Apple Maps blir bättre i Norden

Nix, visar bara vilket hastighetsbegränsning som gäller (vilket den inte gjorde tidigare).

1 gillning

Verkar ha problem att visa bergen utanför Vemdalen, nu är det stora hål i marken kring Vemdalen...

Hos oss utanför Göteborg fuskade Apple och inte körde hela gatan, vårt hus kom inte med. Google orkade hela vägen.

Apple respekterar din integritet. :disguised_face:

Det går.

Kan du berätta hur? Senast jag kollade så lyckades jag inte.

Efter man startat rutten lägger man till stop.

Aha, man måste starta den först. Annat upplägg än i luren då. Tackar :blush:

Tur man inte bor i Malmö......:innocent:

I början var inte ens Göteborg med på kartan. Kommer ihåg ?

Perfekt. Har inte funkat sedan Garmintiden

Intressant. Min referens för hur bra en street view funktion fungerar är den lilla avkroken till gata där min mamma bor i en liten ort i Västerbotten. Den på Google är minst 8 år gammal. Den på Apple är relativt nytagen, i bättre upplösning och man ser till och med min mamma sitta och dricka kaffe på sin altan. Med ansiktet blurrat ofc.

2 gillningar

Var tvungen att checka stället i Jämtland och det är samma där. Google maps street view är jättegamla medan Apples är rätt nytt. Antar att man inte ids uppdatera ställen där det inte bor så många särskilt ofta.
En annan iakttagelse är bilderna från Google maps är tagna högre upp än vad Apple maps bilder är. Man får nästan känslan att de är tagna från en lastbil.

Det beror på hur hög masten är på bilden de använder antar jag.


1 gillning

Tveklöst bättre upplösning på Apple Maps look around jämfört med Googles street view, även i storstäderna.

För mig som sitter i rullstol och ofta vill zooma in för att kolla om det är trappsteg in i butiker etc är det guld värt.

5 gillningar

Så här långt tycker jag att uppdateringen av Kartor levererar. Men den slår inte Waze i trafikfikdynamik(eller vad det heter).

Här ser man att Kartor fungerar i tunnel och säger ankomst 7:57.

Waze fungerar inte i tunnlar och säger ankomst 8:02.

Ankomsttid? Prick 8:02..:smiley:

Det jag gillar med Google Maps i bilen är att jag kan ha kartan i satellitvy, vilket jag föredrar. Med Apple Maps kan jag ha sattelitvy på mobilen och på min dator. Går det inte ha i bilen också? Jag lyckas inte få till det i alla fall.

Provade Kartor häromdan. Rätt snygg, men visad hastighetsbegränsning funkar bara för 50 och uppåt. Tycker 20, 30 å 40 är nog så viktiga, dessutom ingen visuell varning när man överskrider utan bara ljud.
Saknar att kunna ställa in när det ska varnas så man slipper varningar hela tiden när man ligger på gränsen, i Waze kör jag med 3% och funkar kalas

Kör på Waze ett tag till.

1 gillning

Upptäckte i veckan att med någon uppdatering har Waze också fått att den rekommenderar rätt fil vid gatukorsningar baserat på hur nästa sväng ser ut. Mkt bra..:clap:

Jag har för övrigt testat Apple vs. Waze nu sedan Apples uppdatering. Tyvärr klarar den inte alls som Waze att hantera ankomsttid dynamiskt. Waze är förbluffande bra på det även vid ganska komplexa resor i Stockholm. Om nu bara Waze lägger till simulering i tunnlar så är den komplett. Men den vinner ändå klart mot Kartor vid bilkörning.

Vid gång är Apples tillräckligt bra och med navigering i klockan blir det kungligt. Och look around är ju fantastisk.