Apple Music kommer med något nytt, snart

Från sajten:
image

Det är under Apples flik Browse/upptäck i Apples Music som vi hittar en video där Apple logon animerat snurrar runt.

Apple Music Presents

Det har tidigare ryktats om att Apple ska komma med Hi-Fi upplösning på sin musik. Att deras musik ska få en upplösning som är Lossless (ALAC up to 24-bit/48 kHz) and High-Res Lossless (ALAC up to 24-bit/192 kHz). Den här informationen hittades i senaste betan av iOS. Logon som snurrar runt under fliken Upptäck påminner mycket om Apples Rumsligt ljud som finns på deras AirPods Pro och AirPods Max där hörlurarna kan avgöra hur vi rör våra huvuden samtidigt som ljudet upplevs komma från en fast punkt i rummet.

Om vi klicka runt på logon i Music Appen så kommer vi till en sida där Apple skriver

“Upptäck våra egenproducerade TV-program, filmer, musikframträdanden, konsertfilmer med mera – alla skapade exklusivt för Apple Music-medlemmar.”

Apples egna TV-Program och filmer från Apple har vi sedan tidigare i AppleTv Appen, musikframträdande och konserter har vi fått se när det kommer till iTunes Festival. Så om detta är något nytt som kommer komma väldigt snart för vi nog se bara de närmaste dagarna.

I Apple Music Appen på iOS så uttryck­er Apple sig på klas­siskt vis med ”musik är på väg att förän­dras för all framtid”

Apple Music

Det finns två stycken spellistor, den ena med Visionära kvinnor: Alaa Balkhy och den andra med olika musikvideos som alla börjar med “Apple Presenterar”.

Ingen av de två spellistorna innehåller Rumsligt Ljud.

Apple Music Presents

3 gillningar

Då kanske rykterna stämmer att det kommer lite nytt imorgon. :star_struck:

3 gillningar

Spännande tider vi lever i! Men ”Gör dig redo - musik är på väg att förän­dras för all framtid”, skvallrar ju om något nytt. Men hi-fi och mer fokus på videos med en ’musikkanal’ - är vad jag är rätt säker på! :slight_smile:

1 gillning

Det här med rörlig bilds förbannelse, kan vi prata om det? Allt mer blir rörligt, musik, nyheter och allmän kommunikation.

Rörlig bild kräver att mottagaren är fast vid skärmen. Det är ett helt annat beteende än ren musik, poddar eller text. Med rörlig bild blir man fast vid skärmen och friheten begränsas. Så låt oss slita oss fria från de bojor som hotar fjättra oss vid skärmar…:sunglasses: Bra ljud vill vi ha dock ha…:grin:

1 gillning

Ungdomarna älskar rörlig bild. 95% av alla som står på på löpbanden, trappmaskinerna och maskinerna jag inte ens vet vad dom heter, har en telefon som visar film och musikvideos under tiden dom trampar och drar i “stavarna”.

1 gillning

Ja, jag gillar det inte heller. Exempelvis om man klickar på en nyhetsartikel och det enda som visas är en rubrik och en video på en nyhetsuppläsare.

En video kan vara ett komplement till en nyhetsartikel, men jag vill ha en text som beskriver vad det handlar om i korthet. Det går mycket snabbare att läsa än att se på ett videoklipp.

Med det är väl jag som är gammaldags… :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Ibland är gammaldags rätt!:sunglasses:. Och just det där otyget med att man klickar på en nyhet och kommer till en video..:rage:.

Jo, det är ju där vi är och mer blir det.

1 gillning

Bye, Bye, Bye
Bye, Bye
Bye, Bye
Oh, Oh

I'm doin' this tonight
You're probably gonna start a fight
I know this can't be right
Hey baby come on
I loved you endlessly
When you weren't there for me
So now it's time to leave and make it alone
I know that I can't take no more
It ain't no lie
I wanna see you out that door

Spotify, bye, bye, bye

Kom igen nu Spotify , jag vill inte byta ifrån er !

Lossless är så ZZzzzzzZzz för mig personligen :slight_smile:

Först har jag tvingats titta på en video för att kolla vad det var…:rage::grin:. Sedan tänker jag att det är dags att ta ut pengarna från banken och investera det i ett företag som producerar färdigtuggade mat…:sweat_smile:

Om inte Apple slarvar bort detta med lossless nu så lovar jag att det här ska bli när jag byter från Spotify till AM. Jag kan ha lovat samma tidigare… :roll_eyes: :crazy_face:

1 gillning

Jag skall erkänna att jag inte känner något större behov av Lossless. Inget jag skulle betala extra för.
Men ingår det i vanliga abonnemanget så är väl det trevligt med lite extra bra ljud.

Jag är tvärt om, supertaggad på lossless. Men jag är mer ljud än bildkille. TV-apparater tycker jag är nästan omöjligt att se skillnad på skärm till skärm(inom rimliga ramar), om det inte handlar om ljusstyrka och antireflex.

Tveksamt om du kommer höra någon skillnad på dina små BT högtalare. Jag är tveksam att jag kommer höra skillnad med min HomePod

Det förstår jag. Du har ju hörlurar för det också. :+1:t3:

1 gillning

Perfekt när man lyssnar på Misfits gamla liveinspelningar från någon källare i NY från början av 80-talet.

Är det inte en väldigt liten (men kanske högljudd) grupp som vill ha det här?

1 gillning

Ljud via Blåtand är inte “lossless” i alla fall.
Nä, hög ljudkvalité har aldrig varit en storsäljare. 99,5% skiter i det så länge det låter acceptabelt, vilket både mp3, ogg och aac gör vid hyffsad bithastighet.

1 gillning