Home Assistant

Både och. Kört gui till mycket, men försöker göra en del yaml också för att bekanta mig med det. Ska jag göra snarlika automationer tycker jag det är smidigare att kopiera koden och bara ändra entiteterna istället för att använda guit.

Vad har ni för tankar när ni namnger enheter osv? Jag har inte varit jättenoga med det hittills, men tänkte att jag skulle jobba med det för att förenkla och förtydliga.

1 gillning

Jag har lekt lite med Node-Red och det går ju att göra oändligt med saker där. Har bara satt upp en automation som jag använder dock. Simulerad soluppgång samt att det spelas lite lugn musik varje morgon.

Tror det är klokt att lära sig mer om Node-Red då det används av många och till komplicerade automationer.

Oftast kör jag GUI annars och lite yaml när man måste! :slight_smile:

Läckert! Kör du det i HA (plugin eller liknande?)

@FredrikAndersson , min namngivning är helt åt skogen. Har inte varit konsekvent någonstans tyvärr. Men tänkte köra en total omstart när vi flyttat in i huset. Så då ska jag försöka hitta en standard som passar.
Kanske något i stil med floorLevel_sensorType_room/area_funktion
skulle då kunna sortera dom på våningsplan först, så jag vet var jag ska börja felsöka :rofl:
och funktions delen kan vara optional.

ex: 0_temp_sauna

Är det helt ute och cykla?

Kör officiella pluginet från Add-On store bara :slight_smile: Fungerar riktigt bra. Ska lägga lite mer tid på det framöver för att lära sig mer! :slight_smile:

Samma gäller mig, helt hopplöst att hitta mellan alla olika entities. Ser ut som jag har massa gamla entities också som skulle behöva städas.

1 gillning

Kan tipsa om Paperless-ng!
Trodde inte jag var i behov av det först. Men att kunna spara ner id, pass, lönespeccar, räkningar osv och samtidigt så kategoriseras dom. Har bara börjat lite och tror faktiskt rätt många skulle må bra av att ha det installerat och fungerande.

Kul att läsa om era upplevelser och erfarenheter :blush: Installerade Node-Red igår, bara för att. Inte hunnit pilla med det än, men känns som att det går att sänka en hel del tid där.

Annars är det kaos med alla namn, men det går väl an än så länge då vi bor i en trea. Gör vad jag kan i GUI:t, men känns som att det är enkelt att hamna i ett läge där yaml är enda lösningen. Jag tycker det är kul, så det gör mig inget.

Jag tipsade jag om ControllerX i en annan tråd. Väldigt bra hjälp om man har knappar/fjärrkontroller/kontroller och inte vill skapa högvis med automationer per kontroll. Stödjer inte allt, men rätt många olika kontroller.

Sitter nu med en automation för att skicka mig en notis till telefonen när det finns en uppdatering i HACS. Jag har kört fast med att jag vill hämta namnet på repositoriet som har en uppdatering. Är det någon som vet hur man hämtar det med templating?

sensor.hacs ger detta:

repositories:
  - name: denysdovhan/vacuum-card
    display_name: Vacuum Card
    installed_version: v1.24.0
    available_version: v1.24.1
unit_of_measurement: pending update(s)
friendly_name: hacs
icon: hacs:hacs

Med hjälp av följande:

{{ state_attr("sensor.hacs", "repositories") }}

får jag ut detta:

[{'name': 'denysdovhan/vacuum-card', 'display_name': 'Vacuum Card', 'installed_version': 'v1.24.0', 'available_version': 'v1.24.1'}]

Jag vill komma åt “display_name”. Vet någon hur jag hämtar det med templating? Antar att jag behöver loopa “repositories” på något sätt?

Har inge gjort så mycket sådan, men kan det vaara så att entiteten har mer än ett namn?

Jag hade problem med det när jag labbade med Spotcast och mina Google nest grejer. Då var det ett entitetsnamn i HA som inte matchade med det jag hade satt upp i Google Home appen. När jag då ändrade till att leta efter “google-home-namnet” så funkade det. Gick det att förstå? :slight_smile:

Vet inte om det är såhär du menar:

alias: HACS Updates Pending
mode: restart
trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.hacs
      above: '1'
action:
    - service: notify.mobile_app_lya_l29
      data_template:
        title: Uppdateringar tillgängliga
        message: |
              {% set hacs_entity_id = 'sensor.hacs' %}
              {% if (states(hacs_entity_id) | float) != 0 %}
                {% for repo in state_attr(hacs_entity_id, 'repositories') %}
              *{{ repo.display_name }}*     {{ repo["installed_version"] }} -> {{ repo["available_version"] }}
                {% endfor %}
              {% endif %}
        data:
            actions:
            - action: URI
              title: "Gå till HACS"
              uri: /hacs/entry

Avisering med knapp för att komma till HACS


Bara klippt och klistrat kod jag hittade på HA-communityt, så tar inte åt mig äran för den. Där var tanken att göra en persistent notification.

5 gillningar

Tror du fattat och fått till exakt vad jag tänkte mig :grinning: Jag har inte hunnit testa, men lösningen ser lovande ut.

3 gillningar

Inet kör kampanj på Home Assistant Blue. 1999 kr.

1 gillning

Skulle vilja ha en prisvärd regnmätare i Home Assistant. Någon som har några tips? Är det Netatmo som gäller?

Hittade det här, kunde ju vara ett intressant projekt

1 gillning

Kul, är väldigt intresserad. Men den har inte WIFI, hur funkar det om man vill köra sina devices separat från andra enheter i hemmet?

@Curiosity

Har inget tittat faktiskt, men det kommer att finnas på min lista framöver. Uppdatera gärna om du hittar någon som funkar bra.

Om du har Zigbee enheter så köper du t.ex en Conbee eller C2531 Zigbee sniffer.

HA Blue har inte bluetooth eller wifi så den behöver vara kopplad via ethernet kabel för att kontrollera.

Vill du separera det helt så behöver du sätta upp flera VLAN. T.ex. ett för IoT produkter och ett för ditt vanliga nätverk. :slight_smile:

Ok, tack. Hade koll på att den saknar zibee och Wifi. Men blir nog ett köp, tänkt uppgradera RBP 3 ett tag nu :slight_smile:

Precis! Måste läsa på mer hur jag sätter upp ett VLAN. Har Google WIFI, och har känslan av att jag inte kan göra så mycket med den :sweat_smile:

1 gillning

Med Google Wifi så kan du inte sätta separata VLAN, du behöver köpa en managed switch i sånna fall och separera via den.

Ännu bättre - köp en Dream Machine Pro och bygg vidare på den :laughing: :innocent:

Utan att ha läst på någon, skulle jag kunna ha kvar mitt Google mesh system om jag köper en Dream Machine? Eller lirar den bara med UniFI?

Är rätt säker på att du tappar mesh funktionen, så du kan endast köra en enhet som AP tyvärr.

Ok tack :slight_smile:

Satsa på en sån här annars? :grinning:

2 gillningar