Apple lägger ner högtalaren HomePod

Från sajten:
image

HomePod läggs ner enligt uppgifter från Apple. Företaget väljer nu att satsa fullt ut på HomePod mini.

Apples första smarta högtalare, HomePod, som skulle ta sig an motsvarigheterna från Google och Amazon läggs nu ner. I ett meddelande berättar Apple att de säljer ut resterande högtalare och att dessa kommer att fortsätta få support bredvid den nyare HomePod mini. Just HomePod mini kommer nu att få all kärlek och med sin prisbild lockar den betydligt fler köpare.

Så här säger Apple om HomePod:

HomePod mini has been a hit since its debut last fall, offering customers amazing sound, an intelligent assistant, and smart home control all for just $99. We are focusing our efforts on HomePod mini. We are discontinuing the original HomePod, it will continue to be available while supplies last through the Apple Online Store, Apple Retail Stores, and Apple Authorized Resellers. Apple will provide HomePod customers with software updates and service and support through Apple Care.

Apple HomePod fick, när den lanserades väldigt fina omdömen för sitt ljud och sopade mer eller mindre rent banan vad gäller konkurrensen i en smart högtalare. Men, den höga prisbilden gjorde att försäljningssuccén uteblev i kombination med att högtalaren endast lanserades på vissa utvalda marknader. I Sverige har den funnits att köpa ett bra tag via gråimport och prislappen har då pendlat mellan 3500-4000 kronor.

HomePod fungerar även som hub för Apple HomeKit vilket gör att den funnit sin plats i det smarta hemmet också. Framöver blir det alltså Apple HomePod mini som företaget satsar vidare på när det gäller smarta högtalare för ditt Apple HomeKit hem, den har dessutom stöd för Thread vilket gör att den har framtiden för sig. Nu hoppas vi bara på en bredare lansering som även inkluderar Sverige och att Siri dyker upp på svenska i högtalaren också!

Apple HomePod mini

Vad tycker du om detta beslut? Har du en HomePod och är du nöjd med den? Eller har du bara en HomePod mini och längtar efter stöd för svenska?

Källa: TechCrunch

:thinking:

Den vita finns ju kvar så vi ska nog inte dra på för höga växlar här

1 gillning

MEN JA!! Presentera gärna en ny uppdaterad version med Wi-Fi 6, u1 chip, en soundbar och en bashögtalare!!

4 gillningar

Den sålde för dåligt, så nu kommer nya Homepod Midi istället.

Eller AwayPod som man kan se fram emot att ta med sig hemifrån när pandemin är över.

3 gillningar

HomePod Max hade suttit fint. Med ännu mer bas. :loud_sound::loud_sound:

Vanliga Home Poden kommer att raket stiga i pris nu. :joy::joy:

1 gillning

Varför? :slight_smile:

Det var mer ett skämt då oftast profitörerna dyker upp från ingenstans när saker slutar tillverkas och då kan bli eftertraktade.

De lär INTE sluta tillverkas, det kan du vara lugn för :smiley:

1 gillning

Verkar som att de verkligen lägger ned HomePod :thinking:

Neeeej!
Jag har bara tre!
Jag måste ha fler!

1 gillning

Ja, det verkar tyvärr som du får rätt här @RolexJocke . Ja inte för att du får rätt men för att de verkar skrota fullstora HomePod.

Detta är verkligen en sorgens dag, nu får man skrota sina planera på att byta högtalare…

Jag tycker det är synd men den sålde nog inte som förväntat. Kanske en av anledningarna var att den inte kom på alla marknader, vad vet jag. Tråkigt iallafall då jag tycker den levererar ett bra ljud för sin storlek. Jag har inte lyssnat på minin, men den ska ju vara lite klenare enligt andra. Man får hoppas att de två man har håller.

Jag tror du har helt rätt.

Den fullstora blev nog för dyr för den stora massan, speciellt om man vill köra stereopar (vilket man vill) och därför blev det kanske inte den stora försäljningsexplosionen.

HomePod mini är suverän men det är en helt annan produkt. Det är ingen högtalare med samma finess och inte med helt samma syfte utan den ger ett riktigt bra ljud för sin storlek samt ger massa fördelar med U1-chip och inom HomeKit för en oerhört mycket billigare peng. För Apple är den garanterat väldigt mycket billigare att producera.

Vågar man hoppas på en lösning där HomePod minis kan agera diskreta högtalare i en 5.1-lösning iaf? Hoppas det.

1 gillning

Det trodde jag faktiskt inte. Trodde de skulle expandera med fler modeller.

Är faktiskt inte så förvånad att detta sker. Att den har sålt dåligt har man ju insett sedan länge då majoriteten nöjer sig med lite sämre ljud och en lägre prislapp. Vi får hoppas att deras fokus på HomePod mini innebär att den faktiskt officiellt kommer till Sverige nu iaf.

Men tråkigt är det, hade gärna sett att Apple gick åt Sonos-hållet och lanserade produkter till TV’n.

1 gillning

Svårt att bestämma mig om jag är förvånad eller inte, tråkigt är det hur som helst. Jag hade hoppats på att de skulle uppdatera dem med moderna chip och lite andra finesser. Då skulle jag först bestämt mig för att köpa en(eller två) av den gamla modellen. Men då de skulle varit fortsatt dyra hade jag slagit till på den nya modellen…:smiley:.

Att jag inte har en tror jag kan ge en hint om problemet. Den är för dyr och för stor för att köpa utan ett klart behov. Jag älskar ljud och borde varit primärmålgrupp, men än så länge har det trots allt inte blivit något köp.

KÖÖÖÖP!

https://www.blocket.se/vi/95553028.htm