Xms UniFi-frågetråd

Okej, nu börjar jag bli orolig. Den står och tickar fortfarande. Läser på nötet och huttar en hel del som har haft problem med att uppdateringar kör fast. Verkar som att fabriksåterställning är lösningen. Ser en massa diskussioner fram och tillbaka om back-up. Ni inser ju omedelbart att någon back up har inte jag. Det vet jag inte ens knappt vad det är till ett wifi-system. Antar att det är olika inställningar, kan jag vara utan. Men kanske lösenord också??? Det vore ju smutt ha ha sparat, men är det inte bara att namnge de nya med samma namn och lösenord?

Än så länge hoppas jag på att det bara tar lång tid och sedan är allt frid och fröjd igen. Liiite tråkigt om min glädje grusas efter mindre än 12 timmar...

Verkar bra och smidigt det här Unifi. :smile:
Hoppas du får igång det!

4 gillningar

Du kan sätta i ett Micro-SD kort på baksidan av CloudKey och slå på auto backup (daily, weekly, monthly), sen sköter det sig själv. Du har nog ett gammalt oanvänt litet kort liggande.

Men nu är det försent va? Men inför framtiden, definitivt..:+1:

Grr..:rage::joy:

Fast det är en jäkla fart på det och med bra räckvidd.

Version 7.4 av kontrollern är en större uppdatering. Jag fick också problem, men jag använder en Raspberry Pie. 7.4 verkar inte stödja version 2 av databasen MongoDB. Nyare versioner funkade inte på den 32-bits installation av Rasbian som jag körde.

Efter en nyinstallation av 64-bitars versionen, så fungerar allt prima igen. Laddade in en backup av inställningarna i Unifi-kontrollern.

Min kontroller sköter endast en AP, så det är inte hela världen att sätta upp allt på nytt, men det är jobbigt att komma åt resetknappen på AP:n (som sitter i taket).

1 gillning

Fick också problem med min CloudKey vid någon uppdatering, relaterat till databasen. Googlade mig fram till att man kunde logga in via SSH och göra en reparation av databasen för att få det att snurra igen. Men det var ett tag sedan så jag minns inte detaljerna.

1 gillning

Nu är jag orolig. Den stor och uppdaterar fortfarande. Alltså kan man väl börja säga att den har brakat ihop. Hur länge tycker ni jag ska vänta med en fabriksåterställning?

Jag hade gett upp efter 5 minuter om man inte ser någon progress.

Så mina 8 timmar är lite i överkant..? :sunglasses:

Bara lite. :joy:

1 gillning

Den här tråden gör bara att det känns ännu mer rätt att jag bytte till konsumentprodukter hemma. När man är ledig ska allt bara fungera.

Helt ärligt tycker jag även att konsumentprodukter strular i min närhet..:sunglasses:. Jag har till exempel helt ruttnat på "smarta "hem": Har en hel del Hur-produkter som ständigt verkar leva sitt eget liv. Automatiseringar ändras eller ballar ur. Byggde en platsbyggd bokhylla där jag kostade på både konstruktion i hyllorna och led-lister från Hue. Nu har ev två lister gått sönder efter två år. Det på ett ställe där det är noll mekanisk eller annan påverkan. Grr..:rage:

1 gillning

@xms67 gillar inte smidiga lösningar, sen gammalt. :joy::joy:

Inbillar mig att det fungerar bättre med en router som har stöd för Apple Home.

Därför som jag undviker konsumentprodukter. Orka hålla på och starta om när de hänger sig osv. :grin:

AmpliFi bara går och går. Har bara startat om för att uppdatera firmware. Har en Alien hemma och två AmpliFi HD på lantstället.

UniFi-routrarna har väl dessutom klenare CPU än AmpliFi Alien.

Asus mesh rullar på hur bara som helst, har aldrig behövt starta om dessa.

1 gillning

Är skillnad på billiga och dyra konsumentprodukter. :+1:t2:

2 gillningar

Stor skillnad. Startar aldrig om grejerna för att det inte funkar. Då hade jag köpt något annat.

Hur går det för @xms67 ?