Det verkar som att Xbox-försäljningen i Europa har stagnerat och enligt Chris Dring så börjar utvecklare fundera på att sluta stödja Xbox vilket skulle kunna bli katastrofalt för Microsoft.
Chris Dring som driver sidan Gamesindustry.biz har hört att flera spelutvecklare har börjat gå i tankar att sluta stödja Xbox och detta på grund av att försäljningen av Microsofts spelkonsol står mer eller mindre still i Europa. Gamesindustry har själva i sina säljanalyser sett att försäljningen av Xbox dalade under förra året och hittills i år ser det ännu värre ut så frågan är om utvecklare kommer se någon lönsamhet i att fortsätta utveckla spel till konsolen.
Det har sedan tidigare uppmärksammats att det säljs dubbelt så många PlayStation 5 som Xbox Series S/X och Microsoft har för ett par veckor sedan meddelat att Xbox-exklusiva spel kommer släppas till PlayStation 5 och Nintendo Switch och dessa titlar är:
Sea of Thieves – PS5, släpps 30 april
Grounded – PS4, PS5, och Switch släpps 16 april
Pentiment – PS4, PS5, och Switch, släpps 22 februari
The Last Of Us, Helldivers, Uncharted, God of War, Spider Man, Horizon. Kanske bara är jag men det känns som att PlayStation har lyckats skapa fler populära titlar senaste åren. Xbox har ju ett gäng men kan det inte vara så att de flesta bara köper Game Pass och spelar på PC/tv etc?
Jag tror åtminstone inte det är många som går i konsollköpartankar som seriöst överväger en Xbox nu när det är på utdöende. Det har ju spekulerats länge i om One X skulle bli MS sista konsoll. De hade en good run ett tag, men känns lika dött som Windows Phone tyvärr.
Har man en PC och en PS5a så kan man spela allt värt att spela.
För några år sedan så förlorade Microsoft 200 dollar på varje såld maskin, (borde väl vara mindre idag).
Kan de bara få folk spela på andra enheter och betala för Game Pass så borde det bli bra för alla inblandade, MS, spelare och utvecklare.
Nvidias rullar väl på, dålig koll på den tjänsten. Googels Stadia var en toppentjänst men tyvärr så var det ingen så berättade om att den fanns eller hur den funkade.
Många av av spelarna är också fanboys av "sin egen" konsol så svårt att få de byta märke och till streaming. Där har ju Microsoft en fördel med att de redan har ett gäng kunder.
Xbox gör mycket rätt med sitt Game Pass och genom att släppa sina egna titlar på andra plattformar, men försäljningen av konsoler går allt annat än bra.
Under 2024 sålde Xbox endast 2,7 miljoner enheter i USA och 290 000 i Europa, vilket i runda slängar landar på ungefär 3 miljoner enheter. Som jämförelse sålde PlayStation cirka 20 miljoner enheter under samma period. Förra året blev det dessutom det sämsta försäljningsåret i Xbox historia sedan deras första konsol lanserades.
Game Pass går däremot som tåget för Microsoft och där har de spelat sina kort rätt. Det har tidigare spekulerats om att företaget helt skulle överge Xbox som spelkonsol, men detta har senare dementerats av Xbox-chefen Phil Spencer. Hur de faktiskt ska lyckas vända utvecklingen återstår att se.
Äger du en Xbox, en PlayStation – eller kanske båda? Kommentera nedan!
Förutom Halo tycker jag Forza-serien är förbannat bra, Fable var ju magiskt och Gears of War gillade jag som tusan. Så visst har de gjort lite bra spel genom åren =)
När Halo 1 kom ut till första Xbox var det riktigt bra i mitt tycke. Sedan dess har jag tappat intresset för Halo. Var något nytt på första Halo, sedan kör dom bara på del efter del.
Jag är dock en singelspelare så det spelar säkert en stor roll också. Jag vill ta det lugnt utan skrik och annat när jag spelar.
Bloomberg skriver på sin hemsida att Microsoft ryktas ha planer på stora nedskärningar på deras Xbox-division, främst i Centraleuropa. Personalen ska meddelas under nästa vecka och detta är inte första gången Microsoft svingar med sin yxa, utan förra året fick cirka 2 500 personer lämna. Anledningen till nedskärningarna är som vanligt att ledningen vill se mer vinst, och det bästa sättet att presentera bättre siffror på är att börja hyvla den stackars personalen.
Om ryktet stämmer återstår att se nästa vecka, och vi håller tummarna för de anställda att det inte stämmer.
Gamereactor rapporterar att Microsoft ryktas ha tagit beslutet att sluta sälja Xbox i Norden från och med juli, troligtvis på grund av att det säljs för få enheter. De har granskat lagersaldon hos återförsäljare i Norden och antalet konsoler som finns i lager är lågt. Om uppgifterna stämmer kommer potentiella kunder i stället att behöva köpa sina konsoler online från butiker i övriga Europa.
Det är så klart tråkigt, och vi hoppas att Microsoft och särskilt deras Xbox-division lyckas vända skutan med nästa generation. Konkurrens är viktigt och vi vill inte att Nintendo- och PlayStation-gänget blir för lökiga. Men framtiden ser mörk ut, med tanke på att Microsoft enligt rykten planerar att säga upp runt 2 000 personer och att vissa av deras spelstudior kan komma att stängas helt.
Det har la nästan alltid varit bara 2 konsoler som ligger i topp? 3 som krigar och en som alltid åker ut typ. Minns när Sega gick under. Då tyckte jag ändå Dreamcast var ganska bra.
För mig spelar dock aldrig en konsol någon roll då jag alltid går på spelen. Sedan om det är Xbox, Sony eller Nintendo är inte så viktigt.
Dock synd då det alltid är bra med konkurrens. Man såg hur det gick för Intel när det inte fanns något annat. Hände inget på flera år med CPUs.