Allt om att tanka bensin- och dieselbil

Först, jag pratar om imorgon. Hur ser det ut då hos er? Sedan var det ju såklart en gliring till att bensin och diseltorskar..:sunglasses::sweat_smile:

Det som stör mig mest är att jag dagligen ser Barsebäck.
Elpriset här nere i Skåne hänger ju rätt mycket på hur det ser ut i Danmark och Tyskland tyvärr.

Då är det skönt att tanka något som är hyffsat prisstabilt och inte svänger upp och ner hundratals procent! :stuck_out_tongue:
Drivmedelspris

3 gillningar

Även om det är sämre för miljön så ligger ju priserna hyfsat stadigt och att bara svänga in och tanka på 3 minuter så klarar man sig några veckor är ju en fördel. :sunglasses:

3 gillningar

Min fru kör en elbil och jag en gammal passat.
Längre resor lönar det sig faktiskt att ta min gamla besinare då priset för att ladda är lika högt som att köra med bensin

Kl 04:00 är det billigt och det är då du laddar elbilen. Sedan, om det inte räcker med en timme läggs det timmen innan och efter. :smiley:

Kör tibber så det där löser sig själv

Tankade här om dagen.

Har ingen bild när vi tankade, folk som gör det åt en här, samtidigt som man har egentid i bilen.

Hederlig 95 oktan, för 36,70 thb/l. Cirka 10,99kr/l.
Totalt 371,40 kr för full tank. :sunglasses:

5 gillningar

Tankar en gång i veckan nu, när jag behövde vara på jobbet varje dag så blev det två gånger i veckan så jag är glad att det räcker med en. :joy:
Har en rutin till och med!

Min bil tar väl bara 42liter så vad ska man göra. :woman_shrugging:
Men av någon anledning är det aningen billigare på den station jag tankar än de andra av samma företag. Små vinster!

Yaris :heart_eyes:
Vi älskar vår lilla go-kart!

1 gillning

Go-cart låter bättre än radiobil! Läs och lär @RolexJocke :joy::heavy_heart_exclamation:

Älskar min med! Men hade gärna haft den nya modellen eller kanske en Corolla haha.
Men tills dess funkar denna hur bra som helst!

1 gillning

2016 MB E250 diesel 9-gtronic här. Ligger på 0,55 blandat ca, 1000mil/år 1900:- skatt, 4850:- i försäkring. Nya sommar och vinterdäck på 16" håller de närmaste 10-12 000 milen.
Bytte olja filter själv i somras för 2000:- kommer att göra det själv i framtiden då jag räknar att behålla den så länge det är politiskt möjligt.
Kan en elbil slå det i TCO?

1 gillning

Utan att räkna och bara svara spontant så slår väl alla elbilar fossilbilar ganska enkelt om man räknar bort kapitalkostnaden?

Om man tar en elbil som drar 2 kW/mil(jag lär mig aldrig vilka enheter man ska använda) till en kostnad av 1 kW kr så blir det klart billigare. Olja behöver du inte byta alls på en elbil. Jag tror skatten för en Tesla från 2016 är på 320 kr/år. Dock käkar väl en elbil lite mer däck även om en del beror på körsätt som går att justera.

Sä spontant känns den kalkylen inte så svår för en elbil att slå Elller tänker jag fel?

En elbil från 2016 lär nog slå det.

Kan vi hålla oss till ämnet här nu.
Lite av mansplaing från er elbilsägare vilket är helt orelevant i denna tråd. :wink::sunglasses:

Men också ganska intressant hur en sådan här tråd kan tas över från det hållet. Den skapade lite på skoj och för att driva med Allt om att ladda elbil tråden.

2 gillningar

Var ju en dieseltorsk som frågade. :rofl:

Hur mycket drar din tesla vid ”Stockholmskörning” i närområdet?

Kört lite för lite för att vara säker. Men mellan 1,5 och 1,7 kW tror jag.

Både du som slängde ut betet och alla som nappat på det vet hur det ligger till. Ganska förväntat resultat på denna tråd! :wink: :sunglasses:

2 gillningar

Eller hur!:sweat_smile:

2 gillningar