Aktietråden

Då ska du nog köra opti eller lysa eller använda avanzas portföljgenerator

1 gillning

De pengar du kan undvara och inte MÅSTE ha inom 7-10år, dem kan du lägga på Lysa. Problemet är med kapitalet på börsen är om man behöver det just då.
Som sagt, testa med mindre summor som du inte behöver. Lysa, Avanza har också sparkonton med 3,3 ish procents ränta. men räntorna är på väg ner och som sagt, inflationen äter upp kapitalet du lägger på sparkontot.

Ja ibland går de bättre ibland sämre, sen måste man se vilka indexfonder det rör sig om, plus för en nybörjare så är det enklare att slippa välja rätt fonder.

Sen är det som alltid Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. :slight_smile:
Dock så går börsen över tid plus.

Det där är en svår sak. Kanske inte ”behöver” pengarna inom 5 år, men klart att man inte vill att det ska vara back år 4 liksom. Sen det där med att kunna använda pengarna när man behöver dem är ju ganska skönt med sparkonto.

PRecis , sitt still i båten nrä det stormar, det kan vara emotionellt jobbigt men kul när man har lite kapital när börsen lyser rött att köpa mer... Se det som rea. :slight_smile: folk shoppar kkläder pår ea, men inte aktier. :slight_smile:

Precis

såg att medan jag skrev mitt inlägg innan så kom fler svar. :slight_smile:

JAg själv har gått på riktiga nitar ibland, men överlag fr man räkna att ivssa saker går upp, vissa ner. HaDe en lekhink ett tag som jag köpte o sålde aktier, nästan på daglig basis. Gick rätt bra, men har inte tid att bevaka så Lysa är kanon.
Flyttade mina pensiosförskringa som gcik att flytta från gamla arbetsgivare till ACVanza och där har jag köpt olika fonder som ska likna spridningen i Lysa.

Ren galenskap att ha så mycket pengar på ett sparkonto. Varje sekund du funderar så förlorar du pengar typ. Fonder är inte aktier heller, det svänger inte alls lika mycket i regel.

Jag har löst det med att ha en del på sparkonto med ränta där jag kan sälja av pengar när de behövs men majoriteten ligger i ett långsiktigt sparande med en placeringshorisont på över 20 år. Sen har jag en bit över 100k i aktier som jag leker med.

3 gillningar

oftast ligger man inte back totalt , att det året är ett minus är kanske vanligare, men man kan sälja av så länge som man totalt gått plus. Säljer när jag behöver på de premisserna. och grämer mig inte.

Testa som sagt med mindre summor...kolla lite RikaTillsammans forumet och eller lyssna påd eras poddar. Gilalr dem skarpt men gillar mer de som handler om livsfilosfi osv.

Die with zero money är intressant. :slight_smile:

Släng in 100K på Neonode så kommer du att vara rik eller fattig var och varannan dag. Funkar troligtvis bättre ån hjärtmassage. :joy::joy:

3 gillningar

Kör du aktier eller fonder? Och kör du egen förvaltning eller någon tjänst?

Allt handlar om att sprida riskerna så jag har både och :slight_smile:

Men ”en enda fond” innebär ju en massa olika bolag. Sätt upp ett månadssparande så köper du både i uppgång och nedgång.

Så vad rekommenderar Attefors? Är det Spiltan och LF Index som gäller?

Tänk nu på vem du frågar då det kan sluta vart som helst. :joy:

Spiltan har många, likaså LF.
LF global index (global men huvudfokus usa) är populär, likaså spiltan aktiefond investmentbolag (Sverige)

Båda dessa har låga avgifter

2 gillningar

Jag har bantat ner min fondportfölj rejält..
Hade 8-10tal förut men insåg att de flesta stora gör samma sak..

Numera har jag bara två fonder som jag månadssparar 50% vardera och framförallt till billig avgift.

1. En prisvärd aktivt förvaltad fond som jag gillar, skickar ut månadsbrev med hög transparens om de förändringar som görs inom fonden. - Kavaljer investmentbolagsfond
  2. Den här behöver nog ingen förklaring - Länsförsäkringar Global Index

@MrMustang du kan ju alltid börja med en mindre summa för att se hur det rör sig :slight_smile:

1 gillning

Men är det inte lite väl optimistiskt att bara köra två fonder? Tänker att jag gärna vill ha med Spiltan i portföljen exempelvis. Sen var det väl någon mer som @Erik pratade sig varm om?

Avanza Global är också en blandad fond med låga avgifter. Haft den i några år och upp 57%.
In med en slant och sedan månadsspar på det.

1 gillning

Det är ju upp till var och en. Det var inte menat som att ta mina rakt av, mer att det inte behöver vara så krångligt att välja flera stycken för att komma igång.

En investmentfond investerar i andra bolag och på så sätt får man väldigt stor spridning.

Spiltan är också bra till en låg avgift.

1 gillning

Vill du göra det enkelt så skaffar du bara en global indexfond med låg avgift. Den klarar du dig bra på då den innehåller massor med bolag. Att lägga in en massa olika globala fonder kommer bara göra att du krånglar till det, utvecklingen kommer bli densamma.

Jag skulle dock lägga till en Sverigefond (Spiltan Aktiefond Investmentbolag) och kanske en teknikfond som "krydda".

Så tex:
60% global
30% Sverige
10% teknik

Månadsspara i denna, ta aldrig ut i panik så kommer du om 10 år vara riktigt nöjd över det beslutet :slight_smile:

3 gillningar

LF global index läste jag består av över 1000 innehav. Alltså över 1000 olika aktier.
Med en sån spridning som globalfonder har behöver man inte för många fonder.

1 gillning

Det går bra nu @Marcus_Attefors :weary::joy:

1 gillning