Google höjer återigen sitt pris för dig som vill ha ett reklamfritt YouTube och det drabbar både de som har ett familjeabonnemanget och ett vanligt Premium-abonnemang. Familjeabonnemanget höjs från 279 kronor till 309 kronor per månad. Det är en procentuell höjning på nästan 11 procent och ett helt år ligger nu på 3 708 kronor. För dessa 309 kronor per månad kan upp till sex personer i samma hushåll titta på ett reklamfritt YouTube, ladda ned videor, spela upp i bakgrunden och man får även tillgång till YouTube Music.
YouTube Premium går från 149 kronor upp till 169 kronor per månad och det är en procentuell ökning på cirka 13,5 procent. Google började skicka ut mejl till alla som berörs av höjningen igår och de motiverar den med att de vill kunna fortsätta utveckla YouTube Premium och samtidigt stötta både kreatörer och artister på plattformen. Det är med andra ord precis samma sak som alla andra säger när de höjer sina priser. Det höjda priset kommer att synas på fakturorna med start den 18 oktober och de som tecknar ett av abonnemangen ovan nu får betala det nya priset.
Var inte länge sedan familjeabonnemanget kostade typ 179 kr. Nu 309 kr. Även om 30 kr inte märks i det stora hela, så får man ju börja fundera på om man principiellt vill stanna kvar som kund när priserna höjs så drastiskt.
Google vet ju om att folk sitter 24/7 i youtube. Så det är ju ett perfekt ställe att höja deras marginaler på. Tror folk hellre stänger av en av Disney/HBO/Netflix/ViaPlay/Cmore etc
Jag sitter också i youtube hela tiden. Och adblock funkar sämre och sämre på youtube för varje månad. Förut var det också lätt att skapa kontot i argentina via VPN och på det sättet betala 10kr/mån, men sånt är de duktiga att stoppa nu också
Jag har nu Youtube Premium, men byter nog till YouTube Premium Lite när det kommer snart. Lär ju kosta drygt 99kr. För jag använder ändå aldrig Youtube Music
Äntligen! Har väntat ett tag på det. Känns lite surt att behöva betala för YouTube Music när man inte använder det. För 309:- är saftigt även om man använder YouTube frekvent.
Grejen är att om man signar upp på YouTube Lite så tappar man väl YouTube Shorts?
Inte för att jag själv tittar jättemycket på Shorts, men ibland funkar de ju lite som en trailer till originalklippet. Man får en snabb titt och kan sen bestämma om man vill se hela eller inte.
Och en hel del humorklipp släpps ju också som Shorts. Skulle det försvinna känns det nästan som att man tappar halva YouTube.
Shorts kan jag lätt vara utan om man får det betydligt billigare. Kollar sälla på det.
Får man det grunden reklamfri är jag nöjd. Laddar heller aldrig ner något offline.
YT Music fungerar hästballe om man utrycker det milt. Det är inte en separat tjänst utan är inbakad med vanliga YT så spellistor blandas. Med andra ord en värdelös tjänst.