För lite kontext här: Bambu Lab säljer fler 3D-skrivare i Norden och Europa än vad MS säljer Xbox:ar. Och BL's skrivare finns möjligen i specialbutiker men aldrig hos kedjorna. De köps online och skeppas från Tyskland. Det är helt enkelt så utvecklingen ser ut.
Okeeey? ![]()
Lite märkligt ändå Microsoft har köpt på sig spelbolag:
Ändå verkar de inte få ut så mycket av det. I teorin borde Xbox gå bra med så pass mycket innehåll.
MS satsar på spel även om de inte längre riktigt tror på just Xbox. Det content och de IP:n som Activision Blizzard har kan ju t ex stärka Game Pass-erbjudandet ganska rejält.
Sen finns det förstås även en 'too big to fail'-aspekt här. Pengarna bränner i fickan och man måste visa aktieägarna att man faktiskt gör saker för dem.
Skulle du utttrycka dig så om vi stod mitt emot varandra att pratade?
Funderar dock lite på vad 3D skrivare har med detta att göra? Att Xbox försäljningen har dalat förstår jag, men jag får inte riktigt ihop din koppling till Bambu Labs i detta sammanhang. Du får gärna utveckla.
Ah, ok. Så här: Sverige är en väldigt liten marknad för globala bolag. Samtidigt hårdnar konkurrensen och marginalerna sjunker. Då är det logiskt att lägga ned (eller aldrig dra igång) fysisk retail lokalt utan istället skapa en logistik-hub i Tyskland eller Holland och sedan sälja via webben. Bambu Lab var bara ett exempel på hur ett bolag som säljer fler enheter än vad MS gör av Xbox som vidhåller denna modell trots ökad försäljning av en hyffsat komplicerad (och tung) produkt. Andra exempel jag kommer på nu är Sihoo (kontorsstolar lika bra som Herman miller fast till 1/3 av priset), skrivare från HP, BonPrix och en hel massa designer brands. Vad vi ser är alltså del av en allt tydligare trend.
Om vi pratade om Microsoft Xbox och du från ingenstans börjar prata om 3D-skrivare utan att förklara kontexten är det ungefär exakt så jag hade sagt ![]()
Men sedan såg jag att du svarade här så då blev det mer logiskt.
Efter Microsofts massiva nedskärningar – upp till 9 100 jobb som försvinner – tipsade Xbox Game Studios-producenten Matt Turnbull om ett oväntat stöd: AI-chattbotar. I ett nu raderat LinkedIn-inlägg föreslog han att verktyg som ChatGPT kan hjälpa sparkade spelutvecklare att hantera känslor, skriva CV och hitta nya jobb.
Många kreatörer såg förslaget som tondövt, särskilt då AI redan anses hota kreativa yrken. Microsoft har dessutom satsat 80 miljarder dollar på AI-infrastruktur, samtidigt som studior läggs ner.
Turnbull betonade att AI inte ersätter människors erfarenheter men kan hjälpa till att släppa taget och tänka klarare.
Via: The Verge
Jag vet att många använder AI, men jag har svårt att hitta några arbetsområden för det i mitt liv.
Lekte lite med Ollama för ett tag sedan men lagt det på hyllan. Som det är idag fungerar det inte bra nog, inte för mig i alla fall. Möjligt jag hoppar på det om några år igen.
Jag börjar dock bli löjligt trött på AI och att det ska in i allt. Även tråkiga bilder är jag trött på! AI överallt och mest skit i mitt tycke!
Ännu värre när folk börjar använda det som föreslaget här, för att hantera sina känslor. Länkade till en bra video om det i ChatGPT-tråden för några dagar sen.
Det är farligt.
Rykten har florerat om att Microsoft ska avveckla sin hårdvarusatsning på Xbox och enbart fokusera på molnbaserad spelteknik, speciellt efter prishöjningen på Game Pass.
Men nu har Microsoft officiellt gått ut och berättat att så är inte fallet. I uttalandet säger man att “ de aktivt investerar i framtida förstapartskonsoler och enheter skapade av Xbox.”
Så med det sagt så ser det ut som att en ny Xbox-generation är påväg. Om det blir en stationär pjäs eller enbart handhållet återstår att se.
