Allt om iPhone 14-serien

Har inte stött på ett bildformat som passar in både på höjden och bredden på en iPhone. Därför hellre lite svart på sidan om bilden än att förlora en del av bilden på höjden. Då behöver dessutom inte störa sig på flärpen. :slight_smile:

1 gillning

Då tycker vi olika :slight_smile: För min del känns det som att titta på en mindre skärm än det jag betalat för, och förlorar därför hellre på höjd än bredd. Sedan så stör jag mig på flärpen även allmänt, men som sagt särskilt när jag tittar på film. Men eftersom det ser ut som Apple ska göra något åt saken så saken är snart ur vägen.

Ett förtydligande. När jag ser på iPhonen i stället av någon anledning så kör jag inte full screen på det viset utan använder en aspect ration så att flärpen inte syns. Inte optimalt, men jag kan leva med det för stunden.

Det där är en styggelse att inte titta i den aspect ratio som filmskaparna tänkt. Ögonen blöder när jag ser folk zoomar in på tv´n också :man_facepalming:

2 gillningar

Med min iPhone blir jag berövad på att se film i den aspect ratio en film är tänkt på att visas på ett sätt som utnyttjar skärmens fulla storlek pga. av att flärpen skymmer sikten för mycket. Maximerar jag filmen i Netflix i det här fallet så blir inte bilden beskuren öht på höjden utan enbart skymd på sidan av flärpen. Dvs. det blir i praktiken som att jag använder en mobil med en mindre skärm. Frågor på det?

Eftersom jag inte har Netflix så vet jag inte om dom visar sina filmer i den aspect ratio som det är tänkt. Det jag däremot vet är att tittar jag med Plex så är det rätta att inte zooma in för då beskärs bilden och fel aspekt ratio visas.

Håller med dig om det fullständigt :slightly_smiling_face:
Att inte kunna zooma (rätt eller fel) så att det täcker hela skärmen tycker jag är kass. Som tex Paramount +

Från sajten:
image

Medan resten av världens mobiltillverkare använder sig av USB-C verkar Apple fortsätta med sin Lightningkontakt ännu ett år.

Lightningkontakten i iPhone är baserat på USB 2.0 vilket med dagens mått mätt får anses som otroligt långsamt. Överföringshastigheter på 480 mbit/s med Lightning gör att vi lika gärna kan skicka filer trådlöst när det ska flyttas stora ProRes filmer från våran iPhone. Även om ryktena varit att Apple planerar en helt portlös telefon i framtiden ser inte iPhone 14 ut att bli den telefonen.

Nu kommer istället ryktet att iPhone 14 kommer få Lightning baserat på USB 3.0. iPad har sedan ett tag tillbaka varit utrustad med USB 3.0 i sin Lightningkontakt och det är oklart varför iPhone aldrig anammat det tidigare. Men om ryktet stämmer så kan vi i september se fram emot en iPhone som kan flytta data mycket snabbare. För alla som filmar med sina iPhone och sedan redigerar på sin dator är det här mycket tacksamt.

Skulle ryktet stämma betyder det dock också att vi har ytterligare en generation iPhones utan USB-C.

Ryktet kommer från iDropsNews

Via: 9to5mac

 

2 gillningar

Flärpen skymmer sikten för mycket, ha ha och jag som trodde jag hört allt. :joy:

Kanske läge för en iPad?

Nu ser jag visserligen inte på film i luren då jag är närmre pension än studenten och då blir det för smått.

Men allvarligt talat så tänker jag aldrig på flärpen, stör mig inte på strecket i nederkant heller.

2 gillningar

Man har ju sett widescreenfilm på tjock-tv i många år som ung så tjocka svarta kanter är inget problem.

2 gillningar

Tror inte en notch eller ett kamerahål betyder så mycket för den vanliga konsumenten rent generellt. Vore det så skulle nog Sony Xperia ligga i försäljningstoppen. Där kan man se mest ostört på en film.
Men på min mobil ser jag mest korta youtube klipp möjligen. Annars konsumerar jag media mest på min 58” tums TV.

Visst märker jag av notchen på min iPhone, men mindre störande än jag först trodde det skulle vara.

1 gillning

…och Zack Snyder tyckte vi skulle gå tillbaka till stenåldern och titta på en fyrkantig 21”…i ett bildförhållande som på en modern TV gör upplevelsen av filmen minst sagt trist. 40% av TV är svart.

Här har vi sorgkanter supreme

Men det är fint väder och lördag, en ska int va surgubbe int, bara lite :hugs:

Kamerahålen ser ut att bli rätt stora om man ska tro de senaste ryktena:

Frågan är om man inte föredrar den vanliga notchen istället? Men som sagt man får se hur det blir sen i verkligheten.

2 gillningar

Är ju inte förrän man ser det i verkligheten som man vet hur det blir. Men kan ju tycka att det ser lite mysko ut. Apple hade ju sålt lika många 14 Pro med notch som dessa pillhole, varför denna design kan man ju undra

Är väl bättre att gjort en helsvart kant hela vägen till kameran och textinfo och då fått kvar en rektangulär skärmyta. Det tror jag hade distraherat mindre för de som har problem med flärpen.

Om nu 14 och 14 Max kommer med flärp och A15. 14 Pro och 14 Pro Max med A16 och pillhole. Undra hur Apple tänker med prissättningen

Från sajten:
image

Always on på iPhone har länge varit på många användares önskelista och med iPhone 14 kan detta kanske äntligen bli verklighet.

Det är Mark Gurman som i sitt senaste nyhetsbrev berättar att iOS 16 som kommer visas upp på WWDC den 6 juni kommer få en förbättrad låsskärm där någon form av widgets kommer att finnas så vi kan komma åt mer saker och information direkt från låsskärmen. Detta ska enligt Gurman vara grunden för ett always on-läge som gissningsvis kommer presenteras i samband med lanseringen av iPhone 14-serien i höst. Om även äldre iPhone-modeller kommer få ett always-on-läge är oklart men gissningsvis så kommer Apple släppa detta som en exklusiv funktion till iPhone 14.

WWDC går av stapeln den 6 juni och på sin konferens kommer Apple visa upp nya mjukvaror till sina produkter och med lite tur kanske vi även får se lite hårdvara.

Via Bloomberg

Widgets på låsskärmen ligger högt upp på önskeistan för iOS 16.
Always on på en telefon känns som ett distraktionsmoment?
Folk kommer börja lägga telefonen med displayen neråt oftare, därav :nerd_face:mer repor och media kommer slå på stora trumman om "display-gate" eller "scratch-gate". Ni vet var n läste det först

1 gillning

Inget iPhone-släpp utan en "gate" :stuck_out_tongue:

Har haft always on på tidigare telefoner och kan sakna det ibland, ingen dealbreaker så direkt, men tyckte det var najs att bara slänga ett snabbt öga för att se om där var några notiser typ, eller bara vad klockan är.

Men kan förstå att det kanske inte passar alla, så som vanligt är det ju trevlig om det i så fall blir valfritt i alla fall. :slight_smile:

1 gillning

Jag saknar det rätt mycket helt ärligt.

Om det inte finns något som heter 13 Max tvivlar jag på att det kommer att finnas 14 Max.