YouTube-nyheter

Blir väl jobbigt att få det att fungera i YT-appen på iOS/iPadOS/tvOS…

2 gillningar

Nej du är väl mera offside. :joy::joy::joy:

Vi har noterat det när du ska ta en paus. Du är tillbaka innan vi märkt att du varit borta. :joy:

Jag tittar aldrig på YouTube på det sättet. När jag tittar på YouTube är det för att någon bäddat in en video på en sajt jag följer, till exempel här på Teknikveckan.

1 gillning

Safari? Som ett djur.:joy:

Förstår inte varför man vill hoppa vidare till en annan app. Ofta ligger en video inbäddad i en artikel man läser.

Det är enda sättet vi konsumerar YT på. App på telefon och app på ATV.

3 gillningar

Kollar man bara några enstaka klipp på webben funkar ditt sätt säkert bra.
Men vill ha mer funktionalitet och aktivt kollar YouTube på typ TV. Då är Premium att föredra.

3 gillningar

Även dator här, och klar fördel att ha Premium då allt är synkat och fint. Samt att jag använder Youtube Music som min streamingtjänst som ingår. :slight_smile:

Glömt att kolla men finns YouTube Music till Polestar? Bara där jag lyssnar på musik :blush:

Självklart. :slight_smile:

edit: Glöm inte att slå på högsta ljudkvalitét i appen.

1 gillning

Fattar inte hur man orkar hålla på för att hålla nere kostnaden. Familje-abonnemanget på YouTube premium är värt var enda krona för att barnen ska slippa reklam. Har haft i flera år och det kommer nog vara det sista abonnemanget jag tar bort om det behövs sparas :wink:

15:- eller 179:- är ganska stor skillnad.
Men kommer inte göra något nu när det kostar 50:-. Fortfarande bra pris. :+1:

Vid vilken ålder rekommenderar du YouTube för barn? Jag lät sonen testa ett tag men även om man inte har reklam så är det väldigt mycket videor med leksaker som är indirekt reklam.

Det där är en bra fråga! :wink:

Våra barn började väl med egen iPad och YouTube-kids appen vid 4-5 årsåldern. Den äldsta gick väl över till den "riktiga" appen vid 7-8 års ålder skulle jag tippa. Det var ett tag sedan så jag minns inte riktigt

1 gillning

Grabben kör vanliga YT sedan kanske två-tre år. Är tio nu.

Men dessa jävla Youtube Shorts…sicket mög.

3 gillningar

Äldsta barnet är 11 och när han var ~3år så tyckte jag YT funkade jättebra korta stunder. Han kollade på klipp där de gick igenom färger och frukter och annat på engelska och lärde sig tidigt engelska. Lite senare så kollade han endel på Dora utforskaren och Team Umizoomi där de löser matteproblem, bland annat dessa och liknande program har han haft stor nytta av i skolan. Sen när barn nr 2, som kom tre år senare, var runt 3-4år så tyckte jag youtube hade blivit helt förskräckligt. Även yt kids hade bara massa skräp som inte lärde ut något vettigt alls. Vi försökte att styra så att det skulle visa mer bra klipp, men hela tiden kom uppenbart promotade klipp upp och förstörde ”vår” upplevelse. Barnet tyckte nog det var ok men det var inga klipp vi tyckte om.
Andra föräldrar som som vi pratade med hade samma berättelse och det var samma dåliga youtube-kanaler som alltid dök upp högt bland de rekommenderade klippen. Oerhört störigt.

Men jag vet inte hur yt funkar nu för mindre barn, det finns ju absolut jättemycket bra klipp, de ska bara inte försvinna i allt skit som uppenbart produceras för att sälja skit, skapa klick, är helt hjärndött eller allt ihop.

1 gillning

Det var den upplevelsen vi också fick av YouTube Kids. Det var många videor med barn som lekte med billiga plastleksaker (rena reklamfilmerna).

Tänker att vi väntar med YouTube tills han själv frågar om det. Han är i en period nu där han vill läsa mycket böcker och det är aldrig fel.

UR play och SVT barn kan man ju annars använda.

Ja, UR Play frågade han om. Tror att de har tittat på den i skolan eller på fritids så jag installerade den nyligen.