Aktietråden

Klart du ska vara med, grupptryck är inget att leka med. :joy::joy:

1 gillning

Hur går det med lysa? Min uppfattning är att det är marginellt bättre än vanligt sparkonto med 3-4% ränta.

Min lysa ligger +19% på ett år, 31% på två år.. helt okej :slight_smile:. En fördelning på 80% aktier och 20% räntor.

2 gillningar

Nej, inga 3-4%. Då hade jag skitit i det.
Jag startade mitt i januari och har 17,5% i år. Räknar lågt med att snitta 7% per år.
Det är som att ha fonder utspridda över hela världen utmana ta du ska behöva köpa massa olika fonder själv, och dessutom hitta dem som har låg avgifter.
Ag kör 100% aktier, tycker räntefonder talltitor varit menlös utveckling på. Bufferten för oförutsedda eller halvplanerade utgifter som man snart behöver har jag på Sparkonto med ränta.Just nu ligger räntan på 3,3%

utvecklingen är snarlik som på motigt Avanza där jag har både aktier, och fonder. Jag har nämligen inte sålt av och bytt ut allt, men sålde en dels för att prova. SKönt att bara sätta in och inte tänka på mer.

RikaTillsammans kör allt sitt på Lysa numera, och även folk med shitload of Money.

1 gillning

Okej, kanske värt att kolla upp det igen. Vad är egentligen fördelen med Lysa kontra exempelvis Avanza Auto/Opti/SigmaStocks etc?

Vad är en vettig sudd att börja med? För mycket att lägga in typ 100k direkt och sen lägga in en tia i månaden?

Jag kör detta i mitt månadsspar, behöver man inte tänka på omallokeringar heller.
Upp 20,71% i år

Vad ligger avgiften på hos Lysa?

1 gillning

Forskning visar att det bästa är att trycka de 100k direkt och sedan fortsätta månadsspara.
Men förnuftet kanske känner att det är bättre att lägga in 20-25k per månad till de 100k är placerade

2 gillningar

Jag startade med 50K och trycket in 50K till efter några månader. Sen pyttsar jag in 10K lite då och då. Så jag har inget planerat sparande utan går lite på känsla.

2 gillningar

Men om man inte är intresserad av en fördelning mellan räntor och aktier, vad blir skillnaden mot en global fond med låg avgift?

En Global Indexfond äger du fortfarande mindre antal bolag än på Lysa. Genom Lysa äger du flertal underliggande fonder och rena aktier. Det är viktat mot världen, sen har man fonder som man inte kan köpa om man inte har störtlöjligt stort kapital,

Kör du sparande i alternativet ”Bred” så är den viktad även mot 20% Sverige och hemmamarknaden och en del USA. Lite nischfonder etc.. Underliggande fonder har såklart olika förvaltare medan en Globak indexfond bara har en. Och den är oftast helt automatiserad och följer ett index.

Fördelen med Lysa är egentligen enkelheten och avgiften. Vill du ha mindre risk så drar du bara i spaken och ändrar procentuell fördelning mellan räntefonder och aktier. Din portfölj ombalanseras automatiskt.

Lite samma svar som ovan, ska du köra Lysas koncept och äga hela höstacken som ger bäst avkastning över tid enligt forskningen får du köpa ett gäng fonder, någon global, en USA, en Sverigefond. Tillväxtmarknad och några aktier.
Fördelen är enkelheten. Många som börjar. Med typ AVanza ger upp när de ser fondutbudet till exempel. Vad ska man välja etc.

Lysa har en funktion att flytta från ett annat ISK. Konto från annan bank. Så gjorde jag när jag startade. OBS, har du inte pengar löst på kontot så säljs innehavet av i den gamla. Jag sålde av lite av det jag ville bli av med och när pengarna fanns på ISK så gjorde jag flytten av det tillgängliga beloppet. Jag ville ha kvar en del som sagt hos Avanza då jag inte ville gå fullt ut.

Mot Opti och svar har jag inte full koll, lägre avgift och enklare hos Lysa, svar måste du också köpa Fonder har jag för mig, höga växlingsavgifter där.
Man kan få lite rabatt på den redan låga avgiften om någon värvar dig, vill du ha en länk så hojta.

.

2 gillningar

Håller lite hårt i sargen just nu känner jag, har aldrig hållit på med aktier och fonder i hela mitt liv, men börjar inse att sitta och plocka ut max 10k/år på ränta på sparkontot inte är så kul, vore nog vettigare att lägga in större delen av kapitalet på nåt som ger lite mer kickback.

Då är billiga indexfonder eller Lysa the way to go. Då kan man räkna på 7-8% snittavkastning per år.
Kan du månadsspara 10k i månaden är det väldigt bra

In och läs lite på rika tillsammans för inspiration

Det är vad jag sparar nu, fast på sparkonto. Ibland lite mer, ibland lite mindre, men omkring det. Kanske är värt att undersöka Lysa lite mer.

Jag förstår om man inte vill ”riska” sina sparpengar. Det har jag all respekt för. MEN med en sparränta på runt 3% så äter ju inflationen mer eller mindre upp de pengarna.

Om du har förmåga att spara 10 lök i månaden så kan det vara värt att testa med några tusen varje månad bara för att testa. Börja med fonder eller en robot som Lysa eller Opti.

Rätt vad det är så tycker du det är kul att se pengarna växa.

1 gillning

Så du menar att indexfonder är bättre än Lysa? Förstår inte riktigt hur jag ska tolka det där :sweat_smile:

Skulle mycket väl kunna spara mer än så, om man drog ner på andra utgifter också, men man måste ju leva lite också. Har funderat på det där med aktier/fonder ett tag. Kanske är vettigt att börja lite lugnt med 50k, sen spara regelbundet, skulle nog stressa upp mig som fan om jag ser att det börjar gå neråt dock.

Indexfonder (inte alla) har haft bättre avkastning än opti och lysa.
Men opti och lysa är betydligt bättre alternativ än sparkonto

Men problemet är väl där att man inte bör ha alla ägg i samma korg, jag känner mig inte riktigt redo att freestyla med o trycka in 50k på en enda fond liksom.

Ja, det är lätt hänt att man blir stressad om man ser röda siffor. Men om man inte behöver pengarna så kan man bara ta det lugnt. Har du då lite oinvesterade pengar liggandes så köper du istället.

Då blir uppgången (för den kommer alltid) roligare :wink:

1 gillning