. Support for lossless is coming in a future software update”

https://support.apple.com/en-us/HT212183

Det var Gäddnos som på 99mac skrev detta. Vet inte om hen finns här.

Någon som vet ngt mer om ryktet att man skulle kunna byta till Spotify som default i HomePod?

Det har i alla fall inte jag hört något om.

Edit: Verkar troligtvis vara på gång.

Länken jag delade är ju från Apple officiellt så det känns ju trovärdigt.

Nice! Även AirPods Max får ju stöd även om det sker en viss försämring i DA-processen.

1 gillning

Visst är det spännande? Även om det finns flera saker här som är överraskande. Ta bara detta med HomePod, varför inte vara tydligare i kommunikationen? Eller AirPods Max och dess begränsande DAC. Varför har de satt i en sådan? Hur tänkte de?

Den är väl inte särskilt begränsad. Den får en analog signal som den måste konvertera till digital. Fördelen med HomePod och HomePod mini är att de får en digital signal direkt in i enheten.

Det känns inte som att processerna mellan Apple Music-gänget och övriga överhuvudtaget varit synkade. Att Apple Music reagerade på Spotifys utannonsering och bara körde.

Hade den informationen som nu funnits på Apples supportsidor varit där från början hade otroligt mycket tid och energi kunnat läggas på annat.

Frågan är väl varför vi behöver omvandla ljudet i så många steg varje gång? Varför inte ha en 3,5 mm-ingång på hörlurarna alternativt en hel-digital ingång. Dvs iPhone - lightning - AirPods Max?

1 gillning

Den är begränsande så til vida att den inte klarar lossless. Jeg är ju inte särskilt teknisk så ha alltid med en reservation när jag nu skriver om detta…, men om du får in en lossless-signal till den inbyggda DAC:en(i Max) så kodar den om den till lossy.

Jag menar att det är svårt för AirPods Max att veta vad det är för signal den får in eftersom signalen kommer analogt. Tror det kommer låta bra men man kan inte kalla det för lossless.

1 gillning
1 gillning

Ungefär som hos Sony där de hade täta skott mellan de som tillverkade Walkman och Sony Music. Missade hela MP3 vågen. Men lite underligt är det att saker och ting inte är synkade gällande detta

1 gillning

Är väl inte helt omöjligt att de presenterar AirPlay 3 med stöd för lossless framöver.

1 gillning

Exakt, jag har ju min uppfattning om att bilden av ett företag är att det är superorganiserat och att alla steg är planerade medan det i verkligheten är betydligt mer decentraliserat och oorganiserat. Ett framgångsrikt företag skapar en kultur där enskilda individer strävar mot samarbete och belönas för det. Så det är en kamp mellan anarki och ordning(där enligt mig den bästa balansen uppnås när man tänker i frihet och diciplin, medarbetare och Team måste ha stor frihet, men samtidigt iaktta stor disciplin i fråga om att följa de övergripande målen och de interna reglerna(som inte får vara för många då friheten kan begränsas)). Många samarbeten uppstår därför på ytan utifrån en slump, men det kan vara supergenomtänkta i ett strategiskt kulturbyggande.

Om man då uppifrån helt plötsligt säger åt ett gäng, kör för f_n, då faller “allt”. Ledningen har nämligen ingen som helst möjlighet att kontrollera alla delprocesser och alla enskilda medarbetares dagar. Och när man tokkör ett område kommer den avdelningen/Teamet att tappa invanda beteende och suboptimera på det ledningen sagt.

Så frågan här är om vinsten är tillräckligt stor genom att sabba Spotifys prismodell eller om förlusterna kommer överskrida vinsterna genom all oreda som uppstår?

När en ledning gått in och tokstyrt och fått problem på halsen uppstår en situation där ledningen kan känna sig tvingade och gå in och tokstyra en annan avdelning. Typ de som tillverkar hårdvara för ljud. Man skriker ut en order, “spring nu för f_n ifatt kollegorna.” Ny problem uppstår och ledningen får skrika mer och högre. Till slut hamnar företaget i en situation där ledningen tycker att organisationen inte fattar något alls, man måste ju skrika vad de ska göra hela tiden. Organisationen i sin tur bara väntar på nästa order… Eller så vet ledningen att den kan skrika någon gång då och då för att sedan dra sig tillbaka och låta organisationen återgå till vanligt arbete där man till slut täck upp alla brister som uppstod.

2 gillningar

AirPlay 2 klarar lossless på cd-nivå. Och det täcker ett det verkliga behovet. Frågan är om andra AirPlay 2 högtalare likt HomePod inte heller klarar lossless? Vilka gör det i så fall?

Många är vi som gärna vill tro att Apple har en Masterplan där allt ska knytas ihop.

Just nu är så det mycket oklart för användare när det finns nylanserade fantastiska hörlurar som inte klarar den senaste fantastiska Lossless. Det finns en ny högtalare som heter mini (indikerar att det finns något större) som inte heller den klarar av den senaste Lossless. Det finns en fantastisk högtalare som fortsatt får uppdateringar men produktionen har lagts ner.

Man (jag) önskar att det fanns en plan av att lansera en ny högtalare, att högtalare och hörlurar ska kunna utnyttja Lossless.

Men historien talar tyvärr mot detta. Vi minns alla hur de lanserar en iPad för att tre månader senare omlansera den med lightning.
Vi minns hur de döpte iPhone v3 till 3G och iPhone v4 till 3GS.
Vi minns alla AirPort Express som lades ner men sedan fick nya uppdateringar som fick andrahandsvärdet på dem att skjuta till det dubbla.
Apple har nog tyvärr ingen plan med konsumenternas tillfredsställelse i fokus. Utifrån vad vi vet om Tim Cook så gissar jag att det snarare handlar om lönsamhet och logistik.

Jag håller med om mycket, men när vi kommer hit tycker jag det finns fler aspekter.

Jag tycker inte Tim är så stelbent och träig som det sägs när man jämför med konkurrenterna. Möjligen osentimental, men det har väl Apple alltid varit?

1 gillning