Apple Maps blir bättre i Norden

Dom sista åren jag kört med Waze har den alltid talat om vilken fil man ska hålla... Håll till vänster eller höger etc

Menar du situationer där det finns två( eller flera) filer som svänger vänster att den då säger vilken av de två filerna du ska välja baserat på hur nästa navigering ser ut?

Jag har ett par sådana korsningar som jag då och då passerar och där har den bara sagt sväng vänster, men inte om man ska ligga i vänster eller högerfil av de som svänger. Det har nu lagts till. Är nästa korsning höger så säger den att man redan i korsningen innan(vänstersvängen) ska välja högerfil.
Sedan blir man ju lite blind och det kan ha lagts till för ett tag sedan utan att jag tänkt på det. Men jag har svårt att tror att det funnits i flera år utan att jag skulle märkt det.

Japp, precis, så man hamnar i rätt fil och man slipper panikbyta i slutet.

Om du har haft det i flera år, och är säker på det, säger jag inte emot..:grin:. Har dock svårt att tänka mig att det funnits så länge utan att jag noterat det så kanske är det så att några korsningar har fått förbättrad vägledning? Hur som helst är det viktiga att det finns. Jag skrev att Volvo inte heller har det, men det var lite förhastat. I vissa korsningar har Volvos inbyggda det.

1 gillning

Jag vill minnas att jag också upplevt att Waze väljer fil när det finns flera exempelvis när jag kör Norrköping-Arlanda. Sen hur det är om man ger sig av denna rutt mot Stockholm eller någon förort har jag ingen aning om.

Att Waze inte har haft detta överallt vet jag. Men det kan ju vara så att kartan/navigationen utvecklas.

Möjligen, möjligen har detta funnit längre än vad jag observerat. Men det finns ju gränser för hur negativt man kan tänka om sig själv..:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning