WWDC 2022 - allt vi vill se i iOS 16

Från sajten:
image

Den 6 juni drar Apple igång sin årliga utvecklarkonferans WWDC och vad är det vi önskar oss mest i år?

På WWDC (World Wide Developer Conference) kommer Apple visa upp nya versioner av mjukvaran till deras produkter och med lite tur kanske vi även får se ny hårdvara. Men vad bör Apple förbättra med sin mjukvara när det kommer till iPhone? Nedan kan ni läsa igenom undertecknads stora önskelista på saker de mer än gärna får implementera i iOS 16.

  • Ta bort det förbannade strecket i botten av skärmen, eller låt oss kunna stänga av det.
  • Ge oss mer kontroll om vi använder dubbla SIM-kort, som att kunna schemalägga ett SIM-kort att bara vara igång under arbetsveckan till exempel.
  • Ett enklare sätt att hoppa mellan båda SIM-korten om man vill ringa eller skicka meddelanden.
  • CarPlay till iPhone. När vi kopplar in telefonen i bilen så får vi ett förstorat billäge så vi slipper släppa blicken från vägen mer än nödvändigt.
  • Gör widgets användbara på riktigt. Interaktiva widgets där vi kan justera våra smarta-hem-prylar eller byta låt direkt i widgeten.
  • Always On-display på låsskärmen så vi alltid kan titta ned på vår mobil för att se vad klockan är eller om vi har några viktiga notiser vi behöver ta tag i.
  • Kunna ändra på vad som ska visas på hemskärmen (låt oss byta ut kameran och ficklampan om vi så vill).
  • Fler redigeringsmöjligheter i Bilder-appen så vi kan lägga på snygga texter, redigera bort exempelvis en tråkig sladd eller liknande som vi idag kan i flera andra redigeringsprogram på ett enkelt sätt.
  • Gör om Hem-appen från grunden. Det är alldeles för stora ikoner och favoritscener är på tok för breda. Se till att krympa ikonerna mer och gör det smidigare att styra det vi vill.
  • Ge oss möjlighet att ta en backup via iCloud på alla våra smarta prylar som ligger i Hem-appen ifall att olyckan skulle vara framme och det totalhavererar.
  • Låt oss få möjlighet att låsa appar med Face ID eller Touch ID. Ett exempel på detta skulle kunna vara Bilder-appen eller Anteckningar där känsliga bilder och känsliga anteckningar kan finnas som man inte vill att någon ska se.
  • En dedikerad app för Keychain så vi snabbt kan komma åt alla våra lösenord utan att bege oss in i inställningar.
  • Kopieringshistorik på det man har kopierat på telefonen tidigare, lätt att råka kopiera bort det och då får man börja om på nytt.
  • Sätta fler standardappar än bara webbläsare och e-postklient. Vi vill kunna ändra kartor och musiktjänst också, eller varför inte meddelandetjänst.

Så detta är vår stora önskelista inför WWDC 2022 som går av stapeln den 6 juni. Vad hoppas ni att Apple ska förbättra med iOS 16? Lämna gärna en kommentar nedan.

3 gillningar

Är det bara för mig volymkontrollen på låsskärmen går bananas när man airplayar? Går liksom inte att dra i den utan den åker direkt till noll hur man än gör… Volymknapparna funkar dock som vanligt men de går ju inte att använda för att finjustera. Hade ju varit kul om det kunde fixas, har väntat sedan 14.X ca :sweat_smile:

2 gillningar

Anteckningar har redan så man kan låsa anteckningar dock varje enskild för sig

1 gillning

Såhär är det för mig också. Extremt irriterande.

Jag skulle gärna se att man kan stänga av min iPhone 13 Mini med startknappen utan att gå in på inställningarna för att göra det.

Håll in volymknapp upp och powerknapp samtidigt :slight_smile:

Yes, med detta menar jag hela appen :slight_smile:

Har samma problem. Riktigt irriterande!

Den näst senaste uppdateringen ställde även till det för mig när jag spelar upp musik på HomePod och sedan vill lägga till fler rum med hjälp av Airport Express.
Då försvinner ljudet helt, så nu fungerar bara Multiroom om man har iPhone/iPad som källa.

Bra lista. För mig ser det ut så här:
Prio 1.

  • Förbättra dubbla SIM
  • Back up av Hemappen(och det nu är en iOS-fråga)
  • Fixa strulet med AirPlay som @DanielS nämner
  • Aways on
  • Interaktiva widgets
  • Gör om Hemappen

Prio2.

  • Kopieringshistorik
  • Låsa separata
  • Utveckla fokusfunktionen(de är något på spåret, men ofullbordat ännu. Risken finns att Apple bara lämnar det här och så dör en vettig funktion sotdöden istället för att utvecklas).

Mina topp 3:

  • Jag ser gärna en separat app för lösenord och förbättringar i lösenord för när man har flera konton på samma webbplats. De får gärna göra det enklare för vanliga användare att förstå hur 2FA fungerar.

  • Möjlighet att lägga till fler sökmotorer i Safari så att man till exempel kan använda https://www.startpage.com/ om man vill.

  • Att kunna ändra fler standardappar så att man kan välja vilken app man vill använda för anteckningar, kalender, kamera, poddar och påminnelser. (Musiktjänst finns det ingen anledning att ändra.)

Vill främst se ett förbättrat tangentbord. Standardtangentbordet är för begränsat och inget tredjepartstangentbord (t ex SwiftKey) fungerar lika bra på iOS som på Android.

Annars vill jag också se förbättrat stöd för dubbla SIM och enklare/bättre hantering av Fokus-funktionen.

Önskar att det gick att få till ett plattformsoberoende och välfungerande stöd att enkelt kunna växla mellan olika enheter och plattformar och skicka filer/urklipp osv mellan dessa. Inte för att det kommer att hända, men man kan ju få drömma. :sunglasses:

Sedan tycker jag det är dags att de tillåter andra webbläsare i iOS. Och med andra webbläsare menar jag att de får använda sin egen renderingsmotor och inte bara är ett skal på Safari.

1 gillning

Jag styr larmet på telefonen med sovschema som är angivet med en vakningstid på vardagar. Ändå ringer larmet på helgdagar om man inte kommer ihåg att ändra manuellt. :sleeping:

Hoppas att detta åtgärdas senast i iOS 16.

Tror det skulle ställa till problem. Vissa helgdagar i kalendern är inte lediga dagar. Till exempel internationella kvinnodagen.

Det är väl inte en röd dag?

I Apples ”Svenska helgdagar” är den med. Även alla hjärtans dag och några till.

Det borde Apple kunna lösa ganska enkelt.

Sedan har de väl inte koll på alla fackliga avtal. Många har ledigt på måndagen efter om 6 juni infaller på en lördag eller söndag till exempel.

Och många jobbar på en del av de röda dagarna.

Tror att sovschema är något man får fortsätta ställa manuellt. Dessutom har jag för mig att det står någonstans i inställningarna att det är bra att vakna samma tid varje dag, även när man är ledig.

Kraftiga förbättringar av iPad OS står högst på min önskelista och då framför allt Filer-appen. Så länge man inte kan hantera filer effektivt utan massa extra moment så är iPad OS alltid ”en andra klassens mac OS”.

Det finns ändå en grundstomme av röda dagar där alla som bara jobbar vardagar är lediga. Att ta höjd för klämdagar och avtal om extra ledigheter utöver detta begär jag inte. Man behöver inte göra frågan mer komplicerad än vad den är.

Vaknar för övrigt ungefär samma tid oavsett om jag är ledig eller ej, men föredrar att inte vakna av larmet när jag är ledig.