Fabriksåterställa Cloud Key UniFi - vad tänka på?

Säg den glädje som varar? Några har kanske följt min berg och dalbana i tråden Xms UniFi-frågetråd - Nr 29 av katho

Nu är vi alltså frame vid att jag insett att jag måste fabriksåterställa min Cloud Key Gen 2. Vad ska man tänka på då? Vad raderas? Vad behöver man göra? Om jag namnger mitt SSID med samma namn och samma lösenord, lurar man klienterna att koppla upp sig då efter fabriksåterställningen.

Och ja, jag har rotat fram ett Micro-SD för att sätta i som back-up..:sunglasses:

:popcorn:

1 gillning

Om du inte har en backup så tror jag att du behöver återställa alla Unifi-enheter via reset-knappen.

En "ny" kontroller tar inte emot redan adopterade (!) enheter, vad jag minns från min senaste incident. (Jag skapade snabbt en ny kontroller i docker).

Okej, det kan jag förstå. Och bortsett från att de kan sitta lite illa till så är det ju som det är.

Men du menar, antar jag, att adoptionen försvinner med en fabriskåterställning? Det där med docker är är dock helt utanför min komfortzon. Kan du utveckla det för en amatör?

Nu ska vi inte vara sådan..:sunglasses:

1 gillning

Ja, min AP gick inte att adoptera av en annan kontroller. Inte ens med en backup till en annan enhet (annat IP antagligen).

När min kontrollerinstallation på Raspberry Pi:en bröt samman. Så skapade jag snabbt en ny kontroller av en Docker-image av version 7.4.
Min Synology NAS har Docker.

I den nya kontrollern lästes in en backup av den gamla kontrollern. Alla inställningar var då på plats, men jag fick ingen kontakt med min AP. ”Adoption failed” stod det.

Hade jag återställt APn hade det funkat såklart, men det är lite jobbigt och inget jag ville göra.

Nu fick jag ju igång min Raspberry Pi igen så allt gick ju bra ändå. Jag hade ju en backup av inställningarna. :wink::sunglasses:

1 gillning

Kan fylla i lite om Docker. Docker skapar virtuella maskiner på en maskin. Jag kör t.ex. Docker på min server med Linux. Det är runt 12-16 virtuella maskiner som rullar samtidigt. Skulle t.ex. en av de "datorerna" strula så kan jag enbart starta om den instansen istället för att behöva starta om hela datorn.

Är riktigt smidigt om man håller på med många olika program, då man kan starta om, släcka ner, ta bort, osv osv utan att det påverkar andra program.

Docker fungerar på alla stora plattformar, men används oftast med Linux eller NAS som t.ex @chrme109

Kul att hålla på med men är lite att lära sig. :slight_smile:

2 gillningar

Då köööör vi…:partying_face::sweat_smile:

Första problemet uppstod direkt… Hur f*n får man ned en AP från taket..:laughing:. YT visade. Nu köööör vi igen..:+1::sweat_smile:

Fabriksåterställ Cloud Key. Men inser att då ska den väl tugga i sig den där uppdateringen som fick den att hänga sig. Känner jag mig själv rätt så är sannolikheten låg att det bara helt plötsligt fungerar nu..:man_shrugging:

Något magiskt har hänt. Tror jag. Det funkar..:flushed:. Alltså hela j*vla systemet..:flushed::flushed:

Jag fabriksåterställde Cloud Key. Sedan stod den och tuggade på någon upptaxering som jag misstänkte skulle hänga sig.
Gick därför för att under tiden plocka ned en AP från taket. Misslyckas. Vad ska man ha för verktyg som funkar för det? Liten skåra som något tunt smalt men ändå tillräckligt hårt ska in i(jämförelser i övrigt håller vi i tramstråden) för att frigöra en spärr.

Frustrerad sätter jag mig ned och då ser jag på datorn att den det verkar som att allt är up and running..:flushed:. Håller på att testa nu.

1 gillning

Aha, systemet ville bara skoja lite. När jag nöjd som bara den satt och kollade på kontrollpanelen började massa gröna punkter slå om till orange..:rage:. Nu står det i klartext…

Då behöver jag verkligen tips på verktyg enligt ovan: Vad ska man ha för verktyg som funkar för det? Liten skåra som något tunt smalt men ändå tillräckligt hårt ska in i(jämförelser i övrigt håller vi i tramstråden) för att frigöra en spärr.

Sim-kortsverktyg?

/r
Läste slarvigt. Trodde det handlade om en resetknapp. Provade att plocka ned en av mina AP:s och det räckte med att vrida så klickade fästet ur. Men det kanske inte ska vara så?

Mina sitter som berget och enligt instrux ska man frigöra en spärr inne i den där springan. Men svårt att hitta verktyg. Provat att möjligt. Den måste vara typ 4-5 mm bred någon mm hög och inte för mjuk. Samtidigt ligger den så nära taket att den göra får vara böjd. Tänk ett böjt bladmått.

Klipp till en 10 cm lång plastbit från en glasslåda, 5 mm bred eller så.

2 gillningar

Det är väl bara att trycka ner plastspärren med ett gem?

3 gillningar

Svårt fall. Visst ska den tryckas nedåt?

Sedan en fråga till spelar det någon roll i vilken ordningen man ressetar alla prylar?

Du ser ju konstruktionen, den ska tryckas mot taket.

Jag började ställa in systemet och upptäcker du en väg som först verkade väldigt lovande ser ut som man kan styra det via Controllern. Men första, själva USG:n funkade inte. Fick återställa den fysisk. Nästa test var första switchen och då den funkade via controllern

Nu testar jag att restarta AP.

Resten funkade. Nu förbereder USG:n något. För mig och teknik brukar det betyda något dåligt, men man kan ju hoppas på att den förbereder något bra..:sweat_smile:

Hur mycket komponenter har du egentligen? Verkar som gjort för trassel med så mycket saker i ett system i en bostad.

1 gillning