Via: FZ.
Microsoft verkar ha satt ribban rejält högt för sin Xbox-division. Enligt Bloomberg beordrade bolaget 2023 sina spelstudior att nå en vinstmarginal på hela 30 procent, trots att spelbranschens snitt ligger på runt 17–22. Det här har lett till nedskärningar, inställda projekt och flera prishöjningar.
Xbox har historiskt sett legat runt 10–20 procent i vinst, så målet är minst sagt tufft. För att försöka nå dit satsar Microsoft nu på billigare spel och säkra kort som genererar snabba pengar och inte på riskfyllda, nyskapande idéer.
Samtidigt har priserna på både Game Pass och konsoler höjts, och vissa Xbox-titlar släpps numera till PS5. Fans fruktar nu att jakten på siffror ska gå före kreativiteten som en gång gjorde Xbox unikt.
Via: Engadget
Microsofts senaste kvartalsrapport visar att Xbox-hårdvaran fortsätter tappa mark. Intäkterna från konsolförsäljningen föll med 29 % jämfört med samma period förra året, efter flera kvartal med liknande nedgångar.
Tullar, inflation och fokus på en bredare strategi där Xbox-spel skall gå att spela överallt har priset på de egna konsolerna med upp till 1500 kr samt mycket dålig lagerhållning i stora delar av världen har säkert avskräckt många köpare.
Microsoft strategi “Xbox everywhere”, där fokus flyttas bort från själva konsolen till ekosystemet av tjänster, molnspel och Game Pass – är alltså säkerligen både en bakomliggande orsak samtidigt som det troligen är den framtida lösningen att få Xbox-divisionen på ekomiska fötter igen.
Men men just nu går det trögt. Intäkterna från spelinnehåll och tjänster ökade bara 1 % under kvartalet. Samtidigt pågår interna besparingar, uppsägningar och nedlagda projekt för att nå bolagets mål om 30 % vinstmarginal i Xbox-verksamheten. Prognosen för nästa kvartal är fortsatt dyster: hårdvaran väntas sjunka ytterligare, och tjänsteintäkterna öka marginellt.
Däremot går det bättre för andra delar av Microsofts hårdvarusida – Windows OEM-intäkterna steg 6 %, även om Surface-produkternas framtid är oklar.
Det som verkligen håller Microsoft flytande är molnet. Azure växte med 40 %, och den totala molnverksamheten med 26 % till 49,1 miljarder USD. Totalt omsatte Microsoft 77,7 miljarder dollar, med en vinst på 27,7 miljarder dollar – siffror som till stor del räddar ett kvartal där speldivisionen annars hade dragit ned helhetsbilden rejält.
Källa: The Verge.
Vår åsikt
Microsofts Xbox-strategi är höjd i dunkel – vi har flera gånger försökt nå Microsoft och fråga varför det inte finns så få handlare som numera lagerför Xbox-konsoler och vad den fortsatta strategin är. Men av allt att döma vill man sakta men säkert flytta spelarna över till Xbox i molnet. Det har flera fördelar för Microsoft i form av massiv inlåsningseffekt – vilket i sin tur alltid är negativt för konsumenterna.
Men på den positiva skalan gör det att konsumenterna i framtiden slipper köpa nya dyra konsoler och i stället kan spela sina spel var och på vad som helst.
Huruvida det kommer gå att jämka sig på en vettig prispunkt återstår att se – det blev ett mindre ramaskri när Microsoft nyligen meddelade att de skulle höja priset på Xbox Gamepass Ultimate med runt 100 kronor. Samtidigt införde de nya varianter som var billigare och eventuellt kommer det en helt reklamfinansierad tjänst inom kort. Något som det pratades mindre om.
Spelar Microsoft sina kort rätt kan de bli konsollvärldens Steam – den primära tjänsten för att köpa, hantera och spela spel digitalt. Och då är det Sony som helt plötsligt står och undrar vad som hände ty deras digitala erbjudanden faller sig kort jämfört med Microsofts.
Bonusvideo
Från sajten:

Foto: Peter Esse
Microsoft genomför en av de största ledningsförändringarna i Xbox-divisionens historia. Microsoft Gaming-chefen Phil Spencer lämnar bolaget efter nära 40 år på Microsoft, och Xbox-presidenten Sarah Bond slutar samtidigt. Asha Sharma, i dag chef för CoreAI-produkter, tar över som ny vd för Microsoft Gaming.
