Allt om iPhone 17-serien

Då var det dags för en tråd om alla iPhone 17-rykten som kommer dyka upp under detta och nästa år.

En sak är säker oavsett vad de hittar på så ska jag ha en 17. :joy:

3 gillningar

Från sajten:
image

iPhone 16-serien har varit ute i ganska exakt en månad, men ryktena kring nästa års modell är redan igång, och nu är det flera källor som säger samma sak.

Dynamic Island lanserades 2022 och introducerades i iPhone 14 Pro-modellerna, vilket gjorde den lilla svarta flärpen högst upp på telefonen mer funktionell och levande. Nu ryktas det att iPhone 17 Pro Max kommer att ha en mindre och smalare Dynamic Island, tack vare en så kallad “metalens” för Face ID. Ni kanske undrar vad en metalens egentligen är, och det gjorde även undertecknad. Dagens iPhone-kameror använder böjda linser som omdirigerar ljuset mot bildsensorn, medan en metalens är en tunn, platt lins med mikroskopiska mönster som kan fokusera ljus mer precist.

Detta ska göra det möjligt att minska storleken på Dynamic Island, specifikt på iPhone 17 Pro Max. Det ryktas att det bara är den modellen som kommer att få denna förändring nästa år. Det är teknikanalytikern Jeff Pu som står bakom ryktet, och han har tidigare haft rätt bra träffsäkerhet. Om han har det även i detta fall återstår att se.

Teknikveckan tipsar!

En månad senare, vad gillar vi mest med iPhone 16 Pro?

Via Macrumors

iPhone känns ju rent hårdvarumässigt sjukt fulländad och det enda jag skulle vilja ha är en lättare telefon. Ja, och naturligtvis en "metalens" :laughing:

För mig är det så här ett år efter bytet till iPhone på mjukvarusidan jag skulle vilja se lite förändringar.

Jag tycker de kan ta bort kameraknappen. Det var en gimmick som man ändå inte använder.

Det var väl ända märkbara skillnaden från iPhone 15 Pro. :wink:
Knappen har fått en del kritik att den är svår att använda i vertikal läge med en hand?

Enda den används till för mig är som en extra action button till att starta kameran.

Jag håller inte med. Jag har redan vant mig att aktivera vald kameraapp via den knappen. Och att trycka av med den. Gör dock inga inställningar via knappen.

2 gillningar

Vet inte om du kikade min recension men där pratar jag om just detta och den blir faktiskt mer och mer nice om man tvingar sig själv att ändra beteende och börjar använda den allt mer. Värt att testa iaf!

2 gillningar

Jag använder den till att starta kameran men också till att justera ton. Även om jag tycker det kan fylla sin funktion så är det väl inget jag skulle ta strid för att få ha kvar.

1 gillning

Tar de bort den vill ju motståndarna ha tillbaks den. :joy:

Kanske kommer en marknad för skal med fejkknapp..?:grin:

Jag tycker problemet är knappens position, det gör att när man trycker på den så skakar telefonen till lite grann. Det händer inte när man knäpper kort med touchknappen på skärmen.

Jag så van vid att använda volymknappen när jag tar bilder i landskapsläge att jag inte tänkt på det. Men skakningar är inget jag upplevt som ett problem och kameror har ju knapp sedan urminnes tider. Visst kan man slinta till ibland, men det sker nog lika ofta på skärmen.

1 gillning

Fast en vanlig systemkamera ligger ju mer naturligt i handen. En platt telefon är ju lättare att tilta.

Möjligen, men efter typ 200 000 bilder har jag nog aldrig varit med om det på ett konstigt sätt.

1 gillning

200k bilder med kameraknappen? Jag tycker inte problemet är ett problem med touchknappen, bara fysiska kameraknappen.

1 gillning

Jag meste ha tagit ungefär så många bilder tänker jag mig. Men kanske överdrev lite, 190 000? :joy:

2 gillningar

Håll kameran (telefonen) med båda händerna då du fotar. Det gör jag alltid i stort sett, oavsett kameratyp. Och innan autofokus var det ett måste.

3 gillningar

Jag tänkte mest på Steve Jobs

”You're holding it wrong. ”

(Och jag håller också oftast med två händer)

3 gillningar