Så är den min ![]()
En sak jag är lite missnöjd med är hur snabbt 17 Pro laddar. Man behöver ju bara vända ryggen till, så är den på 80 procent..![]()
. Skämt åsido, jag bara upplever att laddningen är så otroligt snabb. Är det någon skillnad på hur mycket kräm den kan ta emot jämfört med 16 Pro?
Jag tycker det är en skillnad som märks. Nu ligger/sitter jag ju här i min säng så mitt "beteende" är ju väldigt annorlunda och det får vägas in. Om man tar uppgraderingen av processorn så är det inget jag märker alls.
Kräver dock Apples nya 40W laddare. Den säljs dock inte i Sverige än. Däremot får man 25W med magsafe nuförtiden.
PSA: You'll need a new charger to take advantage of iPhone 17 Pro's fast charging - 9to5Mac : r/apple
Hmm, läste någonstans att deras 70W och 96W laddare funderar lika bra:
Apple store 845 kr 70 W usb-c-strömadapter - Apple (SE)
på Amazon 680 kr Apple 70 W usb-c-strömadapter : Amazon.se: Electronics
Amazon 96W 864 kr Apple 70 W usb-c-strömadapter : Amazon.se: Electronics
HIttade den korta artikeln:
iPhone 17 Pro Max's USB-C Charging Speeds Tested With Apple Chargers - MacRumors
HIttade även intressan info att det finns många laddare (ej apple) som maxar och snabbladdar 17 serien:
Compatibility Test of iPhone 17 Pro Max - Chargerlab
In terms of charging power:
-
Original Apple chargers ranged from 18W to 37W, peaking around 36.4W.
-
Third-party chargers reached similar levels, mostly between 18W and 36W, stabilizing at the 15V voltage range with 1–3A current.
-
Power banks mirrored these results, averaging around 36W and using the same PD protocol.
Overall, the iPhone 17 Pro Max exhibits excellent charging adaptability, maintaining steady performance with original, third-party, and portable power sources alike. Users can confidently pair the device with any PD 40W (or higher) charger to achieve efficient, high-speed, and reliable charging—without worrying about brand compatibility.
Funkar inte vilken PD 3.2 AVS laddare som helst för 17 serien?
Måste det vara Apples egna?
Tror det funkar med vilken som helst, men problemet är väl att det inte finns så många PD 3.2 AVS laddare på marknaden. Google Pixel har dock en sån som jag tror funkar med Apple. Inte orkat sätta mig in allt för mycket i det där. Kör med en 65W vanlig GaN laddare så får jag 25W magsafe laddning.
om man köper en sån i usa o slänger på än adapter , då mister man pd va ? har för mig att de inte funkar om man kör med nån slags adapter innan laddaren , de e ju så snygg , bror kommer från usa om 2 veckor , funderar på om han måste köpa med en
Ingen aning tyvärr. Du får fråga GPT. Eller så gör du som resten av forumet, köper först och frågar sen ![]()
som vanligt alltså ![]()
Äntligen har jag gjort bytet från 14 Pro till 17 Pro. Känns supertrevligt faktiskt! ![]()
Blir alltid ett dilemma om man ska starta upp telefonen med en iCloudkopia eller börja helt från scratch. Valde iCloudkopian i år och det innebär att jag fick precis samma inställningar som jag hade på min 14 Pro. Där hade jag bland annat slagit av Always On Display nästan sedan start, bland annat pga:
- För ljusstark även i det svagaste läget, vet att det fanns extra inställningar för att dimma skärmen, men jag gillade inte helt hur den såg ut avstängd (med AOD).
- Kände att det var bra att minimera antalet ggr man kollar på telefonen då man får en notis då det stör fokus.
- Har en Apple Watch där jag släpper igenom vissa notiser och samtal som jag även kan se kolockan på.
- Misstanke om att batteriet slits snabbare
Min 14 Pro ligger på under 80% batterikapacitet efter 3 år (trots att jag slog av AOD) och klarar mig inte ens en hel dag med den. Nu till frågan, vad använder ni AOD till och är det utrett om det påverkar batterihälsan?
Grattis till nya telefonen, hoppas du blir nöjd.
Jag har telefonen liggandes på skrivbordet, läser notiser och sånt. Är väl mest det. Får dem ju dock i Apple Watchen också, så egentligen är det overkill, men har haft igång det sen iPhone 15 PM. Enligt Apples batteriövervakningsapp så drar det ungefär 3% per dygn för mig, tror inte det påverkar batterihälsan nämnvärt. Jag fick min gamla 16 PM på releasedagen, hade alltid AOD på den och hade 230 cykler på batteriet eller nåt i den stilen när jag sålde den när jag fick min 17 PM, fortfarande 100% batterihälsa.
Klockan och widgetar är vad jag använder AOD till. Notiser och AOD kopplar inte jag ihop. Även utan AOD vaknar väl skärmen till liv om en notis kommer. Vill jag styra notiser till klockan lägger jag telefonen upp och ned.
Säg att du sitter i ett teamsmöte, eller bara är uppslukad av något annat som tar din uppmärksamhet, du får en notis, men orkar/vill inte kolla just precis när du får den, då ligger den där fint på din AOD och påminner dig om att den finns där när du kastar ett öga på telefonen, typ så använder jag det.
Samma här, men det är för mig underordnat klicka och widgetar. Problemet med widgetarna är att det är för lite text för mina ögon för att det ska fungera bra. Måste ofta ta upp telefonen för att hamna rätt i förhållande till slipningen på glasögonen.
Tycker det är nice att se dagens dag, månad och datum, klockan, väder, batteri i bilen och batteri i klockan direkt från AOD.
Ganska exakt vad jag har. Eller hade, testar lite olika varianter nu.
Kanske värt att ge det en ny chans. Precis som du nämner så är det ju mer att man vill se om något viktigt har hänt utan att trycka på telefonen som är den stora fördelen. 3% låter hursomhelst som en liten uppoffring.
Håller på att försöka tänka vad actionknappen ska mappas till att göra. Nu är det skippa 15 sekunder framåt i Spotify när man lyssnar på podd och reklam dyker upp. Känns som att det går att hitta kreativare användningsområden ![]()