Aktietråden

Tack!

Jag fyllde på med xact, spiltan investmentbolag och tin ny teknik idag (månadssparet)

2 gillningar

Avanza lanserar en ny tech-fond idag, lite fun fact är att jag som barn lekte en hel del med ena förvaltaren Carl Armfelt som gjort ett rätt bra jobb när han körde hos Swedbank.

3 gillningar

Tänkte faktiskt fläska in en peng på den
Se hur det utvecklar sig, om än ganska hög avgift men

1 gillning

Ja det var lite avgift på den, köpte faktiskt för 4000 nu och drog igång ett månandssparande på den så får vi se.

1 gillning

Tips e ju köra på Savr generellt
Mkt lägre avgifter

1 gillning

Nu blev jag lite ”starstruck”. Personligen anser jag att han gjorde ett fantastiskt jobb hos Swedbank. Carl är en investerar jag verkligen uppskattar att lyssna till och köper en hel del av hans fond.

2 gillningar

För vissa fonder ja! Men för exempelvis spiltan investmentbolag kan det kvitta, den är så låg så det finns inte mycket att spara på där. För TIN så rekommenderar jag verkligen SAVR

2 gillningar

Ja det gjorde han verkligen!

Ganska saftig avgift på den… Eller?

En på mitt gamla jobb som var förvaltare sa att det totala snittet på fondavgifter låg på ca 1,28-1,30%. Det var dock ett par år sedan och vet inte riktigt hur det är idag men jag skulle nog anse att den inte är billig men inte extremdyr heller.

2 gillningar

Tack för tipset!

Är det han som drev Ny Teknik och nu är med och förvaltar TIN Ny Teknik? Har Swedbank-fonden och nya TIN-fonden i dotterns månadsspar. 88% upp så jag är skyldig honom ett stort tack :smiley:

Japp det är han!

1 gillning

Beror på vad man tycker ”dyr” avgift är
Ger dom dig det antal procent avkastning alla dessa fonder gjort senaste tiden/tiderna/år/månaderna så är avgiften ganska liten, misstänker majoriteten förmodligen inte hade gjort samma resultat själva så…

@Erik
Ja absolut skiljer d mer på vissa o knappt något på andra
Men ändå skönt ha allt på samma ställe tycker jag

2 gillningar

Skillnaden mellan denna och TIN är att avanzas är lite mer global, dvs inte lika tungt fokus på norden?
Intressant att se landsfördelningen framöver (ej publicerad än). Nästan så man vill ha både den och TIN. Eller så kör man TIN i månadssparet och Avanza i pensionssparandet :nerd_face:

Apropå avgifter, har aldrig förstått varför man köper Avanza zero ?

Vassa gubbar! En bra rygg att hålla

1 gillning

15% uppgång i snitt på 14år?

1 gillning

Nu har inte denna fond funnits lika länge men den följer ett index som över tid gett mer än det som zero följer

Får kolla Max om du ska räkna genomsnitt/år sen den funnits
För mig är 1-3-5 ganska ovesäntligt (såvida d inte varit Katastrof o minus på minus år efter år) då jag ligger 10-15-20 framåt