Beskedet meddelades av Microsofts vd Satya Nadella i ett internt memo till anställda. Enligt Nadella fattade Spencer beslutet att gå i pension redan förra året, och successionen har därefter planerats internt. Spencer har varit på Microsoft i 38 år, varav de senaste tolv som chef för spelverksamheten.
– Jag vill tacka Phil för hans extraordinära ledarskap och partnerskap. Under hans tid har han hjälpt till att förändra vad vi gör och hur vi gör det, skriver Nadella.
Spencer kommer att finnas kvar i en rådgivande roll över sommaren för att stötta övergången.
Asha Sharma tar över
Asha Sharma, som återvände till Microsoft 2024 och i dag leder bolagets CoreAI-satsningar, kliver nu in som vd för Microsoft Gaming. Hon har tidigare haft ledande roller på Meta och varit operativ chef på Instacart.
Även om Sharma inte har samma tydliga gamerprofil som Spencer, lyfter Nadella fram hennes erfarenhet av att bygga och skala globala plattformar samt att utveckla affärsmodeller med långsiktigt värde.
Sharma har pekat ut tre prioriteringar framåt: starka spel, “the return of Xbox” och framtidens sätt att spela.
Sarah Bond lämnar för “nytt kapitel”
Samtidigt lämnar Sarah Bond, som varit president för Xbox sedan 2023. Hon rekryterades till Microsoft 2017 och sägs haft en central roll i att forma Xbox strategi kring partnerskap, affärsutveckling, Game Pass och molnspelande – det vill säga delvis från hårdvara till tjänster.
Enligt ett internt meddelande lämnar Bond för att inleda ett “nytt kapitel”. Spencer beskriver henne som avgörande under en definierande period för Xbox, med ansvar för såväl plattformsstrategi som nya hårdvarulanseringar.
I samband med omorganisationen befordras Matt Booty till EVP och chief content officer.
En division under press
Ledningsskiftet sker i en tid då Microsoft gör stora förändringar i sin Xbox-strategi. Bolaget har närmat Windows och Xbox närmare varandra för att möjliggöra nya typer av enheter, som den handhållna Xbox Ally, snarare än att enbart förlita sig på traditionell förstapartshårdvara.
Samtidigt har Xbox-verksamheten varit under ökad press de senaste åren. Divisionen har genomgått omfattande nedskärningar, flera spelstudior har drabbats av uppsägningar och vissa projekt har lagts ned. Konkurrensen från Sony och Nintendo är fortsatt hård, samtidigt som spelbranschen i stort har bromsat in efter pandemiboomen.
Microsoft har dessutom satsat tungt på Game Pass och molnspelande – initiativ som breddat Xbox ekosystem men också krävt stora investeringar och förändrat affärsmodellen.
Med Asha Sharma vid rodret signalerar Microsoft att nästa fas för Xbox kan handla lika mycket om plattform, AI och tjänster som om traditionell konsolhårdvara. Hur “the return of Xbox” kommer att se ut i praktiken återstår dock att se.
Man har ju sett signaler om att det är oroligt inom Xbox ett bra tag:
Så vad det senaste draget betyder återstår att se.
Det är ett tag sedan dock, september 25.
Sant. Men det har spekulerats om Xbox rätt länge.
Att öka priset på gamepass och och xboxarn efter så många år av produktion är helt sjukt beteende. Elektronik ska bli billigare med massproducera. Series X började på $499 och kostar nu $649 för en 5 1/2 “gammal” hårdvara.
Tittar man på xbox 360 så kostade den $399 när den kom och $299 efter 5år…
Jag såg nyss att jag fortfarande betalar för gamepass premium. Och jag blev lite lack när man gick in på xbox gamepass subscription att i liiiiiiten text och grå köp knapp längst ner står det att man kan köpa gamepass PC only för halva priset…..WTF!!!.
Så microsoft gör att man bara blir arg på xbox varumärket…tyvärr.
Blir nog dyrare, höjd elektronikskatt. Samt minnesbrist som går till AI datacenters: