Zigbee-controller till Home Assistant

Såg att Kjell hade rabatt så funderade på om jag äntligen skulle slå till och fixa en Zigbee-controller till HA. Min fråga till er som kör med Zigbee-controller redan, är denna vettig eller finns det någon annan modell som är att föredra?

Jag kör den och har inget att klaga på. Vet att en del haft lite problem som avlösts genom att man sätter en kort USB-sladd mellan datorn och Conbee-stickan, något med störningar tror jag.

Fungerar perfekt och just den verkar vara vanligast att man kör.

1 gillning

Tack! Ska försöka få tag på en sådan då. Sen får vi se om jag lyckas få stickan att fungera med rätt virtuella maskin i Proxmox. Blir en ny upplevelse :slightly_smiling_face:

Använder också den. Har inte provat någon annan så har inget att jämföra med, men jag tycker den funkar bra. Var tvungen att använda en kabel mellan min Raspberry Pi 4 och Conbee. Det var svårt, nära omöjligt, att para enheter till en början. Men det visade sig att kabeln var nödvändig pga störningar från USB 3.0-portarna.

Finns billigare Zigbee-stickor, typ DENNA, som ofta rekommenderas också. Ingen egen erfarenhet av dem dock.

1 gillning

Den funkar, har den själv, bara att köpa.

1 gillning

Tack för er input allihopa! :grinning:

Fick tag på en hos Kjell. Stoppade in den i min server som kör Proxmox, controllern dök upp direkt i Proxmoxs GUI och mappade den mot rätt VM, startade om VMen som kör HA och då hittade HA den direkt. Nu ska jag äta lunch innan jag ger mig på att flytta över enheter till den från IKEAs gateway.

3 gillningar

Om det hjälper någon i framtiden; det stod i "manualen", som följde med, att de rekommenderade en USB-sladd. Jag börjar att testa utan (pallar inte köpa i onödan) så får vi se hur det går :blush:

1 gillning

Manual, vad är det? :joy::face_with_hand_over_mouth:

Gick smidigare att flytta över alla IKEA-grejer till den nya controllern än det var att sätta upp med IKEAs egna grejer :grinning_face_with_smiling_eyes:

Insåg att en kontroll för att tända/släcka/dimma lampor inte var lika enkelt. Att få in kontrollen i controllern var en no brainer. Har hittat ControllerX som verkar kunna återskapa originalfunktionalitet för kontrollen. Hur har ni gjort för att få era kontroller att fungera?

1 gillning

Dimrar inget, använder bara tryck eller håll på de knappar vi har. Och till det tycker jag det funkar bra.

Hur har du fått det att lira? Var confar jag så att en kontroll styr en eller flera lampor? Jag kanske har missat något grundläggande :flushed:

Och jag kanske missar vad du menar? :grin: Har bara gjort automationer med knapparna och “trycktyp” som triggers.
image

Använder bara de här


Och rörelsesensorerna

Inte den här, kanske den du menar

2 gillningar

Hehe, jag som missat grunden! :see_no_evil: Fattade inte att automationer var grunden. Då får jag bygga några. Kul! :nerd_face: Har en av varje kontroll som du la in bild på som behöver funka. Tack för bra svar, igen!

1 gillning

Vi har två kontroller idag, båda kan dimma och vi använder den funktionen ofta. Jag fick inte riktigt till det på ett bra sätt med automationer, så jag gav mig på ControllerX som jag länkade ovan. Det slutade med att jag raderade alla automationer och ersatte de med ControllerX. Resultatet blev bättre än mina automationer eftersom ControllerX confas med python-kod och inte bara yaml. Rekommenderar verkligen ControllerX.

I köket har vi den runda IKEA-kontrollen som @FredrikAndersson la in bild på ovan. För att få den att fungera med alla funktioner som den har som standard är detta koden som behövs:

kitchen_controller:
  module: controllerx
  class: E1810Controller
  controller: "c8:c2:b3:fg:fe:a6:a7:2e"
  integration: zha
  light: group.kitchen_counter

Det går att modda standardkonfigen, men det har jag inte gett mig på. Än. :smirk:

Här är en lista över alla kontroller ControllerX stödjer. Det är inte bara IKEA som funkar.

3 gillningar

Kul att du delar! Ser fram emot när jag får tid att sitta Lite igen.

Vore kul om fler vill dela sina configs och erfarenheter med HA. Finns ju så mycket kul att det är svårt att hitta allt :blush:

Jag gör ett försök att starta en samlingstråd för Home Assistant HÄR, det finns tips och trix utspritt lite varstans nu :slight_smile:

2 gillningar